علایق خود را کشف کنید

تهران (پانا) - محمدامین شکراللهی، برگزیده دومین دوره جایزه مصطفی(ص)خطاب به دانش‌‌آموزان و علاقه‌مندان به عرصه تحقیقات ضمن تاکید بر طی مسیر به عنوان هدف و ضرورت لذت بردن از آن گفت علایق و سلیقه شخصی خود را کشف کنید.

کد مطلب: ۱۱۷۷۲۹۸
لینک کوتاه کپی شد
علایق خود را کشف کنید

به گزارش ستاد ارتباطات و اطلاع ­رسانی بنیاد مصطفی(ص)، پروفسور محمدامین شکراللهی، در نشست مجازی معرفی الگوی موفق به همت بنیاد نخبگان استان هرمزگان، با اشاره به جمله‌ای از کنفوسیوس، فیلسوف چینی مبنی بر اینکه هدف انتخاب مسیر است و نه رسیدن به مقصد گفت: بر اساس این تفکر فرد باید مسیر کاری را که می‌کند، دوست داشته باشد و در راستای مسیر حرکت کند و مقصد نباید هدف نهایی باشد؛ مانند کوهنوردی که برای کوه‌پیمایی به کوه می‌رود و نه فقط رسیدن به قله.

وی سپس شرحی از زندگی و تحصیلات خود ارائه داد و گفت: من اسفند 1342 در تهران متولد شدم، اصالتا اهل بستک هرمزگان هستم ولی در زمان تولد من، به تهران مهاجرت کرده بودیم. با رسیدن به سن مدرسه در سال 1348 در آزمون دبستان کودکان تیزهوش آریا پذیرفته شده و در این مدرسه تا سال 1352 تحصیل کردم.

شکراللهی افزود: سپس با گذراندن آزمون ورودی به مدرسه آلمانی تهران وارد شدم که دانش ‌آموختگان این مدرسه دو دیپلم می‌گرفتند. ولی با پیروزی انقلاب اسلامی و بسته شدن این مدرسه در سال 1357 تحصیلات ما در تهران نیمه‌تمام ماند و همه دانش‌آموزان این کلاس 31 شهریور 1359 برای ادامه تحصیل راهی شهر کلن شدند.

وی که در خرداد 1360 دیپلم خود را در آلمان گرفته طی سال‌های 1360 تا 1368 برای تحصیل به دانشگاه کالسروهه آلمان می‌رود.

شکراللهی در مورد رشته انتخابی خود در این دانشگاه توضیح داد: از کودکی به ریاضی علاقه داشتم و دو دایی من به نام‌های صلاح‌الدین شکرانیان استاد دانشگاه صنعتی شریف و هوشنگ شکرانیان که در این دانشگاه ریاضی محض می‌خواندند به من ریاضی پیشرفته درس می‌دادند. در شروع دانشگاه به دلایلی مجبور شدم رشته راه و ساختمان را شروع کنم ولی بعد سراغ علاقه اصلی خود یعنی ریاضی رفتم و تا مقطع کارشناسی ارشد را در این دانشگاه ادامه دادم. متوجه شدم راهی که برای انجام تحقیقات دارم، ادامه تحصیل است؛ از همین رو راهی شهر بن شدم و در دانشگاه بن در مقطع دکتری درس خواندم و فارغ التحصیل شدم.

این استاد برتر حوزه ریاضی و کامپیوتر با اشاره به سوابق کاری و تحقیقاتی خود گفت: از سال های 1374 تا 1377 در دانشگاه برکلی آمریکا مشغول تحقیقات بودم ولی متوجه شدم تحقیقاتی که مد نظر من است در دانشگاه ها میسر نیست و باید در واحدهای تحقیق و توسعه شرکت ها انجام شود.

استاد دانشگاه ای پی اف ال/EPFL سوئیس افزود: برای این هدف با پذیرفته شدن در لابراتوار تحقیقاتی بل/ Bell laboratories(وابسته به شرکت نوکیا) کار در این آزمایشگاه مجهز را آغاز کردم، ولی بعد حدودا 2 سال بعد متوجه شدم از نتایج تحقیقات دانشمندان در شرکت مالک استفاده نمی‌شود.

تحقیقات کاربردی و نظری دو قطب یک دایره هستند

وی با تاکید بر ضرورت توجه به تحقیقات کاربردی و نظری ادامه داد: این دو شاخه از تحقیقات را نمی‌توان از هم جدا کرد؛ اگر علوم پایه را تقویت نکنیم، علوم کاربردی نمی‌توانند جلو بروند و اگر نتیجه تحقیقات کاربردی در صنعت منعکس نشود، بعد از مدتی صنایع تمایلی به تحقیقات نخواهند داشت.

شکراللهی افزود: بر همین اساس از اواخر سال 1379 وارد یک شرکت نوپا به نام دیجیتال فونتین/ Digital Fountain شدم که اولین کدهای رپتور را که برای آن جایزه مصطفی(ص) را دریافت کردم، در این شرکت درست کردم. اما بعد از حدودا 4 سال، کار در این شرکت نیز مرا راضی نمی‌کرد و با توجه به پیشنهاداتی که از دانشگاه‌های مختلف اروپا داشتم به دانشگاه ای‌ پی اف ال سوئیس برگشتم و از آن زمان تاکنون در این دانشگاه مشغول تدریس و تحقیق هستم.

زندگی در چهار کشور و بهره از چهار فرهنگ

وی با اشاره به تاسیس یک شرکت نوپا در 10 سال گذشته گفت: این شرکت را در زمینه الکترونیک تاسیس کردم، زیرا می خواستم بدانم در این زمینه چه کار جدیدی می­توانم انجام دهم.

وی با اشاره به زندگی در چهار کشور ایران، آلمان، آمریکا و سوئیس گفت: از هر یک از فرهنگ این کشورها، شاخصه‌ای با من همراه شده است.

وی تاکید کرد: همه این تحصیلات و تحقیقات برای گرفتن مدرک و جایزه نبود، من مسیر تحقیقات را دوست داشتم ولی هرگز به فکر مدرک و جایزه نبودم.

شکراللهی در پایان با اشاره به اسطوره سیزیف که به حکم خدایان محکوم به داشتن زندگی یکنواخت و دشواری بود گفت: از نظر آلبر کامو (نویسنده فرانسوی) که داستان سیزیف را بازنویسی کرده است، مقصد برای سیزیف مهم نبود بلکه مسیر برای او مهم بود و از مسیر لذت می برد.

وی خطاب به مخاطبان این نشست مجازی تاکید کرد: اگر می‌خواهید کار خیلی بزرگی انجام دهید، باید این کار را گام به گام پیش ببرید و تصور کنید سیزیف از بردن سنگ بزرگ هر روزه به بالای کوه لذت می‌برد و احساس خوشبختی می‌کرد.

پروفسور محمدامین شکراللهی، برگزیده دومین دوره جایزه مصطفی(ص)و عضو هیات علمی دانشگاه فدرال فناوری لوزان و موسس اولین مدرسه تابستانی علوم کامپیوتر در تهران به خاطر اثر رپتور کد موفق به دریافت جایزه مصطفی(ص) در حوزه نظریه اطلاعات در سال 96 شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار