از سوی معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش ناحیه یک ری مطرح شد:
ویژگیهای نظارت و پاداش مبتنی بر عملکرد سیستم مدرن مدیریت
شهرری(پانا)- معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش ناحیه یک ری، ویژگیهای نظارت و پاداش مبتنی بر عملکرد سیستم مدرن مدیریت اداری را تشریح کرد.
به همت قطب شماره پنج معاونت آموزش ابتدایی و با همکاری کارشناسان و معاونین آموزش و پرورش ناحیه یک ری با هدف تهیه محتوای آموزشی جهت در اختیار گذاشتن سایر قطبها ویژگیهای سیستم مدیریت اداری بررسی شد.
مجتبی سلیمیان معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش ناحیه یک ری با اشاره به اهمیت جذب نیروی انسانی توانمند در سیستمهای اداری اظهار کرد: امروزه سازمانها به نیروهای انسانی خود به عنوان با ارزشترین دارایی نگاه میکنندو رقابت برای جذب نیروی انسانی مستعد و توانمند برقرار است و چنانچه نیروی انسانی توانمند در یک سازمان به شیوه صحیح تشویق نشود و شامل پاداشهای متناسب با استعدادهای خود نشود، به مرور زمان از سیستم خارج میشود و سازمان ناچار است هزینههای بسیاری برای جبران این خسارت پرداخت کند، همچنین جایگزین کردن نیروی انسانی بسیار سخت تر است.
او در خصوص سیستم نظارت بر عملکرد پرسنل بیان کرد: در سیستم پاداش و نظارت بر عملکرد پرسنل، دو سبک سنتی و مدرن را شاهد هستیم، که شیوههای سنتی با توجه به بازخوردهای ارائه شده با شکست مواجه شدهاند و امروزه با رویکردهای نوین در این حوزه شاهد پیشرفتهای بهتری هستیم.
سلیمیان با بیان اهداف سیستمهای مدرن نظارتی افزود: ارائه پاداش به پرسنل در سیستمهای مدرن نظارت بر عملکرد پرسنل، تنها برای افزودن انگیزه عملکرد انگیزه کارمندان برای بالا بردن کارایی سیستم است؛ پاداش در سیستمهای مدرن امروزی به دو صورت انسانی، درونی و حالت بیرونی، مادی ارائه میشود؛ در حالت ارائه پاداش درونی، کارمند وظایف و خدمات محوله را با انگیزههای انسانی، روحیه و استعدادهای درونی خود همسان و همخوان میدانند، بنابراین بیشترین انرژی را برای هرچه بهتر انجام شدن وظایف محوله به کار میبرد و نیازی نیست که مدیریت مربوطه ناظری بر عملکرد او تعیین کند، بلکه او با هرچه بهتر انجام دادن وظایف شغلی خود به رضایت شغلی میرسد و انتظار پاداش و تشویق خارج از سیستم اداری نخواهد داشت.
او افزود: در سیستمهای نوین پاداشدهی بیرونی،مادی، مدیر یک مجموعه تلاش میکند، با ایجاد انگیزه به روشهای مختلف پاداشدهی متناسب با روحیه هر کارمند او را به ایجاد خلاقیت در کار و بهبود عملکرد ترغیب کند و سازمان را به اهداف تعیین شده نزدیکتر کند.
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش ناحیه یک ری تصریح کرد: نحوه پاداشدهی مدیر یک مجموعه دارای چند خصوصیت است، اول اینکه پاداشی که در نظر گرفته شده برای کارمندان مختلف دارای درجه اهمیت متفاوت است و از ابعاد مختلفتی مانند مالی، تشویق و تقدیرنامه و یا حتی برای بعضی ترفیع درجه کاری ارزشمند است؛ بنابراین در تمام نیروهای زیرمجموعه یک مدیریت همواره یک نوع تشویق و پاداش ارزشمند نیست و در افراد مختلف پاداشهاجلوه متفاوتی دارند؛ ازسویی دیگر لازم است برای پاداشدهی افراد در مجموعه اطلاعرسانی شفاف انجام شود تا سایر پرسنل از دلیل پاداشدهی نیروها اطلاع داشته باشند و در آنها نیز ایجاد انگیزه کند؛ سومین بعد از سیستم پاداشدهی رعایت انصاف در این کار است که دارای دو بعد انصاف درون سازمانی و انصاف برون سازمانی است.
سلیمیان ادامه داد: چهارمین ویژگی سیستم پاداشدهی که لازم است مورد توجه قرار بگیرد، ویژگی عدم تکراری بودن پاداش است به طوری که در تشویق و مورد پاداش قرار گرفتن کارمندان تکراری بودن این امر آفتی برای ایجاد انگیزه و باعث دلزدگی خواهد بود؛ یک مدیر خوب همواره پاداشها و تشویقهای غیرقابل پیشبینی برای مجموعه خود در نظر میگیرد.
ارسال دیدگاه