چه چیزهایی را هرگز نباید با وایتکس و الکل تمیز کرد؟

تهران (پانا) - الکل و وایتکس جزو مواد شیمیایی بسیار پرکاربردی هستند که روزانه از این دو ترکیب شیمیایی برای سطوح مختلف خانه‌مان استفاده می‌کنیم اما دقت کنید که این دو مایع ضدعفونی‌کننده همه‌کاره نیستند و می‌توانند به برخی چیزها آسیب بزنند.

کد مطلب: ۱۱۷۹۲۵۵
لینک کوتاه کپی شد
چه چیزهایی را هرگز نباید با وایتکس و الکل تمیز کرد؟

به‌گزارش تبیان، الکل و وایتکس ضدعفونی‌کننده و پاک‌کننده‌های قوی هستند که اگر به‌درستی استفاده شوند، می‌توانند یک گزینه مؤثر برای ضدعفونی کردن اشیا و سطح مختلف مورد استفاده قرار بگیرند اما دقت کنید که این دو مایع ضدعفونی‌کننده همه‌کاره نیستند. درواقع تمیز کردن برخی سطوح با این دو مایع می‌تواند آسیب‌های بیشتری نسبت به فوایدش داشته باشد؛ بنابراین از تمیز کردن موارد زیر با الکل و وایتکس خودداری کنید.

چه چیزهایی را نباید با الکل تمیز کرد؟

الکل که این روزها در هر خانه‌ای پیدا می‌شود یکی از بهترین مواد ضدعفونی‌کننده برای پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا است اما این مایع ضدعفونی‌کننده به دلیل دارا بودن خواص شیمیایی باید بااحتیاط بیشتری مورداستفاده قرار بگیرد. ضمن اینکه تمیز کردن برخی چیزها با الکل ممکن است آسیب و خطراتی را به همراه داشته باشد. این موارد عبارت‌اند از:

1-سطوح رنگ‌شده
استفاده از الکل برای تمیز کردن سطوح رنگ‌آمیزی شده توصیه نمی‌شود زیرا باعث از بین رفتن سطح آن می‌شود. بهتر است برای تمیز کردن سطوح رنگ‌آمیزی شده از محلول رقیق شده آب و الکل و یا محلول آب و صابون استفاده کنید.

2-مروارید و عقیق
سنگ‌های قیمتی مثل مروارید یا عقیق را هرگز با الکل تمیز و ضدعفونی نکنید زیرا پوشش محافظ براق روی این سنگ‌های قیمتی بسیار ظریف است و در صورت آغشته شدن به الکل ممکن است بشکند و یا ترک بخورد. در عوض برای تمیز کردن این سنگ‌های قیمتی، 15 دقیقه آن‌ها را داخل محلول آب و مایع ظرف‌شویی قرار دهید، سپس با یک مسواک نرم روی مروارید یا عقیق بکشید تا تمیز شود.

3-مبلمان چوبی
الکل به‌عنوان یک حلال عمل می‌کند و هرگونه لکه‌ای را از روی مبل پاک می‌کند اما دقت کنید که برخورد مستقیم الکل با چوب باعث ترک‌خوردگی، تورم و از بین رفتن لایه روی چوب خواهد شد. برای تمیز کردن مبل می‌توانید از محلول رقیق شده الکل و آب و یا آب گرم و مواد شوینده استفاده نمایید.

4-سطوح گرم
با توجه به آنکه الکل به شدت قابل اشتعال است، بنابراین از تمیز کردن سطوحی مانند اجاق‌گاز، بخاری، شومینه، توستر و... با الکل اجتناب کنید چراکه استفاده از الکل برای این سطوح به‌شدت خطرناک است و می‌تواند منجر به آتش‌سوزی شود.بهترین روش برای تمیز کردن این سطوح استفاده از محلول آب و مایع ظرفشویی یا استفاده از پاک‌کننده‌های مخصوص گاز است.

5- کابینت گرانیتی
به‌هیچ‌عنوان از مواد اسیدی و شیمیایی مانند الکل، سرکه، وایتکس و شوینده‌های اسیدی برای تمیز کردن کابینت گرانیتی استفاده نکنید زیرا استفاده مکرر از این شوینده‌های شیمیایی به‌مرورزمان باعث ضعیف شدن و از بین رفتن لایه سیلیکونی روی سنگ گرانیت می‌شود. برای تمیز کردن این نوع کابینت‌ها می‌توانید از محلول آب ولرم و مایع ظرف‌شویی استفاده نمایید.

6-لباس
ضدعفونی کردن لباس با الکل می‌تواند باعث از بین رفتن رنگ و بافت لباس شود. به گفته سازمان بهداشت جهانی و بر اساس مطالعات انجام‌شده، اصلاً نیازی به شست‌و‌شوی روزانه و ضدعفونی کردن لباس‌ها نیست. همچنین در صورت مواجهه با شخص مبتلا به کرونا و یا رفت آمد به مناطق پرخطر مثل بیمارستان یا شهرهای پرخطر توصیه می‌شود لباس را با آب گرم شسته و در نور آفتاب خشک‌کنید.

7- عینک
الکل باعث از بین رفتن پوشش عینک شده و کیفیت آن را بسیار پایین می‌آورد. برای تمیز و ضدعفونی کردن عینک، آن را با مایع ظرف‌شویی و آب گرم بشویید و سپس با یک پارچه بسیار نرم خشک‌کنید.

چه چیزهایی را نباید با وایتکس تمیز کرد؟

وایتکس یکی از بهترین و قوی‌ترین ضدعفونی‌کننده‌ها است که اگرچه هنوز شواهد کافی برای اثبات مؤثر بودن این ضدعفونی‌کننده‌ علیه ویروس کرونا وجود ندارد اما به گفته برخی کارشناسان و متخصصان استفاده از محلول رقیق‌شده وایتکس و آب (به نسبت یک به 99) می‌تواند مؤثر باشد.
استفاده از مایع سفیدکننده به سطوح سختی همچون فولاد ضدزنگ، پلاستیک، سرامیک، شیشه، پریز برق و... آسیب نمی‌رساند اما دقت کنید که از واتیکس برای تمیز و ضدعفونی کردن موارد زیر استفاده نکنید:

1-سطوح چوبی
سطوح چوبی دارای منافذی است که اگر شما مواد ضدعفونی‌کننده ازجمله وایتکس را بر روی آن‌ها اسپری کنید، نمی‌تواند به‌طور مؤثر داخل چوب شده و یا از آن خارج شود. به همین دلیل اسپری کردن وایتکس بر روی سطوح چوبی نه‌تنها کمکی به ضدعفونی آن‌ها نمی‌کند بلکه باعث از بین رفتن رنگ چوب هم می‌شود. برای تمیز کردن سطوح چوبی از دستمال نم‌دار و کمی اسپری آب گرم استفاده کنید و برای ضدعفونی کردن آنها بهتر است به‌جای وایتکس، از محلول رقیق‌شده الکل و آب استفاده نمایید.

2-فلزات
دکتر کلینت استیونسون، استادیار علوم غذایی در دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی می‌گوید: «ازآنجاکه سفیدکننده حاوی مواد اسیدی است، تمیز کردن سطوح فلزی مانند وسایل از جنس استیل، قابلمه‌ها، مبل‌های استیل، کارد و چنگال، شیرآلات، دستگیره‌ها و... می‌تواند باعث از بین رفتن لایه سطوح فلزی و همچنین سیاه شدن آن‌ها شود.» بهترین تمیز‌کننده برای این سطوح الکل و یا محلول آب و مواد شوینده است.

3-ماشین لباسشویی
مایع سفیدکننده قوی‌ترین پاک‌کننده در مبارزه از لکه است تا جایی که برخی برای سفید شدن و از بین بردن لکه‌های زرد روی لباس و پارچه‌های سفید ترجیح می‌دهند وایتکس را داخل جایگاه ماشین لباسشویی بریزند اما دقت کنید که وایتکس حاوی کلر است و به‌شدت قابلیت اسیدی دارد، ازاین‌رو استفاده از وایتکس در ماشین‌لباسشویی می‌تواند باعث زنگ‌زدگی دیگ استیل ماشین لباسشویی شود. همچنین باقی ماندن وایتکس بر روی لاستیک دور درب ماشین لباس شویی باعث تغییر رنگ آن می‌شود؛ بنابراین برای از بین بردن لکه‌های روی لباس و پارچه، آن‌ها را به مدت چند دقیقه در محلول آب و وایتکس خیس کرده و سپس شست‌وشو دهید. دقت کنید که وایتکس می‌تواند بر کیفیت الیاف لباس تأثیر بگذارد و حتی پارچه را دچار پارگی کند، به همین منظور در صورت شستن لباس با وایتکس اجازه ندهید زمان زیادی را در محلول آب و واتیکس باقی بماند.

4- سرویس‌های بهداشتی
از محلول‌های شیمیایی مثل وایتکس برای نظافت محیط‌های بسته مثل حمام و دستشویی استفاده نکنید زیرا استشمام بخارات مایع سفید‌کننده باعث افت شدید سطح اکسیژن می‌شود و اگر اکسیژن‌رسانی سریع صورت نگیرد پس از 14 دقیقه سلول‌های مغز تخریب می‌شوند. اگر مجبور به استفاده از وایتکس برای تمیز کردن سرویس های بهداشتی شدید، باید ابتدا تهویه محیط را روشن کرده و پنجره‌ها را بازکنید. همچنین برای باز کردن گرفتگی چاه هرگز از واتیکس استفاده نکنید چراکه این کار می‌تواند باعث ترکیدگی لوله‌ها شود. برای بازکرده چاه می‌توانید از روش‌های مختلفی مانند آب جوش، چاه بازکن، فنر لوله‌بازکن، محلول لوله‌بازکن و … استفاده کنید.

نکته مهم
هرگز مایع سفیدکننده را با مواد شیمیایی زیر مخلوط نکنید زیرا ممکن است بخارات کشنده‌ای ایجاد کند و احتمالاً منجر به انفجار شود:
سرکه - مخلوط سفیدکننده و سرکه باعث ایجاد گاز کلر می‌شود. گاز کلرمنجر به سوزش چشم و مشکلات تنفسی می‌شود.
آمونیاک - مخلوط کردن سفیدکننده و آمونیاک باعث ایجاد کلرامین می‌شود. این گاز مشابه گاز کلر است. کلرامین علائم اضافی تنگی نفس و درد قفسه سینه را ایجاد می‌کند.
ایزوپروپیل الکل-ترکیب الکل و مایع سفیدکننده باعث تولید کلروفرم می‌شود. کلروفرم هم از طریق پوست و هم از راه استنشاق جذب می‌شود و می‌تواند به سیستم عصبی، چشم، ریه، پوست، کبد، کلیه و سایر اعضای بدن آسیب برساند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار