در گفت وگو با پانا بررسی شد؛

برای تامین آب مورد نیاز صنایع چه باید کرد؟

تهران ( پانا) – مدیر مرکز مدیریت بحران‌های طبیعی دانشگاه‌ شهید بهشتی با اشاره به خطوط لوله‌ای که قرار است آب دریا را به مراکز کشور منتقل کنند، می‌گوید براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده مصرف آب صنایع به تدریج به سمت آب دریا حرکت می‌کند و در این زمینه برنامه‌ریزی‌هایی از سوی وزارت نیرو انجام شده و یکی از خطوط انتقال آب نیز وارد مراحل اجرایی شده است.

کد مطلب: ۱۱۸۱۷۱۲
لینک کوتاه کپی شد
برای تامین آب مورد نیاز صنایع  چه باید کرد؟

ناهید شمشیری - نعمت حسنی در گفت وگو با پانا اظهار کرد: «اکنون و در شرایط خشکسالی‌های پی در پی ما نیز باید همان کاری را انجام دهیم که نیاکان ما انجام داده‌اند و تلاش شود تا در مصرف آب کشاورزی حداکثر بهره‌‌وری را از منابع آبی داشته باشیم.»

وی با تاکید براینکه در انتقال بین‌ حوزه‌ای باید به جلوگیری از تبخیر توجه کرد، افزود: «چون مجبور به انتقال منابع آبی بوده و باید آب را از مناطقی که پرآب هستند به مناطق کم آب منتقل کنیم. در حوزه زاگرس که آبریز آن سرریز است باید از شهرهایی مانند ایلام و چهارمحال بختیاری آب را سمت یزد و اصفهان منتقل کرد. تمامی مراحل این انتقال باید به منظور جلوگیری از تبخیر آب در کانال‌های بسته انجام شود.»

شیرین کردن آب، انتقال اب و تسویه پساب‌ها موضوعاتی است که اکنون مورد توجه قرار گرفته است. برای صنایع انتقال آب دریا به صرفه است و خط انتقال از دریا به سمت کارخانجات هدایت می‌شود. یکی از خطوط انتقال اب دریا خط انتقالی است که آب دریا را از قشم به گل‌گهر سیرجان منتقل می‌کند که قطر ان 1600 میلی متر است و ایستگاه‌های پمپاژ متعددی دارد و از مس سرچشمه به چادرملوی یزد منتقل می‌شود

حسنی خاطرنشان کرد:‌ «یکی از مشکلات انتقال بین‌حوزه‌ای بحث اعتراض مردم شهرها است و ممکن است مخالفت‌هایی با این بحث وجود داشته باشد.»

وی افزود: «تحقیقاتی که در جهان در حال انجام است نشان می‌دهد تا 2040 سهم صنعت انرژی در اب افزایش می‌یابد که به معنای آن است که تامین آب از دریا صورت گیردو نیاز به آب شیرین‌کن‌هایی وجود دارد که برق مصرف می‌کنند و سهم اب دریا نیز به تدریج درحال افزایش است.»

وی با بیان اینکه هزینه‌های پمپاژ و انتقال اب نیز درحال افزایش است، تصریح کرد:‌ «شیرین کردن آب، انتقال اب و تسویه پساب‌ها موضوعاتی است که اکنون مورد توجه قرار گرفته است. برای صنایع انتقال آب دریا به صرفه است و خط انتقال از دریا به سمت کارخانجات هدایت می‌شود. یکی از خطوط انتقال اب دریا خط انتقالی است که آب دریا را از قشم به گل‌گهر سیرجان منتقل می‌کند که قطر ان 1600 میلی متر است و ایستگاه‌های پمپاژ متعددی دارد و از مس سرچشمه به چادرملوی یزد منتقل می‌شود.»

وی با بیان اینکه براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته یک خط لوله دیگر قرار است از چابهار اب را مناطق شرقی و مرکزی کشور منتقل کند، اظهار کرد:‌ «این خط لوله اب سیستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی را تامین می‌کند بنابراین در این اقلیم خشک و با توجه به خشک‌قرنی پیش‌رو باید صنعت را به استفاده از آب دریا هدایت کرد.»

حسنی اظهار کرد: «آب آشامیدنی که از طریق آب شیرین‌کن‌ها به دست می آید گران است و معمولا کمتر مورد توجه قرار گرفته است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار