حاجی میرزایی در «گفتوگوی مستقیم» با مدیران مدارس استان قزوین خبر داد
تلاش برای کاهش زمان پرداختهای بیمهای فرهنگیان در سال جاری
فرآیند تصویب لایحه رتبهبندی معلمان از روز گذشته در مجلس آغاز شده است
تهران (پانا) - وزیر آموزشوپرورش با اشاره به اینکه «مدیران مدارس»؛ اصلیترین عامل تحقق اهداف نظام تعلیم و تربیت هستند، اظهار کرد مأموریتها و وظایف مدیران و معلمان در دوران کرونا سخت تر و پیچیدهتر از دوران آموزش های حضوری شده است.
به گزارش مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش، صبح امروز محسن حاجی میرزایی در «گفتوگوی مستقیم» با مدیران مدارس استان قزوین؛ که بهصورت ویدئوکنفرانس و در بستر شاد برگزار شد، اظهار کرد: یکی از مهمترین پیشنیازهای مدیریت و از وظایف مهم یک مدیر، ارزیابی از وضع موجود مجموعه مدیریتی خود، بررسی موقعیتهای قرارگیری و تعیین چشم اندازی برای رسیدن به مقصد و هدف نهایی است.
حاجی میرزایی تصریح کرد: آموزشوپرورش ایران همواره مشکلاتی داشته و از مسائل و مشکلات عدیدهای رنج میبرد، برخی از این مشکلات در طول زمان ماندگار و بهصورت مزمن رسوب یافته است که مدیران امروز باید برای رفع این چالشها، تدبیر کنند.
وی مهمترین سرمایه آموزشوپرورش را «نیروی انسانی» برشمرد و خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش برای رسیدن به اهداف بلند نظام تعلیم و تربیت، باید به منابع انسانی به عنوان اصلیترین سرمایه خود اتکا کند. نیروی انسانی، باید از توانایی کافی برخوردار باشد و همواره مورد سنجش قرار گیرد تا در صورت لزوم، تواناییهای آنها، ارتقا یابد.
وزیر آموزشوپرورش ادامه داد: برای ارتقای آموزش، گامهایی برداشته شد. و در همین راستا، بستههای تحولی و یادگیری را برای ۱۱ پایه تحصیلی تهیه، تدوین و اجرایی کردیم تا آموزشها را ارتقا دهیم.
وی اضافه کرد: امروز با اطمینان میتوان گفت؛ در حوزه آموزش وضعیت بهتری نسبت به سال قبل داریم؛ بخش بزرگی از یکصد هزار نیروی آموزشی که علیرغم همکاری با آموزشوپرورش، سالها بلاتکلیف و نگران استخدام خود بودند را تعیین تکلیف و استخدام کردیم و تعداد کمی هم که باقیماندهاند، تا پایان فصل بهار، استخدام خواهند شد.
اصلاح مسیر جذب نیروی انسانی به آموزشوپرورش با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی
عضو کابینه تدبیر و امید بر اصلاح مسیر جذب نیروی انسانی اشاره و افزود: ورود نیروی انسانی به آموزشوپرورش را اصلاح کردیم و بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، هرکس میخواهد وارد آموزشوپرورش شود، تنها از مبادی ورودی دو «دانشگاه فرهنگیان» و «شهید رجایی» میتواند اقدام و پس از کسب صلاحیتهای معلمی وارد عرصه تعلیم و تربیت شود.
وی به طرح رتبهبندی معلمان اشاره و عنوان کرد: تلاش کردیم لایحه رتبهبندی معلمان را تهیه و به مجلس شورای اسلامی ارسال کنیم و این مهم انجام شد و خوشبختانه فرآیند تصویب لایحه رتبهبندی معلمان از روز گذشته در مجلس آغاز شده؛ امیدواریم با اجرای نظام رتبهبندی، معلمان تلاشگر و توانمندتردر موقعیتهای بهتری قرار گیرند.
وی ادامه داد: در راستای خانهدار شدن فرهنگیان نیز گامهایی در قالب مسکن فرهنگیان برداشتیم و این وضعیت نسبت به سنوات گذشته، بهبود پیداکرده است، بنابراین در راستای مساعدت در تأمین آورده اول متقاضیان مسکن فرهنگیان، تسهیلاتی را در اختیار آنها قراردادیم تا فرآیند خانهدار شدن فرهنگیان تسهیل شود.
وزیر آموزشوپرورش در خصوص بیمه فرهنگیان گفت: برای ارتقای وضعیت بیمه فرهنگیان امسال گامهایی برداشتیم؛ تعدادی از شرکتهای بیمهگر را دعوت کردیم و تلاش کردیم با توجه به میزان حق بیمهای که از فرهنگیان دریافت میکنیم، بهترین خدمات بیمهای را انتخاب و ارائه کنیم، همچنین تلاش شده زمان پرداختهای بیمهای همکاران در سال جاری کاهش پیدا کند.
مدیران مدارس اصلیترین عامل تحقق اهداف نظام تعلیم و تربیت هستند
وزیر آموزشوپرورش وضعیت نیروی انسانی در آموزشوپرورش را بهتر از گذشته ارزیابی کرد و افزود: برنامه درسی، رکن اصلی تعلیم و تربیت است و نیازمند تحّول جدی است. هدف اصلی تعلیم و تربیت، انتقال دانش به افراد نیست بلکه ایجاد قدرت درک مسئله، تصمیمگیری، تعامل با دیگران، دفاع از ارزشها و باورها و توانایی حل مسئله است؛ بنابراین، مصمم شدیم، گامهایی در این زمینه برداریم و بستههای یادگیری را برای ۱۱پایه تحصیلی تهیه و ارائه کنیم.
عضو کابینه تدبیر و امید، اظهار کرد: بدون ارزیابی درست نمیتوان به هدف رسید و یکی از چالشهای نظام تعلیم و تربیت، ارزیابی و سنجش است، در این زمینه نیز گامهای بلندی برداشتیم و مقررشد، مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی، هرساله اطلاعاتی ارائه دهد تا بدانیم در چه موقعیتی قرار داریم.
وی با اشاره به برخی تواناییهای مدیران، اظهار کرد: مدیر باید قادر به حل مسئله باشد، باید هدفمند کارکنیم، تصمیمات سنجیده اتخاذ کنیم و آگاهانه کارها را به انجام برسانیم. پس باید عمیقاً به مفاهیم بیندیشیم و دانش تخصصی خود را توسعه دهیم.
حاجی میرزایی خاطرنشان کرد: همه مجموعه تعلیم و تربیت، یک هدف را دنبال میکنند و آن؛ رشد و بلوغ انسان است؛ بنابراین قبل از انجام مأموریت باید خودمان را رشد دهیم و اگر رشد و توسعه فردی نداشته باشیم، نمیتوانیم دیگران را رشد دهیم.
اعتبارکار مجموعه تعلیم و تربیت به اعتبار مدیران آن بستگی دارد
وزیر آموزشوپرورش، مدیران مدارس را اصلیترین عامل تحقق اهداف تعلیم و تربیت برشمرد و عنوان کرد: مدیران مدارساند که اهداف و خروجی برنامههای آموزشوپرورش را ترسیم میکنند، اعتبار کار مجموعه تعلیم و تربیت، به اعتبار مدیران آن بستگی دارد.
وی ادامه داد: مدیر موفق، مدیری است که با همه دانشآموزانش پیوند برقرار کرده و اطمینان دارد که حتی یک دانش آموزش از آموزشها محروم نمانده است، لذا باید برای سربلند بیرون آمدن از این آزمون، پیوندهای خود را با معلمان، دانش آموزان و جامعه محلی، تقویت کنیم.
وزیر آموزشوپرورش گفت: ماه پایانی سال تحصیلی را میگذرانیم، باید حداکثر استفاده از این ماه را داشته باشیم و آموختههای دانش آموزان را بررسی کنیم و اگر دانشآموزی عقبماندگی درسی داشت، به جبران عقبماندگیاش کمک کنیم.
عضو کابینه تدبیر و امید، تصریح کرد: «شبکه شاد» و سایر رسانهها نظیر تلویزیون و بستههای آموزشی، ابزاری در دست معلم است و مهمترین موضوع در شرایط کنونی این است که مدیر مطمئن شود، همه دانشآموزانش، آموزشها را دریافت کردهاند.
حاجی میرزایی تدریس معلمان به صورت آموزش مجازی را بسیار سختتر از آموزش حضوری آنان در مدرسه عنوان و اعلام کرد: در دوره شیوع کرونا، مأموریت مدیران و معلمان نهتنها کاهش نیافته بلکه سختتر و پیچیدهتر نیز شده است.
وزیر آموزشوپرورش با اشاره به افزایش دو برابری سرانه مدارس در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹، اظهار کرد: اعتبارات مدارس را از ۲۱۰میلیارد تومان در سال تحصیلی گذشته، به ۴۲۰میلیارد تومان در سال جاری افزایش پیدا کرد. همچنین؛ بیش از۲۰۰میلیارد تومان تجهیزات در اختیار هنرستانها قراردادیم.
وی در پایان گفت: تمایل دارم مراتب قدرشناسی و تشکر عمیق خود را به همه مدیران و معلمان، اعلام کنم، هرچند شاکر حقیقی خداوند است و کوچکترین خدمت را فراموش نمیکند.
ارسال دیدگاه