به مناسبت روز معلم از مشکلات آموزش مجازی و همکاری دانش آموزان در گفت و گو با پانا مطرح شد:

معلمی شغلی است که فقط با ترازوی عاشقی سنجیده می‌شود

شهرری(پانا)- به مناسبت روز معلم صحبت‌ها، دغدغه‌ها و گلایه‌های یک هنرآموز بیان شد و او از معضلات، علایق و خواسته‌های دبیران در دهه‌های اخیر سخن گفت.

کد مطلب: ۱۱۸۱۶۹۱
لینک کوتاه کپی شد
معلمی شغلی است که فقط با ترازوی عاشقی سنجیده می‌شود

صبا یعقوبی، کارشناس ارشد رشته گرافیک و هنر‌آموز هنرستان‌ آیت‌الله‌ صدر آموزش و پرورش ناحیه یک ری، در گفتگو با پانا اظهار کرد: «معلمی شغلی است که تنها عشق و علاقه است که در آن انگیزه‌بخش است، کسی که خود نیز به این شغل علاقه زیادی دارد و سرنوشت دانش‌آموزان برای او اهمیت زیادی دارد.»

کارشناس ارشد رشته گرافیک در رابطه با دغدغه‌های این روزهای آموزگاران بیان کرد: «سال‌های زیادی است که در آموزش‌ و پرورش در حال خدمت است؛ او معتقد است که در دهه‌های اخیر هرچه جلوتر می‌رویم از ادب و احترام در شأن معلمان کمتر می‌شود؛ در دانش‌آموزانی که متولد دهه‌های ۷۰ و ۶۰ بودند، رفتار‌های به دور از ادب و احترام، بعید و بسیار اندک بود، اما متاسفانه در دهه‌های اخیر، این صفات و رفتارهای ناشایست بیشتر دیده می‌شود.»

او در وصف دانش‌آموزانی که در سال‌های بسیار دور دبیر آنها بوده است گفت: «دانش‌آموزانی از ایام قدیم دارم که هنوز هم جویای احوال من هستند و تشکر و قدردانی بسیار می‌کنند؛ اما جالب این است که این تعداد از دانش‌آموزانم که در سطح‌های مختلف درسی بودند با وجود سخت‌گیری‌های فراوان هنوز هم قدردان من هستند.»

نخستین مشکلی که می‌توان به آن اشاره کرد و قابل درک در بین دانش‌آموزان و دبیران است، این است که در این سبک از آموزش، ارتباط چهره به چهره بین آنها برقرار نمی‌شود که این اصلی‌ترین پایه شکل‌گیری دوسویه در روند یک آموزش با کیفیت است

یعقوبی اصلی‌ترین دغدغه‌ این روزهای معلمان را اینچنین بازگو کرد: «با وجود ویروس کرونا و مجازی شدن تدریس‌ها، دغدغه‌ها و مشکلات اصلی دبیران آغاز شد، نخستین مشکلی که می‌توان به آن اشاره کرد که قابل درک در بین دانش‌آموزان و دبیران است، این است که در این سبک از آموزش، ارتباط چهره به چهره بین آنها برقرار نمی‌شود که این اصلی‌ترین پایه شکل‌گیری دوسویه در روند یک آموزش با کیفیت است.»

این هنرآموز در مورد مشکلاتی که دبیران در این دوران در منزل دارند، تصریح کرد: «دانش‌آموزان با این نوع آموزش‌، معلمان را چون کامپیوتری تصور می‌کنند که باید بصورت شبانه‌روزی در اختیار آنها باشد، همچنین آداب کلاس‌داری آن‌چنان که باید رعایت نمی‌شود و دبیر هم از راه دور نسبت به آنها شناختی ندارد و این عدم شناخت منجر به مشکلات دوسویه و افت روند تحصیلی می‌شود.»

دانش‌آموزان در آموزش مجازی‌، معلمان را چون کامپیوتری تصور می‌کنند که باید بصورت شبانه‌روزی در اختیار آنها باشد


هنر‌آموز هنرستان‌ آیت‌الله‌صدر ناحیه یک ری، سختی‌های تدریس دروس عملی و کارگاهی را چنین عنوان کرد: «تدریس مجازی، شرایط کاری معلمان را دشواتر ساخته، باید تدریس‌ها را در قالب فیلم‌، تک به تک، با تمامی اجزای آن تهیه کنند و برای دانش‌آموزان خود ارسال کنند؛ همچنین با توجه به سرعت اینترنت ارسال این ویدئو‌ها بسیار زمان‌بر می‌شود و گاهی لازم است تماس تصویری با آنها برقرار کنند، که برخی از دانش‌آموزان استقبالی از آن نمی‌کنند.»

همچنین او از مشکلات این سبک از آموزش در ارتباط با مشکلات دانش‌آموزان در خانواده‌ها بیان کرد: «متاسفانه در آموزش غیرحضوری، مشکلاتی که در دامن خانواده‌ اتفاق می‌افتد را نمی‌توان درک کرد تا معلم راهکاری برای جبران آن پیدا کند؛ گاهی دانش‌آموزان در کلاس‌های مربوطه حضور ندارند، برخی از آنها شاغل شدند و با وجود بیماری خطرناک کرونا، جهت تامین مسائل مالی، به سوی شغل‌های پرخطر کشیده شدند و به خوبی نمی‌توانند در کلاس‌ها فعالیت کنند که این مسأله هم دردناک و هم عواقب آن جبران‌ناپذیر است.»

خبرنگار دانش‌آموز: معصومه قنبری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار