طرح جدید مجلس؛ «نحوه مواجهه با قانع‌کننده نبودن پاسخ وزیر»

تهران (پانا)‌- سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از تدوین طرح جدیدی توسط نمایندگان برای تغییر نحوه مواجهه با وزیری که پاسخ‌های وی ۳ نوبت برای نمایندگان قانع کننده نبوده است، خبر داد.

کد مطلب: ۱۱۸۱۴۷۶
لینک کوتاه کپی شد
طرح جدید مجلس؛ «نحوه مواجهه با قانع‌کننده نبودن پاسخ وزیر»

به گزارش روابط عمومی مجلس، محمدمهدی مفتح در تشریح جزئیات طرح تدوین شده از سوی وی درباره نحوه مواجهه با قانع کننده نبودن پاسخ وزیر، گفت: یکی از مهم‌ترین و پرتکرارترین ابزار نظارتی مجلس، سوال از وزیر است اما متأسفانه به شیوه‌ای انجام می‌شود که تأثیر لازم را ندارد. زمانی که رئیس کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی در مجلس هشتم بودم، طرحی را ارائه کردم که عدم اقناع نمایندگان از پاسخ‌های وزیر در جریان سوالات مطرح شده در صحن علنی، اثر منفی در کارنامه وی داشته باشد.

وی افزود: برخی وزرا معتقد بودند ممکن است سوالات نمایندگان در اصل وارد نباشد و مربوط به مسائل حوزه انتخابیه یا برخی اختلاف نظرات باشد که درباره عملکرد اصلی وزیر نیست؛ براساس یکی از مصوبات این طرح در مجلس مقرر شد سوالات ابتدا در کمیسیون‌های مربوطه مطرح و در صورت وارد بودن از سوی اعضا، به صحن علنی بیاید در غیر این صورت روند سوال متوقف شود همچنین سوالات ملی از منطقه جدا شد تا بار صحن علنی برای رسیدگی سبک‌تر شود.

مفتح ادامه داد: در یکی از مواد این طرح مقرر شد اگر وزیر نتوانست نماینده سوال کننده یا نمایندگان را در صحن علنی با پاسخ‌های خود قانع کند و سه دور کارت زرد گرفت، از همانجا عزل شود که این موضوع در شورای نگهبان مطرح و دو ایراد اساسی به آن گرفته شد. نخست اینکه سوال حق نماینده بوده و کمیسیون نمی‌تواند به تشخیص خود جلوی اختیار نماینده را در طرح سوال بگیرد همچنین متذکر شد که وزرا صرفا با عزل رئیس جمهور و یا استیضاح در مجلس می‌توانند عزل شوند و مسیر دیگری برای آن وجود ندارد از این رو نکته اول را حذف و نکته دوم را به استیضاح تغییر دادیم.

طراح طرح نحوه مواجهه با قانع کننده نبودن پاسخ وزیر ادامه داد: با این حال در دوره فعلی از آنجایی که متوجه شدیم همچنان سوال از نمایندگان ضمانت اجرایی نداشته تأثیری در اصلاح امور نمی‌گذارد؛ طرح دیگری تحت عنوان «نحوه مواجهه با قانع کننده نبودن پاسخ وزیر» تدوین کردیم که در یکی از مواد آن آمده در صورت سه نوبت قانع نشدن نمایندگان از پاسخ های وزیر، وی برای 10 سال نتواند کاندیدای انتخابات، شوراها، مجلس و ریاست جمهوری شود، همچنین نتواند در مشاغل موضوع ماده 71 قانون مدیریت خدمات کشوری شاغل شود.

سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در پایان با بیان اینکه این ماده ایرادات سابق شورای نگهبان را ندارد، خاطرنشان کرد: این روش می‌تواند شبهه اعمال نفوذ شخصی و تعیین شرایط اشتغال در این مناسب را نیز برطرف کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار