بررسی رابطه ایران و عربستان سعودی در پرس تی وی 

تهران (پانا)-مستند «پسران سعود رابطه ایران و عربستان سعودی» (Sons of Saud: Iran-Saudi Arabia Relations) نگاهی دارد به روابط دو کشور و فراز و فرودهای این رابطه پرچالش.

کد مطلب: ۱۱۷۸۲۵۰
لینک کوتاه کپی شد
بررسی رابطه ایران و عربستان سعودی در پرس تی وی 

به گزارش روابط عمومی شبکه پرس تی وی، این مستند چهار قسمتی که درباره فرازهای مهمی از کشور عربستان سعودی است، در قسمت پایانی خود به تاریخ روابط عربستان سعودی با ایران از زمان پیدایش آن در دوران پهلوی تا به امروز می ‌پردازد.

مستند «پسران سعود: رابطه ایران و عربستان سعودی» به کارگردانی و تهیه کنندگی وحید فرجی برهه های حساس از رابطه ایران و عربستان سعودی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی از جمله قطع روابط دو کشور به مدت پنج سال در دهه 20 شمسی، نزدیکی پس از کودتای ۲۸ مرداد سال 1332، تاسیس انجمن دوستی ایران و عربستان و آغاز دوران طلایی روابط بین دو کشور در دهه 40 و تنش های گوناگون در دهه 50 از اوج گرفتن همکاری‌ های دو کشور در جنگ ظفار عمان گرفته تا بروز اختلافات در خلال جنگ اعراب و اسرائیل را زیر ذره بین قرار می دهد.

بخش دیگر این مستند به بررسی روابط دو کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی اختصاص دارد. روابط ایران و عربستان سعودی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی وارد فاز دیگری می شود. جنگ صدام علیه ایران نیز روابط تهران-ریاض را دچار بیشتر می کند. در طول هشت سال بالغ بر ۶۰ میلیارد دلار عربستان به صدام کمک مالی می کند. در سال ۶۶ برخورد نیروهای امنیتی با زائران ایرانی که شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل می‌دادند و منجر به کشته شدن صدها تن از حجاج ایرانی می شود، روابط را بیش از پیش تیره می کند.

مستند «پسران سعود: رابطه ایران و عربستان سعودی» محصول سال 2020 است و از تصاویر آرشیوی مناسبی بهره می برد.

این مستند که در سه روز متوالی از امروز شنبه ساعت 15:00 از شبکه پرس تی وی روی آنتن می رود و بازپخش آن همان روز ساعت 21:00 و بامداد جمعه ساعت01:00 پخش می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار