مردادماه 99؛ وقف قله دماوند

مهم‌ترین اخبار حوزه اجتماعی در مرداد ماه ۹۹ را مرور کنید

تهران (پانا) - رکورد زدن کرونا در کشور، کشف واکسن کرونا در دانشگاه «آکسفورد»، تعطیلی کارخانه واگن‌سازی تهران، اعدام جاسوس CIA و موساد، وقف قله دماوند و کشف جسد «سها رضانژاد» بخشی از مهم‌ترین اخبار اجتماعی در مردادماه سال 99 بود.

کد مطلب: ۱۱۷۳۰۹۸
لینک کوتاه کپی شد
مردادماه 99؛ وقف قله دماوند

در مردادماه سال 99 بیشتر رویدادها و اتفاقات حول محور بیماری کرونا اتفاق افتاد. پنجمین ماه سال 99 شاهد حوادث و رویدادهای بسیاری در حوزه اجتماعی بود که مهم‌ترین این رویدادها در ادامه آمده است:

کرونا رکورد زد

در مردادماه شاهد روند صعودی تعداد مبتلایان و فوتی‌های بیماری کرونا در کشور بودیم به طوری که فقط در یک شبانه روز 235 بیمار جان خود را از دست دادند و 26 استان کشور در وضعیت قرمز و هشدار بیماری قرار گرفتند. حسن روحانی، رئیس جمهوری نیز در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرده بود که 25 میلیون ایرانی به کرونا مبتلا شده‌اند که طرح این آمار ابهامی را در بین مردم ایجاد کرده بود. علیرضا رئیسی، معاون وزیر بهداشت درباره این آمار گفته بود: «تنها روش دقیق و شناخته شده برای تشخیص بیماری کووید ۱۹ چه در ایران و چه در دنیا تست مولکولی pcr است. اکنون در کل دنیا اعلام می‌شود ۱۴ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر به کرونا مبتلا شده‌اند پس نمی‌توان گفت تنها در یک کشور ۲۵ میلیون نفر به کرونا مبتلا شده‌اند. اطلاعات آماری در کشور ما هم باید بر اساس تست pcr باشد اما عدد تخمین زده شده ۲۵ میلیون نفر بر اساس مطالعه‌ای بود که انجام شده است. در جهان و ایران مطالعات و پژوهش‌های فراوانی پیرامون کرونا در حال انجام است و اعلام آمار ۲۵ میلیون ایرانی مبتلا به کرونا نیز نتایج یکی از همین تحقیقات است و به همین میزان باید به آن پرداخت و نه بیشتر.»

کشف واکسن کرونا در دانشگاه «آکسفورد»

از ابتدای شیوع بیماری کرونا بسیاری از کشورهای دنیا به دنبال کشف واکسن کرونا بودند تا اینکه در مردادماه خبر رسید که محققان دانشگاه «آکسفورد» موفق شده‌اند واکسنی را تولید کنند که بی‌خطر است و می‌تواند سیستم ایمنی را برای مقابله با این ویروس تربیت کند. تزریق این واکسن به ۱۰۷۷ نفر باعث تولید پادتن و افرایش گویجه‌های سفید برای مقابله با ویروس کرونا شده است.

تلاش ۵ گروه ایرانی برای ساخت واکسن کرونا

تولید واکسن کرونا یکی از موضوعاتی است که از ابتدای شیوع ویروس کرونا در دستور کار محققان کشورهای مختلف از جمله ایران قرار گرفت و بنا به گفته سعید نمکی حداقل ۵ گروه بسیار برجسته ایرانی بر روی ساخت واکسن در ایران کار می کنند و خیلی زود قرار است که مطالعات بالینی این واکسن ها بر روی انسان، آغاز شود. همچنین در طول پاندمی کرونا در جهان، در ایران بر روی بیماری های غیرواگیر مانند بیماری های قلبی و عروقی، دیابت و سایر بیماری های شایع، کار گسترده ای در نظام ارائه خدمات در حال انجام است.

علایم کرونا جدید شد

یروس کرونا از ابتدای شیوع علایم مختلفی داشته است و علایم اصلی بیماری همان علایم اولیه تب و لرز، تنگی نفس و ضعف بدنی است. مردادماه به گفته دکتر آرمین وزیریان، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی «سکسکه» و «ورم پلک» اخیرا در برخی از افراد مشاهده شده است و این موارد علائم شایعی نیستند و هیچ کدام از آن ها به صورت تک علامت بروز نکرده است اما علایمی همچون درد پهلو، وجود خون در ادرار (هماچوری) و تکرر ادرار در مبتلایان به کووید۱۹، در کنار علائم اصلی این بیماری بروز کرده است.

تعطیلی کارخانه واگن‌سازی تهران

تامین قطارهای مترو یکی از دغدغه‌های مدیریت شهری است که تامین این موضوع با توجه به تحریم‌های اخیر به تامین اعتبار لازم نیاز دارد. از طرفی در شرایط کرونا، حمل ونقل عمومی یکی از گلوگاه‌های انتقال ویروس کروناست که تنها راه کاهش ابتلای شهروندان، افزایش ظرفیت سیستم حمل ونقل عمومی است اما متاسفانه در سال‌های اخیر با کاهش منابع و اعتبارات آن، کمبود ناوگان عمومی به شدت احساس می‌شود. محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران در جلسه شورای شهر اعلام کرده بود که با تحویل آخرین قطارهای در دست ساخت شرکت واگن‌سازی تهران، این کارخانه مهم داخلی به دلیل اجرایی نشدن قرارداد ساخت 650 واگن که مدتهاست در چرخه بورکراسی سیستم بانکی و دولتی مانده است، تعطیل شد. تعطیلی کارخانه واگن سازی تهران که بیش از هزار واگن را برای متروی تهران تولید کرده است، با وجود توصیه مقام معظم رهبری جهت حمایت از مترو در سال جهش تولید باید موجب شرمندگی مسئولان مربوطه شود. پس از اظهارات محسن هاشمی، مدیرعامل شرکت واگن‌سازی تهران با اشاره به آماده‌سازی قراردادی برای تولید ۱۰۵ واگن جدید میان این شرکت و متروی تهران تاکید کرد که این کارخانه تعطیل نخواهد شد اما درخواست ما انعقاد قرارداد جدید با مترو و پیش پرداخت برای آغاز کار است. مجتبی گلشنی در خصوص خبر منتشر شده مبنی بر تعطیلی شرکت واگن سازی تهران گفت: «شرکت واگن سازی تهران یکی از چهار شرکت واگن سازی در کشور است و از ۱۶۵۰ واگن فعال در کلانشهرهای کشور ۱۱۵۰ واگن یعنی بیش از دو سوم واگن های فعال کشور را شرکت واگن سازی تهران تولید کرده است.»

اعدام جاسوس CIA و موساد

خرداد ماه بود که سخنگوی قوه قضاییه در بیست و هفتمین نشست خبری خود از صدور حکم اعدام برای جاسوسی خبر داده بود که با وصل شدن به سرویس جاسوسی موساد و سیا و در قبال اخذ دلارهای آمریکایی، در حوزه‌های مختلف امنیتی و به ویژه حوزه نیروهای مسلح از جمله سپاه قدس، اطلاعاتی را جمع آوری و در اختیار سرویس بیگانه قرار داده بود. غلامحسین اسماعیلی نام این فرد را که حکم اعدامش از سوی شعبه ۱۹ دیوان عالی کشور تایید شده بود، محمود موسوی مجد فرزند کاظم اعلام کرد و گفت که یکی از اتهامات این فرد اعلام محل تردد و اسکان سردار شهید سلیمانی و برخی فرماندهان نظامی در ادوار مختلف به سرویس‌های جاسوسی سیا و موساد بوده است. در مردادماه حکم جاسوس محمود موسوی مجد که به اعدام محکوم شده بود نیز اجرا شد.

وقف قله دماوند

قله دماوند با مساحتی بالغ بر ۲۹۵۰ هکتار در سال ۱۳۸۱ طی مصوبه شماره ۲۲۱ مورخ ۲۱ خرداد ۱۳۸۱ شورایعالی محیط زیست به مجموعه مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست پیوسته‌ است و در تاریخ سی‌ام تیرماه سال ۱۳۸۷ به عنوان نخستین اثر طبیعی ایران در قالب میراث طبیعی ایران در فهرست آثار ملّی ایران ثبت رسیده است. مردادماه سال گذشته خبری مبنی بر صدور سند وقف یک برش از کوه دماوند به نام سازمان اوقاف منتشر شد. سازمان اوقاف و امور خیریه نیز با واکنش به این موضوع، وقف بخشی از کوه دماوند را تکذیب و اعلام کرد که محدوده اوقافی بخشی از کوه دماوند نیست، بلکه بخشی از یک مرتع در دامنه کوه دماوند است و توضیح داد که «موقوفه ملار مربوط به قریه و مراتع ملار است که تاریخچه آن به حدود ۹۰ سال پیش بازمی‌گردد. به دلیل اینکه این موقوفه به تملک پهلوی اول درآمده بود، در سال ۱۳۲۳ در دادگاه به وقفیت برگشته و در سال ۱۳۷۴ در شعبه ۲۹ دیوان عالی کشور وقفیت پلاک ۶۸ و ۶۹ اصلی بخش ۷ لاریجان محرز گردیده و متعاقبا در سال ۱۳۸۴ پس از طی تشریفات قانونی ثبت املاک، پلاک های فوق به نام موقوفه بر اساس قوانین موضوعه کشور تثبیت شده است؛ لذا این موقوفه مربوط به یک قریه و مراتع آن در اطراف کوه دماوند است و به هیچ وجه شامل خود کوه دماوند نمی‌شود.» اما سوال اینجاست که وقف کوه دماوند از لحاظ قانونی امکان‌پذیر است؟ حمید رسولی، وکیل پایه یک دادگستری در پاسخ به این سوال گفته بود: «مطابق ماده ۵۵ قانون مدنی، وقف به این معنی است که فرد مالک قصد دارد ملک خود را وقف کند تا نتوانند آن را به فروش برسانند و دو نوع وقف اعم از عام یا خاص وجود دارد. در زمینه وقف موضوع مالکیت اراضی و اموالی مطرح است که در مالکیت افراد است و اموالی که انفال است و مالکیت خاصی ندارد چون مالکیت انفال در اختیار دولت است.»

کشف جسد «سها رضانژاد»

سها رضانژاد دختر ۲۷ ساله ای که تیرماه 99 با یک گروه ۲۵ نفره از طریق توری در تهران به سمت کُردکوی و ارتفاعات جهان‌نما در استان گلستان رفته بود در این سفر ناپدید شد. پس از نزدیک به دو هفته جستجو، نیروهای امدادی از یافتن دختر ۲۷ ساله کوهنورد ناامید شدند و عملیات جستجو پایان یافت و عملیات جستجو به نتیجه نرسید. در مردادماه هادی هاشمیان، رئیس‌ کل دادگستری استان گلستان از کشف جسد یک زن در مناطق صعب‌العبور کوهستانی شهرستان کردکوی خبر داده بود. همچنین کاوه راد، وکیل سها رضانژاد در توییتی نوشته بود: شواهد و قرائن از جمله صندل قرمز نشان می‌دهد که پیکر با احتمال بسیار بالا متعلق به سها رضانژاد است.

ختم رسیدگی به پرونده «اکبر طبری»

اکبر طبری معاون اجرایی وقت حوزه ریاست قوه قضاییه است که تشکیل شبکه چند نفری ارتشا از اتهامات او است. در پرونده حاضر متهم ردیف اول فردی که به محاکمه کشیده شده شخصی است که در طول حدود ۲۰ سال حضور در قوه قضاییه علیرغم این که رابطه استخدامی نداشته و مامور به خدمت بوده، اقدامات مجرمانه وسیعی را رقم زده است. در مردادماه 99 مرکز رسانه قوه قضاییه اعلام کرد که آخرین دفاعیات متهمین و موارد مطروحه در دادگاه اخذ شد و ختم رسیدگی به این پرونده اعلام شد تا در زمان قانون حکم متهمان صادر شود. متهم طبری در آخرین دفاعیات خود گفت: من تمام ۱۶ اتهامی که در کیفرخواست آمده است را رد می‌کنم. آخرین دفاع را وکیلم انجام می‌دهد، چون من حقوقی نیستم و از مسائل حقوقی چیزی نمی‌دانم.

کاهش تراز آب «دریای خزر»

سیر کاهشی تراز دریای خزر با شیب ملایمی ادامه دارد و بر اساس اعلام مرکز ملی تحقیقات دریای خزر تراز بزرگترین دریاچه جهان نسبت به سال گذشته 15 سانتی‌متر کاهش داشته است. مطالعات نشان داده که از سال 1991 میلادی تا سال 2018 مصرف آب در حوزه خزر از حدود 55 میلیارد مترمکعب به 43 میلیارد مترمکعب کاهش پیدا کرده است. مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو در تیرماه سال جاری اعلام کرد که میانگین تراز آب دریای خزر در نیمه اول سال آبی جاری(مهرماه ۹۸) معادل ۲۷.۳۳ - متر بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۱۵سانتیمتر و در مقایسه با دو سال گذشته، ۲۴ سانتیمتر کاهش داشته است اما سوال اینجاست که چرا تراز بزرگترین دریاچه جهان روندی کاهشی دارد؟ حمید علیزاده، معاون پژوهش و فناوری پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی در مردادماه درباره چرایی نوسانات تراز آبی دریای خزر گفته بود: «تراز آب حوضه‌های آبی، عامل مهمی در روند فعالیت‌های طبیعی آنها محسوب می‌شود و موضوع ورود آب و تبخیر آب از مهمترین دلایل نوسان تراز آب دریای خزر است و شرایط اقلیمی نیز بر این مساله دامن می‌زند.»

اولین جلسه دادگاه «محمد امامی»

در مردادماه سال گذشته نخستین جلسه رسیدگی به اتهامات محمد امامی و ۳۲ متهم دیگر پرونده به ریاست قاضی مسعودی مقام برگزار شد. در این جلسه قهرمانی نماینده دادستان به قرائت بخش اول کیفرخواست ۲۴۰ صفحه ای متهمان و دلایل انتساب جرم پرداخت. پس از قرائت بخش اول کیفرخواست از سوی نماینده دادستان، قاضی مسعودی مقام با اعلام ختم جلسه گفته بود: جلسه بعدی دادگاه متعاقباً اعلام خواهد شد. بر اساس این گزارش، نام محمد امامی در جلسات رسیدگی به پرونده بانک سرمایه و بخش مربوط به «سید محمدهادی رضوی» و «احسان دلاویز» برده و از او به عنوان متهم یاد شده بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار