توصیه‌های معاون آموزشی سازمان استثنایی برای کاهش آسیب‌های روانی ایام کرونا

ﺑـﺮای ﺣﻔظ و ارتقای سلاﻣﺖ روانی دانش‎‌آموزان و خانواده‎‌های آنان، ﺧﺪﻣﺎت ﻣﺸﺎوره و ﻣﺪدﮐﺎری در ۵۰ ﻣﺮﮐﺰ راﻫﻨﻤﺎﯾﯽ و ﻣﺸﺎوره داﻧﺶ‎آﻣﻮزان ﺑﺎ ﻧﯿﺎزﻫﺎی وﯾﮋه(پیوند) ارائه می‌شود

تهران (پانا) - معاون آموزشی، برنامه‌ریزی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی به منظور کاهش آسیب‌های روانی و تربیتی دانش‌آموزان بانیازهای ویژه در ایام کرونا، توصیه‌های مهمی خطاب به خانواده‌های این دانش‌آموزان مطرح کرد.

کد مطلب: ۱۱۷۵۸۹۷
لینک کوتاه کپی شد
توصیه‌های معاون آموزشی سازمان استثنایی برای کاهش آسیب‌های روانی ایام کرونا

مجید هداوند در گفت‌وگو با پانا با اشاره به نامعلوم بودن چشم‌انداز آتی شیوع کرونا در کشور و آسیب‌هایی که از رهگذر تعطیلی مدارس به دانش‌آموزان خصوصا دانش‌آموزان بانیازهای ویژه و خانواده‌های آنها وارد می‌شود راهکار غلبه بر این بحران را همکاری هرچه بیشتر والدین، معلمان و دانش‌آموزان دانست.

وی در این باره اظهار کرد: «نقش اولیای دانش‌‎آموزان با نیازهای ویژه، هم از جهت پیشگیری دانش‎‌آموزان از ابتلا به ویروس و هم ارائه آموزش‌‎های لازم به فرزندانشان ویژه است. اﻓﺰاﯾﺶ ﺷﻨﺎﺧﺖ و آﮔﺎﻫﯽ واﻟﺪﯾﻦ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺗﻬﺪﯾﺪات ﺣﺎﺻﻞ از ﺑﯿﻤﺎری و ﺷﯿﻮع آن، ﮐﻤﮏ ﺑﻪ ﺣﻞ ﻣﺸﮑﻼت واﻟﺪﯾﻦ و ﭘﺎﺳﺨﮕﻮﯾﯽ ﺑﻪ ﻧﯿﺎزﻫﺎی اﻃﻼﻋﺎﺗﯽ و ﻋﻤﻠﮑﺮدی آﻧﺎن، از اقدامات مشاوران و مددکاران در مدارس استثنایی است.»

وی با پرداختن به ویژگی‌های دانش‌آموزان استثنایی در این بحران عمومی به راهکار سازمان آموزش و پرورش استثنایی در این زمینه اشاره کرد و گفت: «به دلیل وجود برخی مشکلات ذهنی، حسی، جسمی و ارتباطی در کودکان و دانش‎‌آموزان بانیازهای ویژه، نقش اولیا و خانواده‌‎های آنان برای استمرار آموزش، پرورش و توان‎بخشی فرزندشان مهم و حیاتی است. به همین منظور و در راستای افزایش نقش اولیا در برنامه ریزی‎های آموزشی، افزایش میزان مشارکت والدین برای همکاری در ارائه خدمات آموزشی به مدارس استثنایی، بهره گیری هرچه بیشتر از همکاری و مشارکت اولیای ­دانش‌­آموزان درجهت بهبود و پیشبرد امر آموزش دانش‌‎آموزان با نیاز های ویژه، دستورالعمل «همیار معلم» تدوین و به ادارات آموزش و پرورش استثنایی استان‎‌ها ارسال شد.»

هداوند افزود: «در دوران همه گیری کرونا سعی بر آن است تا از ظرفیت اولیای دانش‌‎آموزان با نیازهای ویژه و خانواده‎‌های آنان برای آموزش، پرورش و توان‎بخشی این کودکان و دانش‌‎آموزان استفاده شود.»

معاون سازمان آموزش و پرورش استثنایی با تشریح خدمات مشاوره ای و مددکاری این سازمان در ایام کرونا گفت: «در اﯾﻦ اﯾام ﺑـﺮای ﺣﻔـﻆ و ارتقای ﺳـﻼﻣﺖ روانی دانش‎‌آموزان و خانواده‎‌های آنان، ﺷﺮاﯾﻂ اراﯾﻪ ﺧﺪﻣﺎت ﻣﺸﺎوره و ﻣﺪدﮐﺎری در ۵۰ ﻣﺮﮐﺰ راﻫﻨﻤﺎﯾﯽ و ﻣﺸﺎوره ﺧﺎﻧﻮاده داﻧﺶ‎آﻣﻮزان ﺑﺎ ﻧﯿﺎزﻫﺎی وﯾﮋه(پیوند) در سطح کشور به ﺻﻮرت حضوری و ﻏﯿﺮ ﺣﻀﻮری(تلفنی و مجازی) ﻓﺮاﻫﻢ که تعداد ۳۰ مرکز در سال ۹۹ راه‎ اندازی شده است.»

خانواده‌ها در جلسات آموزش خانواده مدارس استثنایی که به صورت مجازی و در بستر شبکه شاد برگزار می‎‌شود، شرکت کنند

وی ادامه داد: «مشاوران و مدرسان آموزش خانواده مدارس استثنایی با بهره ‎گیری از ظرفیت فضای مجازی ﻣﻄﺎﻟـﺐ ﻋﻠﻤﯽ و ﮐﺎرﺑﺮدی ﻣﻌﺘﺒﺮ درﺧﺼﻮص آﮔﺎه ﺳﺎزی واﻟﺪﯾﻦ در زﻣﯿﻨﻪ ﺧﻮد ﻣﺮاﻗﺒﺘﯽ، ﻣﺮاﻗﺒﺖ از ﮐﻮدﮐﺎن ، ﺑﻬﺪاﺷـﺖ ﻓـﺮدی و اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ و راﻫﮑﺎرﻫﺎی ﮐﺎﻫﺶ اﺳﺘﺮس در دوران شیوع ویروس کرونا را ارائه می‌کنند.»

هداوند در ادامه ضمن ارائه توصیه‌هایی به منظور کاهش آثار سوء ناشی از تعطیلی مدارس و عوارض روانی- تربیتی آن بر دانش‌‎آموزان و خانواده‎‌ها، از والدین دانش‌آموزان بانیازهای ویژه خواست در جلسات آموزش خانواده مدارس استثنایی که به صورت مجازی و در بستر شبکه شاد در تمامی مدارس استثنایی برگزار می‌‎شود، شرکت کنند.

والدین به توصیه‌‎های مشاوران و مددکاران مدارس استثنایی و مراکز مشاوره و راهنمایی خانواده توجه کنند

وی افزود والدین در صورت مشاهده هر گونه مشکل، مسأله و اختلال در رفتار فرزند خود، موضوع را با مشاوران و مددکاران مدارس استثنایی و مراکز مشاوره و راهنمایی خانواده مطرح کنند و از راهنمایی‌‎های آنان بهره گیرند. والدین به توصیه‎‌هایی که توسط مشاوران و مددکاران مدارس استثنایی و مراکز مشاوره و راهنمایی خانواده ارائه می‎‌شود، توجه کنند.

معاون آموزشی، برنامه‌ریزی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی از خانواده‌ها خواست پروتکل‌‎های بهداشتی را رعایت کنند و در هنگام خروج از منزل فاصله گذاری اجتماعی را فراموش نکنند و حتی الامکان از خروج خود و فرزندانشان از منزل، به جز در موارد اضطراری پرهیز کنند.»

هداوند گفت: «اولیای دانش ‌آموزان و خانواده‌‎های آنان، بازوان قدرتمند معلمان و مدیران مدارس هستند، بنابراین با ایجاد تعامل مطلوب با معلمان، همکاران ما را در مدارس استثنایی، جهت انجام وظایف خویش، یاری رسانند.»

وی از تشکیل انجمن مشورتی اولیای دانش‎‌آموزان بانیازهای ویژه در سطح استانی و کشوری خبرداد و افزود: «در سطوح مختلف از مدارس استثنایی تا ادارات آموزش و پرورش استثنایی استان‎‌ها و سازمان استثنایی، نیازمند نظرات و پیشنهادات اولیای گرانقدر هستیم. امیدواریم خانواده‌ها با ارسال پیشنهادهای خود ما را در اجرای مطلوب و با کیفیت برنامه.‎ها یاری رسانند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار