معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شهر تهران:
درس تفکر و سبک زندگی تمام ساحت های تربیتی اشاره شده در سند تحول را داراست
تهران(پانا)- معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شهر تهران درس تفکر و سبک زندگی را از دروس بسیار مهم آموزشی و تربیتی دانست که نقش بسزایی در رشد و پرورش شخصیت و ارتقای توانمندی ها و مهارت های دانش آموزان دارد.
مجتبی ولی پوری معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شهر تهران در گفت و گو با پانا به تشریح چگونگی جشنواره ها و فعالیت های امور تربیتی پرداخت.
وی در خصوص اهمیت درس تفکر و سبک زندگی در ساختار آموزشی و تربیتی دانش آموزان گفت: «این درس یکی از دروس بسیار مهمی است که به نظر من می تواند برای دانش آموزان بسیار راهگشا باشد و در واقع اهمیت این درس در این است که می تواند به پیشگیری از آسیب های اجتماعی و مهارت آموزی دانش آموزان در زمینه مهارت های دهگانه که نیاز هر نوجوانی است کمک کند. نکته دیگر این درس از نام آن مشخص است تفکر و سبک زندگی یعنی معلم دانش آموز را تشویق به تفکر می کند که این مهم ترین عنصر این درس و نیازی برای نوجوان است که سبک زندگی خود را پیدا کند.»
وی در ادامه افزود: «بر اساس سند تحول بنیادین، درس تفکر و سبک زندگی یک درس تمام ساحتی است به این دلیل که هم روش های علمی و درست فکر کردن و هم تعقل در حل مسایل زندگی را دارد و هم فعالیت های گروهی و اجتماعی را که شامل پروژه های دانش آموزی است و آن ها را با مسئولیت جای اجتماعی خودشان آشنا می شوند در بر می گیرد. همچنین بحث های اقتصادی و بهره وری از جمله مواردی است که در ۶ ساحت سند تحول وجود دارد و ظهور و بروز خلاقیت در محتواهای الکترونیکی و حقیقی، استفاده از هنر خطاطی و نقاشی که همان تحقق ساحت زیباشناسی و هنری است، استفاده از آیات و روایات در کتاب و پروژه های دانش آموزی که به نوعی تحقق تربیت اعتقادی، عبادی و اخلاقی است و این ها تمام ساحت های تربیتی اشاره شده در سند تحول است که این درس داراست و پوشش می دهد.»
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شهر تهران گفت: «در اداره امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی، در بخش جشنواره ها چندین دبیرخانه داریم که یکی از آن ها دبیرخانه کشوری گروه های آموزشی و تربیتی درس تفکر و سبک زندگی است که دبیرخانه آن چندین سال متوالی در شهر تهران مستقر است و دبیرخانه ای است که کمک بسیاری به معلمان سراسر کشور کرده است. این دبیرخانه هم اکنون در مرحله اول، گزارش عملکرد استان ها را بررسی کرده است، که البته استان ها آثارشان را در سامانهdts.tehranedu.ir بارگذاری کرده اند و توسط اعضای دبیرخانه بررسی شده و به هر استان نیز اعلام شده است. مرحله دوم نیز در حال دریافت گزارش عملکرد استان ها است و پس از آن که داوری نهایی کارگروههای آموزشی درس تفکر و سبک زندگی استانها انجام شود، نتایج اعلام و رسیدگی به اعتراضات نیز انجام خواهد شد.»
ولی پوری درباره جشنواره الگوی برتر در تفکر و سبک زندگی گفت: «در این جشنواره نیز که دبیرخانه آن در استان یزد است کارهای زیادی انجام شده و در این موضوع ۴ عنوان درس مشخص شده که ۲ عنوان آن مهارتی و ۲ عنوان دیگر تفکری هستند که عناوین دروس مهارتی شامل: مهار نفس و مطالعه و یادگیری است و دو درس حکایت تربیت و دیو و کیک از دروس تفکری در این جشنواره است که معلمین در آن شرکت کرده اند و آثار دبیران شهر تهران جمع آوری شده داوری در منطقه انجام شده است و درحال حاضر ویرایش نهایی کارها توسط سرگروه ها و دبیران در حال انجام است.»
وی خاطر نشان کرد:«برای هر عنوان درس ۴ اثر برگزیده شده که مجموع آن ۱۶ اثر برگزیده نهایی باید به دبیرخانه کشوری استان یزد ارسال شود.
ما در این قسمت ۸۰ اثر را از سراسر شهر تهران دریافت کرده ایم که البته به دلیل شرایط کرونا تعداد آثار کمتر از میزان پیش بینی شده بوده است البته این تعداد آثار قابل ارائه بوده اند.»
ولی پوری همچنین تفاوت این دوره از جشنواره را با دوره های قبل مجازی بودن ان است و همکاران کارهایشان را به صورت مجازی با حضور دبیر و دانش آموزان در فضای مجازی انجام داده، فیلم گرفته و ارسال کرده اند.
وی در ادامه بیان کرد: «در جشنواره دیگری که داریم نهمین جشنواره تجارب برتر تربیتی که امسال مشاوره و پیشگیری دربرابر آسیب های اجتماعی نیز به خاطر تغییر ساختار به آن اضافه شده نهمین دوره اش در حال برگزاری است که دبیرخانه آن استان گیلان است. در این جشنواره ۷ اثر برگزیده تربیتی د ۶ اثر برگزیده مشاوره و ۵ اثر در حوزه مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی به گیلان ارسال خواهد شد که مرحله دوم داوری آن در استان در حال انجام است و آثار از طریق پست سفارشی به دبیرخانه کشوری ارسال می شود.»
ولی پوری افزود: «در این حوزه ۱۲۰ اثر از مناطق جمع آوری شده و هر منطقه در هر قسمت تنها مجاز به ارسال ۲ اثر هستند و مجموع آثار این جشنواره ها که ۲۰۰ اثر است که در دو مرحله داوری شده و مجموعا ۴۰۰ فرم داوری تکمیل شده است.»
برگزاری دوره های آموزشی توانمندسازی و ضمن خدمت دبیران تفکر و سبک زندگی از اقدامات مهم بوده است
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شهر تهران یکی از مباحث مورد توجه در درس تفکر و سبک زندگی را تخصص آموزشی دانست و افزود: «یکی دیگر از کارهای مهم انجام شده برگزاری دوره های آموزشی توانمندسازی و ضمن خدمت دبیران تفکر و سبک زندگی بوده است، چرا که متاسفانه به دلیل اینکه این درس یک درس میان رشته ای است بنابراین افراد متخصص این درس تربیت نشده اند و در دانشگاه فرهنگیان رشته ای مختص این درس نداریم و این یک نقیصه است که برای جبران آن؛ هر ساله برای افرادی که برای تدریس این درس انتخاب می شوند دوره های توانمندسازی و آموزش های ضمن خدمت درنظر می گیریم و تاکید داریم حتما برای آموزش از معاونین، مربیان پرورشی و مشاورین در این درس استفاده شود.»
وی همچنین خاطرنشان کرد: «خواهش ما از مناطق و مدیران مدارس این است که این درس را هر سال به یک فرد جدید نسپارند البته به شرط توانایی آن فرد. چرا که تجربه کسب کرده و آموزش های پشت سر گذاشته آن افراد، نباید هدر رفت هزینه باشد.»
ولی پوری با تاکید بر تخصص گرایی آموزشی افزود:«باید در این زمینه افراد دارای یک پیش زمینه و بستر و تجربه مناسب باشند، چرا که اگر چنین نباشد نتیجه مورد قبول و مطلوب سیاست های آموزش و پرورش محقق نخواهد شد و دوره های توانمندسازی و ضمن خدمت نیز در راستای تحقق همین اهداف برگزار می شود و امسال هم دوره شناختمت مربیان تربیتی توسط استان اصفهان انجام می شود.»
وی در ادامه با اشاره به این نکته که در دوره قبل دبیرخانه گروه های آموزشی و کشوری در شهر تهران بود آموزش دبیران نیز در تهران برگزار شد گفت:«امسال حوزه ستادی وزارت آموزش و پرورش به صورت متمرکز این دوره را در یک دوره آموزشی ۲۴ ساعته ضمن خدمت در بهار سال جدید از طریق سامانه LTMS برگزار می کند که در روزهای آتی اعلام خواهد شد و برای همه دبیران کشور که بالغ بر ۲۵ هزار نفر دبیران درس تفکر و سبک زندگی کشور هستند برگزار می شود. در ارتباط با آموزش و بهروزرسانی فعالیت های معاونین، مربیان تربیتی و معاونین پرورشی دبیر نیز دوره های آموزشی آن ها از طریق استان اصفهان در یک دوره کشوری ۳۰ ساعته ضمن خدمت در بهار برگزار خواهد شد.»
ارسال دیدگاه