خطر خانمان سوز در کمین خانواده ها

گلستان(پانا)-مواد مخدر،بلای خانمان سوزی است که امروزه گریبان گیر بسیاری از خانواده ها شده و به عنوان یک معضل از آن یاد می شود، متاسفانه امروزه در جامعه ما مصرف مواد مخدر خطرناک از قبیل تریاک، هروئین، کوکائین، حشیش یا ماری‌جوانا و ال. اس. دی،مخصوصاً در بین نوجوانان و جوانان دائماً در حال افزایش است و شبکه بین‌المللی قاچاق مواد مخدر و سوادگران مرگ بی شرمانه دام اعتیاد را در همه جا می‌گسترانند، اما چرا برخی از افراد آماده ی تجربه کردن و آزمودن مواد مخدر هستند؟

کد مطلب: ۱۱۷۳۶۰۴
لینک کوتاه کپی شد
خطر خانمان سوز در کمین خانواده ها

متاسفانه بسیاری از جوانان به علت احساس درماندگی، ناکامی، عدم کفایت و همینطور برای رهایی از تنهایی و فشار روانی معتادمی‌شوند که رهایی ازاین نوع اعتیاد به سادگی میسر نیست. همچنین، تعداد زیادی از فرزندان طلاق به عنوان کسانی که از تربیت صحیحی برخوردار نیستند به شکل قابل توجهی مستعد گرفتارشدن در دام اعتیاد به مواد مخدر هستند.

امروزه بیشتر جوامع در معرض آثار سوء مصرف مواد قرار دارند که بر جنبه های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی جامعه تاثیرگذار است. دامنه تاثیر مصرف مواد مخدر به قدری گسترده و عمیق می باشد که نه تنها خود فرد مصرف کننده، بلکه تمام شبکه های اجتماعی از خانواده تا دوستان تا محیط های تحصیلی و شغلی را در بر می گیرد. هدف از انجام تحقیق، بررسی عوامل اجتماعی موثربر اعتیاد در جامعه باشد.

مدیرکل دفتر تحقیقات ستاد مبارزه با مخدر در ارتباط با مصرف مواد در بین دانشجویان پسر و دختر اظهاراتی بیان کرده است.

"شیوع مصرف مواد در دانشجویان گروه نمونه در قشر پسر سه برابر دانشجویان دختر بوده ولی مصرف دارو در دانشجویان دختربیشتر از دانشجویان پسر بوده است.طبق این مطالعه، مصرف مواد در دانشجویان گروه نمونه که در منازل مجردی سکونت دارند بیشتراز دانشجویانی بوده که در خوابگاه یا همراه خانواده خود زندگی می‌کنند و اکثریت دانشجویان گروه نمونه اولین تجربه مصرف خود راقبل از ورود به دانشگاه عنوان کردند به گونه‌ای که 56 درصد دانشجویان گروه نمونه اعلام کردند که در مورد مواد مخدر اطلاعات کافیندارند و این یک زنگ خطر جدی است،با توجه به تغییر الگوی مصرف مواد در سطح جامعه، متاسفانه تغییر الگو مصرف در گروه نمونهدانشجویان رخ داده به طوری که مصرف متامفتامین‌ها می‌تواند یک نگرانی جدی را در این گروه رقم زند. متاسفانه در بین دانشجویانگروه نمونه، شاهد مصرف مواد و دارو، در بین اعضای خانواده این دانشجویان بودیم که اثرات زیانبار آن بر فرزندان‌شان مترتب شدهاست"

بارها ممکن است برای همه ی ما پیش امده باشد که معتادی را در کنار خیابان دیده ایم و به دید یک مجرم به آن نگاه کرده باشیم ولیبهتر است همیشه در چنین شرایطی این جمله را برای خودمان بگوییم که معتاد مجرم نیست بلکه یک بیمار است. متاسفانه به دلایلمختلفی این افراد در دام اعتیاد می افتند. برخی ها می گویند که از سر فقر و بی پولی گرفتار اعتیاد شده اند و برخی در مقابل بیمحبتی را عاملی برای اعتیاد معرفی می کنند.

مقصر اصلی در معتاد شدن هر شخص خودش است. یعنی هر کس باید در چنین شرایطی مراقبت باشد که فریب نخورد و به دنبالراههای غلط نرود. اما دوست نیز نقش مهمی در زندگی داشته است. یک دوست بد می تواند شما را به راههای بکشاند که اصلا فکرش رانمیکردید. مثلا اگر دوست شما معتاد باشد ممکن است کم کم شما نیز به این راه کشیده شوید. پس انتخاب دوست خوب می تواند درزندگی شما نقش مهمی داشته باشد و به سادگی نباید از کنار آن رد شد.

شاید نه گفتن شما سبب شود که برخی از دوستان خودتان را از دست بدهید ولی قطعا هیچ وقت پشیمان نخواهید شد و حقیقت وجود خودرا از دست نخواهید داد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار