انتقاد سعید نمکی از توزیع ناعادلانه واکسن کرونا در جهان

تهران (پانا) - وزیر بهداشت گفت توزیع ناعادلانه واکسن‌های کرونا روی زشت دنیای ناعادلانه را نشان داد، به طوری که تقریباً ۸۰ درصد واکسن‌های تزریقی در ۱۰ کشور پیشرفته است.

کد مطلب: ۱۱۷۸۷۴۸
لینک کوتاه کپی شد
انتقاد سعید نمکی از توزیع ناعادلانه واکسن کرونا در جهان

به گزارش وزارت بهداشت، سعید نمکی، وزیر بهداشت در نشست مجمع عالی سیاستگذاری هلسینکی در حوزه کرونا که به صورت ارتباط تصویری برگزار شد، افزود: متاسفانه در فضای ناعادلانه موجود، ۱۸ کشور با درآمد پایین و متوسط هنوز واکسنی دریافت نکرده اند.

متن سخنان وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی به این شرح است:

عالیجنابان
خانم‌ها و آقایان

در ابتدا، می‌خواهم از وزیر محترم امور خانواده و خدمات اجتماعی فنلاند، خانم کریستا کیورو، برای برگزاری چنین جلسه‌ای به منظور همکاری چند جانبه در مدیریت موج‌های بعدی کووید-۱۹ و همه گیر‌های آینده تشکر کنم. بیش از ۱۵ ماه است که جهان با کووید-۱۹ در حال جنگیدن است. در این مدت، حدود ۱۳۵ میلیون نفر در جهان آلوده شدند که از این تعداد حدود سه میلیون نفر نیز جان باختند.

سلامتی هیچ مرز سیاسی و جغرافیایی نمی‌شناسد و درد و مشکلات گروهی از مردم در یک طرف جهان با مشکلات افراد در سایر نقاط در هم تنیده است.

همه گیری جهانی بیماری کووید-۱۹ به سرعت جهان را فرا گرفت و درس‌های زیادی را در سطح ملی، منطقه‌ای و جهانی به ما آموخت که نشان دهنده عدم آمادگی جامعه جهانی برای مقابله با یک پاندمی بود. آمادگی جهانی و واکنش سریع باید در راس دستور کار دولت‌ها و آژانس‌های بین المللی برای دهه‌های آینده باشد. رهبری، همبستگی، همکاری بین بخشی، مداخلات مبتنی بر شواهد و هماهنگی بین کشور‌ها ابزار‌های لازم برای مدیریت بیماری همه گیر کووید-۱۹ است.

نمایندگان محترم.

توزیع ناعادلانه واکسن‌های کووید-۱۹ روی زشت دنیای ناعادلانه ما را نشان داد، بطوری که تقریباً ۸۰ درصد واکسن‌های تزریقی در ۱۰ کشور پیشرفته است در حالی که ۱۸ کشور با درآمد پایین و متوسط هنوز واکسنی دریافت نکرده اند. بدیهی است که این اتفاق برای COVAX، WHO، GAVI، CEPI و همه سازمان‌های بین المللی یک ناکامی است. ما باید با شفافیت، همکاری و همبستگی بر این بی عدالتی غلبه کنیم.

تا زمانی که کل جهان ایمن نشده و ویروس در جایی در حال گردش است، خطر جهش و تهدید سلامت کشور‌های ایمن شده وجود دارد. بنابراین، با توجه به درس‌هایی که تا کنون آموخته ایم، در این زمان بخصوص، ما فقط یک راه حل داریم: همکاری همه ملت‌ها برای واکسیناسیون همه و حفظ اقدامات دقیق بهداشت عمومی برای شکست این همه گیری.

امروز، من با خوشنودی اعلام می‌دارم که با وجود همه محدودیت ها، تحریم‌های یک جانبه غیرقانونی علیه مردم من و مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم ها، ما موفق به تولید ملی همه نیاز‌ها برای مبارزه با کووید-۱۹ از جمله لوازم حفاظت شخصی، کیت‌های آزمایش، تجهیزات، دستگاه‌های پزشکی، دارو‌ها و از همه مهمتر شش پلتفرم واکسن کاملاً بومی، چهار قرارداد تولید و تولید مشترک، شدیم واین محصولات بومی در واکسیناسیون انبوه در ماه‌های آینده استفاده خواهند شد.

همه گیری جهانی کرونا یک چالش جهانی با یک راه حل جهانی است. راه حل‌های ملی فقط می‌توانند به طور موقت کمک کنند. از طریق تقویت رهبری WHO، سرمایه گذاری بیشتر در تیم‌های واکنش سریع، به اشتراک گذاری داده ها، شفافیت و معتبرسازی داده‌ها در قالب‌های توافق شده برای غلبه بر موانع قانونی به نفع سلامت مردم، و انتقال تکنولوژی به کشور‌های با درامد کم و متوسط، می توان موفق به شکست این همه گیری جهانی می‌شد.

من امیدوارم این همکاری میان کشور‌های منطقه منا، خلیج فارس، اروپا و WHO نتایج مثبتی داشته باشد.

نشست مجمع عالی سیاستگذاری هلسینکی در حوزه کرونا به صورت ارتباط تصویری با حضور وزیر بهداشت، ​درمان و آموزش پزشکی و با هدف مشارکت در تجربیات و آموخته‌های مقابله با کرونا به منظور استفاده در خیز‌های بعدی همه گیری جهانی (پاندمی) کرونا با موضوع تقویت همکاری‌های کشور‌های اروپایی، خلیج فارس، مدیترانه شرقی و شمال آفریقا در حوزه همه گیری جهانی کرونا برگزار شده است.

۱۵ کشور از اروپا، خلیج فارس، مدیترانه شرقی و شمال آفریقا در این نشست مجازی مشارکت دارند.
سازمان جهانی بهداشت نیز برای برگزاری این مجمع مجازی همکاری کرده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار