کرونا از طریق بزاق دهان هم منتقل می‌شود؟

تهران (پانا) - مطالعه جدید محققان نشان داده است که کروناویروس سلول‌های دهان را نیز آلوده می کند.

کد مطلب: ۱۱۷۷۲۴۵
لینک کوتاه کپی شد
کرونا از طریق بزاق دهان هم منتقل می‌شود؟

به‌گزارش مهر، به نقل از تایلند مدیکال نیوز، اگرچه نشانه‌های واضحی از عفونت دهان از جمله از دست دادن چشایی، خشکی دهان و ضایعات مخاطی مانند زخم، وجود داشت، اما تاکنون درگیری حفره دهان در بیماری کووید ۱۹ به خوبی درک نشده بود.

در این مطالعه، تیم تحقیقاتی دانشگاه کارولینای شمالی دو مجموعه داده توالی RNA تک سلولی از غدد بزاقی و لثه انسان را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد و ۵۰ خوشه سلولی را شناسایی کرد.

این داده‌ها نشان می‌دهد که حفره دهان یک مکان مهم برای عفونت کروناویروس است و بزاق را به عنوان یک مسیر بالقوه انتقال این بیماری درگیر می‌کند.

اگرچه کاملاً مشخص شده است که مجاری هوایی فوقانی و ریه‌ها مکان‌های اصلی عفونت کروناویروس هستند، اما نشانه‌های وجود دارد که ویروس می‌تواند سلول‌های سایر قسمتهای بدن مانند سیستم گوارشی، رگهای خونی، کلیه‌ها و همانطور که این مطالعه جدید نشان می‌دهد دهان را نیز درگیر کند.

یافته‌ها همچنین به احتمال نقش دهان در انتقال کروناویروس به ریه‌ها یا سیستم هضم از طریق بزاق مملو از ویروس از سلول‌های دهان آلوده اشاره دارد.

به منظور تعیین عفونی بودن ویروس موجود در بزاق، محققان بزاق هشت فرد کرونایی بدون علامت را در معرض سلول‌های سالم رشد یافته در یک ظرف قرار دادند. بزاق دو نفر از داوطلبان منجر به آلوده شدن سلول‌های سالم شده و این احتمال را ایجاد می‌کند که حتی افراد بدون علائم نیز ممکن است کروناویروس را از طریق بزاق به دیگران منتقل کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار