برای 30 روز رمضان، چه مقدار کنار بگذاریم؟

تهران (پانا) - چند روز دیگر ماه رمضان آغاز می‌شود؛ در اکثر کالاها شاهد ثبات عرضه و قیمت هستیم اما در برخی از کالاها که در سبد خانوار مردم نقش پررنگی دارند شاهد کمبود به‌هر دلیلی هستیم؛ اولین کالا روغن است.

کد مطلب: ۱۱۷۶۶۱۱
لینک کوتاه کپی شد
برای 30 روز رمضان، چه مقدار کنار بگذاریم؟

به‌گزارش ایران، در قفسه فروشگاه‌ها روغن وجود دارد اما روغنی نیست که همیشه مردم خریداری می‌کردند. روغن سرخ کردنی، روغن ذرت و روغن کنجد به وفور یافت می‌شود اما قیمت‌های آن بسیار بالا است. به‌گونه‌ای که برای خرید روغن ذرت و کنجد به ازای هر لیتر باید رقمی در حدود بیشتر از 58 هزار تومان پرداخت کرد. این در حالی است که گران‌ترین روغن آفتابگردان برای خانوارهای ایرانی 18 هزار تومان است.

کالای دیگر که سیاستگذاران برای آرامش آن باید برنامه‌ریزی دقیق‌تری داشته باشند، مرغ است. هفته گذشته با عرضه گسترده مرغ، بازار تا حدودی آرام شد و قیمت مرغ کامل که در هر کیلو از 36 هزار تومان فراتر رفته بود فروکش کرد و به عدد 26 الی 27 هزار تومان در هر کیلو رسید. اما این موضوع زیاد تاب نیاورد و دوباره قیمت‌ها افزایش پیدا کرد و در عین حال در اکثر مرغ‌فروشی‌ها خبری از فروش مرغ نیست.

حاج رضا سعدیان یکی از فروشندگان کالاهای پروتئینی در شرق تهران است. او در پاسخ به این سؤال که چرا در یخچال مرغ نیست به «ایران» گفت: «قیمت مرغ در مراکز توزیع مانند میدان بهمن افزایش پیدا کرده است؛ اگر ما با قیمت بالا مرغ خریداری کنیم امکان عرضه نخواهیم داشت چرا که بازرسی سازمان حمایت و تعزیرات حکومتی اصرار دارند که مرغ باید بر اساس قیمت مصوب دولتی هر کیلو 24 هزار و 900 فروخته شود. از همین رو مرغ نمی‌خریم تا مشمول جریمه سنگین نهادهای نظارتی نشویم.»

او ادامه داد: «روزانه تعداد کثیری از مردم برای خرید مرغ مراجعه می‌کنند که مجبور هستیم به همه آنها توضیح دهیم که چون مرغ گران شده است و نمی‌توانیم با قیمت خریداری شده عرضه کنیم؛ به ناچار تا اطلاع ثانوی تنها عرضه‌کننده گوشت قرمز خواهیم بود.»این فروشنده مرغ گفت: «اگر بخواهیم مرغ بفروشیم حداقل قیمت آن هر کیلو 36 هزار تومان خواهد بود؛ چرا که اکثر توزیع کنندگان مرغ کامل را به ما 31 الی 32 هزار تومان می‌فروشند.»در حالی که شمارش معکوس برای ماه رمضان آغاز شده است وزارت صمت می‌گوید ما آمادگی برای عرضه انواع کالاها را داریم و مردم به طور قطع در تأمین کالا با کمبود مواجه نمی‌شوند.

برنامه‌ریزی برای 4 کالا
صدیف بیک‌زاده مدیرکل دفتر امور بازرگانی وزارت صمت به شاتا گفته است: «۱۸۰ هزار تن روغن برای مصرف ماه رمضان خانوارها، اصناف و صنایع در نظر گرفته شده است، میزان توزیع روغن میان استان‌ها بر اساس ضریب جمعیت، میزان مصرف و نیاز تقسیم‌بندی شده و در اختیار کارگروه تنظیم بازار استان‌ها قرار گرفته است و آنها این موضوع را مدیریت می‌کنند.»
او تأکید کرد: «برای تأمین شکر، گوشت گرم، گوشت منجمد و برنج برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده است که در ماه رمضان با کمبود آن مواجه نشویم.»

مرغ مخفیانه با قیمت بالا عرضه می‌شود
یکی از اعضای ستاد تنظیم بازار که خواست نامش عنوان نشود به «ایران» گفت: «وزارت صمت اکنون کمترین مداخله را در موضوع تنظیم بازار مرغ دارد و تمام امور مربوط به آن توسط قرارگاه ساماندهی بازار مرغ دنبال می‌شود؛ آنگونه که عنوان شده بزودی بازار مرغ در تمام استان‌ها آرام خواهد شد و دیگر مردم با قیمت بالا مرغ خریداری نخواهند کرد.»
او با بیان اینکه سازمان‌های نظارتی به‌صورت گسترده مراکز توزیع و عرضه مرغ را رصد می‌کنند تا گرانفروشی صورت نگیرد، اظهار داشت: «با‌ وجود تمام این نظارت‌ها برخی‌ها به‌صورت مخفیانه مرغ را با قیمت بالا عرضه می‌کنند.» این عضو ستاد تنظیم بازار اظهار داشت: «به اندازه کافی مرغ وجود دارد و هیچ کمبودی در این خصوص وجود ندارد لذا باید مراکز تولید و عرضه بیش از گذشته به هم نزدیک‌تر شوند تا در میانه‌های راه مرغ‌ها به مسیرهای دیگر نروند.»

مسیرهای انحرافی مرغ
در این میان علی‌صفر ماکنعلی رئیس سازمان دامپزشکی گفته بود که فقط در یک روز سه میلیون و ۸۵۱ هزار و ۸۲ قطعه مرغ کشتار و هفت هزار و ۱۴۲ تن گوشت مرغ گرم به بازار عرضه شد. این امر نشان می‌دهد با وجود افزایش عرضه هنوز مسیرهایی وجود دارد که اجازه نمی‌دهد مرغ به مصرف‌کنندگان واقعی برسد.

سفره رمضان 1400
با وجود تمام چالش‌ها و کمبودی که در بازار وجود دارد در این گزارش می‌خواهیم سفره رمضان 1400 را محاسبه کنیم و ببینیم که یک خانواده 4 نفره که درآمد معمولی دارد برای 30 روز چقدر بودجه باید کنار بگذارد. قیمت‌هایی که در ادامه گزارش می‌آید بر اساس قیمت‌های متوسط بازار(میانگین قیمت بازار و فروشگاه‌های سطح شهر) است و به طور قطع کالاهای مصرفی مردم با قیمت بالاتر و کمتر یافت می‌شود.

بر اساس محاسبه روزنامه ایران در این ماه یک خانواده 4 نفره 2.5 کیلو گوشت چرخ کرده استفاده می‌کند که با قیمت هر کیلو 121 هزار تومان باید 302 هزار و 500 تومان هزینه کند.گوشت گوسفند تیکه‌ای هم با قیمت هر کیلو 185 هزار تومان برای خانواده ایرانی 277 هزار و 500 تمام خواهد شد. البته به شرط آنکه تنها 1.5 کیلو خریداری کنند. در ماه رمضان سه قلم کالا در سفره اکثر خانوارهای ایرانی یافت می‌شود. اول حلیم است که اگر هر کیلوگرم آن 25 هزار تومان باشد برای 30 روز حداقل 4 کیلو خریداری که قیمت آن 100 هزار تومان تمام می‌شود.

زولبیا و بامیه هم برای خانواده‌های ایرانی در این مدت حدود 107 هزار تومان می‌شود. از آنجا که اکثر خانواده‌ها آش مورد نیاز خود را تهیه می‌کنند به تفکیک هزینه آن در جدول محاسبه شده است.با توجه به جدول پیش رو و محاسبات دقیقی که صورت گرفته است اگر خانواده 4 نفره با هزینه معقول بخواهد 30 روز را پشت بگذارد باید در حدود 2 میلیون و 570 هزار و 650 تومان هزینه کند.
توضیح جدول: قیمت کالاهای عنوان شده میانگین قیمت بازار و فروشگاه‌های سطح شهر است و به طور قطع کالا ارزان‌تر و گران‌تر هم وجود دارد؛ محاسبه صورت گرفته برای خانواده 4 نفره با سطح درآمدی متوسط است. (قیمت‌ها بر مبنای تومان است)

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار