منوچهر فضلی‌خانی: معلم باید دانش، مهارت و نگرش را به دانش‌آموز یاد دهد

تهران (پانا) - عضو هیئت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در رادیو گفت‌وگو گفت که همه معلمان باید دانش، مهارت و نگرش را به دانش‌آموزان یاد دهند که مجموع این سه مورد قطعه‌ای از فرهنگ است و نتیجه آن احترام و مراقبت دانش‌آموز نسبت به مسائل پیرامون است.

کد مطلب: ۱۱۸۱۸۷۰
لینک کوتاه کپی شد
منوچهر فضلی‌خانی: معلم باید دانش، مهارت و نگرش را به دانش‌آموز یاد دهد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفت‌وگو، منوچهر فضلی خانی عضو هیئت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با برنامه « گفتگوی فرهنگی» در مورد آموزش و پرورش و نقش معلمان در فرهنگ سازی به صورت تلفنی مصاحبه کرد.

وی گفت: با تدوین سند تحول آموزش و پروش، رویکرد آموزش و پرورش در خصوص آموزش مباحث دیروز به دانش آموزان امروز تغییر کرده، هرچند که هنوز معلمانی هستند که این رویکرد را دارند.

فضلی خانی با بیان اینکه فرهنگ مجموعه‌ای ازهنجارها، دانش‌ها، باورها و عادات و رسوم جامعه است، شرح داد: در گذشته وزارت آموزش و پرورش با نام وزارت فرهنگ مطرح بود و این از ارتباط فرهنگ و آموزش و پرورش برای پرورش استعدادها و توانایی افراد حکایت دارد.

وی از نقش معلم در آموزش و پروش و فرهنگ برای تکمیل و تعالی فرهنگ جامعه و افراد سخن گفت و تصریح کرد: آموزش و پرورش باید ضمن انتقال فرهنگ، آن را تعالی دهد که همان مهندسی فرهنگ است و در تعلیم و تربیت شکل می‌گیرد که معلم نقش کلیدی در آن دارد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با بیان اینکه در سند تحول موضوع حیات طیبه، ساحت‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و عبادی آمده است، تشریح کرد: معلم به عنوان عنصر اصلی و قلب تعلیم و تربیت می‌تواند این مفاهیم را در دانش آموزان مستقر کند.

وی ادامه داد: "معلم رَبانی" که در تربیت و فرهنگ اسلامی مطرح شده یعنی علاوه بر دانش تخصصی، صلاحیت‌های تربیتی را داشته باشد و الگوی رفتاری را به دانش آموزن نشان دهد.

فضلی خانی معلم را عنصری جدی دانست که باید برای آن سرمایه گذاری کرد و افزود: همه معلمان که تدریس می‌کنند باید دانش، مهارت و نگرش را به دانش آموزان یاد دهند که مجموع این سه مورد در آینده قطعه‌ای از فرهنگ است و نتیجه آن احترام و مراقبت دانش آموز نسبت به مسائل پیرامون است که این همان فرهنگ است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار