ملکی در گفتوگو با پانا:
استفاده از محصولات جشنوارهها باعث غنای منابع آموزشی خواهد شد
تهران (پانا) – رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی به بیان جزئیاتی درباره تصمیم این سازمان در استفاده از محصولات جشنوارههای رشد در تولید کتابهای درسی و بستههای تربیت و یادگیری پرداخت.
عاطفه بزرگنیا: بهرهگیری از فنون و هنرهای گوناگون یکی از ابزارهای غنیسازی آموزش و تربیت در جهان معاصر است و نظامهای آموزشی تلاش دارند با بهرهگیری هرچه هوشمندانهتر از این ابزارها روند یاددهی و یادگیری را تسهیل کرده و به آن عمق بیشتری ببخشند. تولید انواع محصولات هنری قابل کاربرد در منابع آموزشی و تربیتی همواره از دغدغههای نظامهای آموزشی دنیاست و در این میان برگزاری جشنوارههای مختلف میتواند منبع ارزشمندی از این محصولات را در دسترس سیایتگذاران و برنامهریزان قرار دهد.
نظام تعلیم و تربیت کشورمان نیز هرسال با برگزاری جشنواره های رشد نه تنها به کشف استعدادهای نهفته در درون جامعه دانشآموزی و فرهنگی میپردازد، از پتانسیل سایر بخشها نیز در جهت نیل به اهداف خود بهرهگیری میکند. جشنوارههایی چون فیلم رشد، عکس رشد و محتوای آموزشی رشد هر دوره با معرفی آثاری از هنرمندان این سرزمین میکوشد به تقویت اهداف آموزشی و تربیتی با استفاده مناسب از این هنرها بپردازد؛ اما سوالی که مطرح میشود این است که در پایان هر دوره از یک جشنواره و پس از معرفی برگزیدگان، چرا نمیتوانیم شاهد نقش تقویت کننده این آثار در نظام تعلیم و تربیت و منابع آموزشی مورد استفاده در آن باشیم.
حسن ملکی رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در گفتگو با پانا درباره نقش بالقوه محصولات جشنوارههای رشد در تولید منابع آموزشی در نظام آموزش و پرورش کشور اظهار کرد: «همانطور که اطلاع دارید یکی از مهمترین برنامههای ما در سازمان پژوهش تولید «بستههای تربیت و یادگیری» است که بر اساس آن راهنماهای برنامههای درسی برای پایههای مختلف را تولید کردیم. خوشبختانه این مرحله از کار به اتمام رسیده و امسال ( سال ۱۴۰۰ ) برای تولید بستههای تربیت و یادگیری زمینه سازی خواهیم کرد. قطعاً یکی از رسانهها و ابزارهای مهمی که در تولید این بستهها به طور قطع مورد استفاده قرار خواهد گرفت تولیداتی مانند فیلم، عکس، انیمیشن، موشن گرافی تصویرگری خواهد بود.»
وی افزود: «مجموعه ابزارهای مورد استفاده در بستههای تربیت و یادگیری باعث غنیسازی این منابع آموزشی خواهد شد که جزئی از برنامههای تحولی ماست. بنابراین استفاده از آثار و نتایج جشنوارههایی چون فیلم و عکس و محتواهای آموزشی رشد در متون آموزشی جدیدمان قطعاً باعث غنای یادگیری و وسعت تعلیم و تربیت خواهد بود.»
معاون وزیر آموزش و پرورش درباره راهکار عملی نیل به این مقصود گفت: «به همین دلیل در سازمان پژوهش کارگروهی با مسئولیت مدیرکل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی و با همکاری مدیران کل دفاتر تالیف فنی و حرفه ای و نظری و کارشناسان مربوطه تشکیل خواهد شد که این کارگروه در وهله نخست باید به یک سوال مهم پاسخ کارشناسیِ تفصیلی بدهد و سوال این است که چگونه میتوانیم از محصولات جشنوارههای رشد در نیل به اهداف تعلیم و تربیت بهره برداری کنیم.»
وی خاطرنشان کرد: «البته یکی از برنامهها این است که از این آثار در کتابهای درسی استفاده کنیم اما این موضوع ابعاد گستردهتری دارد که در کارگروه فوق الذکر به آن به طور کامل پرداخته خواهد شد.»
ملکی طی روزهای گذشته در آیین اختتامیه جشنواره عکس رشد با اشاره به ارتباط بین عکس و تربیت و لزوم توجه به ضرورت تاریخ در عکاسی اظهار کرد: «عکس و ضرورتهای تاریخی بعد دیگری است زیرا عکس میتواند این کارکرد را داشته باشد که به وسیله آن بسیاری از حقایق تاریخی را به تصویر بکشد. عکس از حقایق صیانت میکند و به راستیها، عمر بلندی میدهد، بنابراین ما باید تلاش کنیم، بین عکس و منابع تربیتی و متون آموزشی نسبت عمیقی را ایجاد کنیم. همچنین عکس، میتواند به مفاهیم علمی و آموزشی بپردازد زیرا عکس یک وسیله مهم برای آموختن است تا جایی که گاهی یک عکس از متنی آموزشی قویتر عمل میکند.»
وی درباره اهمیت ایجاد ارتباط بین آثار این جشنواره و منابع آموزشی افزود: «بسیاری از عکسهای این جشنواره میتوانند در بدنه آموزشی ما مورد استفاده قرار گیرند؛ بنابراین ان شاءالله به زودی با تشکیل کارگروهی این عکسها را مورد بررسی قرار دهیم تا بتوانیم براساس نیازهای دفاتر، بین خروجی جشنوارههای ما و محصولات آموزشی، یک ارتباط مستقیم برقرار کنیم.»
ارسال دیدگاه