سفری بر بلندای کوهی استوار

دماوند(پانا) - قله دماوند در پارهٔ مرکزی رشته‌کوه البرز در جنوب دریای مازندران قرار دارد که هر ساله گردشگران زیادی برای بازدید از این کوه، راهی طولانی را طی می‌کنند.

کد مطلب: ۱۱۷۲۹۷۹
لینک کوتاه کپی شد
سفری بر بلندای کوهی استوار

دماوند، کوهی بلند و استوار، افتخار مردمان دماوندی و همچنین افتخار ایران و جهان است.این کوه، در شمال ایران است که بلندترین کوه ایران و بلندترین آتشفشان آسیا و خاورمیانه بوده و یکی از کوه‌های بلند جهان است،قله دماوند در پارهٔ مرکزی رشته‌کوه البرز در جنوب دریای مازندران قرار دارد که هر ساله گردشگران زیادی برای بازدید از این کوه، راهی طولانی را طی می‌کنند.

رسول خوبانی یکی از کوهنوردان اهل شهرستان دماوند در گفت و گو با پانا اظهار کرد: کوه دماوند، کوهی بسیار زیباست، کوهی که واقعا برای مردمان دماوند افتخار است.

او در ادامه بیان کرد: این کوه زیبا و بلند را هر کسی به تعداد دفعات زیاد نمی‌تواند فتح کند، از جمله بیت‌الله سیرآیی که ۲۴۷ بار کوه دماوند را فتح کرد و این واقعا حیرت‌انگیز است، یا اولین فردی که ادعای صعود به دماوند را کرده، استابودلف خزرجی است که در سفرنامه خود هم به صعودش اشاره کرد و شرحی از قله دماوند ارائه کرده است، البته باید گفت که اولین صعود اروپاییان به قله دماوند را هم می‌توان به توماس هربرت انگلیسی از جبهه جنوبی نسبت داد.

اوعنوان کرد: در داستان‌های ایران باستان، هم زیاد از دماوند یاد شده و شهرت مشهور بودن دماوند، بیشتز از هر چیز شاید به این دلیل باشد، که ضحاک در این کوه به بند کشیده شده‌ و اسیر شد، البته در آثار ادبی فارسی هم فراوان به این اسطوره و به‌طور کلّی‌، کوه دماوند اشاره شده‌ است.

در ادامه یکی از بانوان کوهنورد دماوندی نیز گفت: کوه دماوند واقعا زیبا و بلند است، این کوه ۵٬۶۱۰ متر (۱۸۴۱۰ پا) ارتفاع را دارا می‌باشد و شهرهای رینه و گزنک در دامنهٔ این قلّه زیبا، قرار داشته و همچنین این قلّه در ۲۶ کیلومتری شمال غربی شهر دماوند و ۶۲ کیلومتری جنوب غرب آمل و ۶۹ کیلومتری شمال شرقی تهران قرار دارد.

او اظهار کرد: کمینهٔ دمای هوا در ارتفاعات دماوند تا ۶۰ درجه زیر صفر در فصل زمستان است که واقعا سرد است و اما تا یکی یا دو درجه زیر صفر در فصل تابستان پایین می‌آید.

خبرنگار دانش‌آموز: معصومه خوبانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار