فیزیک علم طبیعت و پدیده های طبیعی است

رودهن(پانا} - در قرن 17 گالیله برای اولین بار به منظور قانونی کردن تئوریهای فیزیک، از آزمایش استفاده کرد.

کد مطلب: ۱۱۷۹۶۵۳
لینک کوتاه کپی شد
فیزیک علم طبیعت و پدیده های طبیعی است

به گزارش دانشنامه رشد،از روزگاران باستان مردم سعی می‌کردند رفتار ماده را بفهمند و بدانند که چرا مواد مختلف خواص متفاوت دارند، چرا برخی مواد سنگین‌ترند و بسیاری سوالات دیگر. همچنین جهان، تشکیل زمین و رفتار اجرامی مانند ماه و خورشید برای همه معما بود.

قبل از ارسطو تحقیقاتی که مربوط به فیزیک می‌شد، بیشتر در زمینه نجوم صورت می‌گرفت. علتش این بود که لااقل بعضی از مسائل نجوم معین و محدود بود و به آسانی امکان داشت که آنها را از مسائل فیزیک جدا کنند. در برابر سؤالاتی که پیش می‌آمد گاه دست به خرافات می زدند، گاه تئوری‌های پیشنهاد می‌دادند که بیشتر آنها نادرست بود. این تئوری‌ها اغلب برگرفته از عبارت‌های فلسفی بودند و هرگز بوسیله تجربه و آزمایش تحقیق نمی‌شدند و بعضی مواقع نیز جواب‌هایی داده می‌شد که بصورت اجمالی و با تقریب کافی به نظر می‌رسید.

در کل جهان به دو قسمت تقسیم می‌شد، جهان تحت فلک قمر و مابقی جهان. مسائل فیزیکی اغلب مربوط به جهان زیر ماه بود و مسائل نجومی مربوط به ماه و آن طرف ماه نیز «فیزیک ارسطو» یا بطور صحیحتر «فیزیک مشائی» بود که در چند کتاب مانند «فیزیک» ، « آسمان» ، « آثار جوی»،« مکانیک»، « کون و فساد» و حتی «مابعدالطبیعه» دیده می‌شد.

تا اینکه در قرن 17 گالیله برای اولین بار به منظور قانونی کردن تئوری‌های فیزیک، از آزمایش استفاده کرد. او تئوری‌هارا فرمول‌بندی کرد و چندین نتیجه از دینامیک و اینرسی را با موفقیت آزمایش کرد. پس از گالیله ، اسحاق نیوتن ، قوانین معروف خود (قوانین حرکت نیوتن) را ارائه کرد که به خوبی با تجربه سازگار بودند.

بدین ترتیب فیزیک جایگاه علمی و عملی خود را یافت و روز به روز پیشرفت کرد، مباحث آن گسترده‌تر شد، تا آنجا که قوانین آن از ریزترین ابعاد اتمی تا وسیع ترین ابعاد نجومی را شامل می‌شود. اکنون فیزیک مانند زنجیری محکم با بقیه علوم مرتبط است و هنوز هم به سرعت در حال گسترش و پیشرفت است.

خبرنگار دانش‌آموز: کوثرشهرباف

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار