در دماوند:

نواختن ساز و آواز توسط حاجی فیروز با لباسی قرمز و مخملی

دماوند(پانا) - با آمدن بهار، صدای ساز و تنبک حاجی فیروز در کوچه ها به گوش می‌رسد.

کد مطلب: ۱۱۷۲۴۰۳
لینک کوتاه کپی شد
نواختن ساز و آواز توسط حاجی فیروز با لباسی قرمز و مخملی

به مناسبت آمدن بهار، جوانان با همت شهرک مهک در دماوند، لباس‌های قرمز مخملی حاجی فیروز را بر تن کرده و با تنبک و ساز نوید آمدن بهار را به گوش خانه‌ها و کوچه‌ها رساندند و با این کار دوباره دل مردم شاد شد و کوچه‌های کرونازده و خاکستری و غمگین شهر را دوباره سبز و با طراوت کردند.

این گروه شامل دو نفر از جوانان دماوندی بود که با در دست گرفتن طبل، تنبک و نی نوید آمدن بهار را داده و چشمه شادی را در دل مردم جاری کردند.

زهرا غربائی یکی از اهالی و شهروندان دماوندی در این باره در گفت و گو با پانا گفت: این کار زیبا و این هنر زیبا موجب جوانه زدن شادی در دل مردم شده و علاوه بر آن، حاجی فیروز یا خواجه پیروز، یک چهرهٔ افسانه‌ای در میان ایرانیان است که در اولین روزهای هر سال، در کنار عمو نوروز، به شهرها و کوچه‌ها می‌آید تا از آمدن نوروز به مردم آگاهی دهد. او شخصیتی است که در بهار برای مردم ساز زده و می‌خواند و این کار زیبا هم همین کار را کرده و نوید آمدن بهار را جار می‌زند.

او در ادامه بیان کرد: حاجی فیروز یک مرد لاغر اندام و سیاه‌رُخ، با کُلاهِ دوکی، گیوه های نوک‌تیز و جامهٔ سُرخ هست که با یک دایره‌ زنگی وتنبک، به خیابانها و کوچه‌ها آمده و به رقص، شیرین‌کاری و خواندنِ آوازِ می‌پردازد و این دقیقا همانند همین هنر زیبای ایرانی است که هم مردم را از آمدن بهار و عید آگاه می‌کند و هم در این روز های کرونایی می‌تواند لبخند کوچکی روی لب مردم بیاورد.

خبرنگار دانش‌آموز: معصومه خوبانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار