در گفتوگو با پانا:
آمار مدارس فرسوده در کشور به 19.5 درصد کاهش یافت
مهراله رخشانیمهر: در هیچ نقطهای از کشور بخاری نفتی در کلاسهای درس وجود ندارد
تهران (پانا) - رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور به تشریح اهم برنامهها و فعالیتهای این سازمان در سال پیش رو پرداخت.
مهراله رخشانیمهر در گفتوگو با پانا در پاسخ به این سوال که چه برنامهها و فعالیتهایی در سال ۹۹ در دوران شیوع کرونا در سازمان نوسازی انجام شده است اظهار کرد: «از ابتدای شیوع ویروس کرونا در ایران، تلاش شد تا با برنامه ریزی و بر اساس پروتکلهایی که از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام شد، فعالیت اجرایی عمرانی روی پروژههای آموزشی کشور ادامه یابد. در تمام طول همه گیری ویروس کرونا، کار عمرانی و احداث فضاهای آموزشی در سراسر کشور با سرعت و دقت کافی انجام شد و خللی در اجرای برنامههای عمرانی آموزش و پرورش ایجاد نشد.»
وی ادامه داد: «ساخت مجتمعهای آموزشی حیات طیبه و مدارس بزرگ مقیاس در سراسر کشور به عنوان یکی از اهداف اسناد بالادستی وزارت آموزش و پرورش است، که در سال ۱۳۹۹ به صورت ویژه پیگیری شد. همچنین جمعآوری بخاریهای نفتی از کلاسهای درس یکی دیگر از دستاوردها قابل اهمیت است.»
رخشانیمهر اضافه کرد: «باتوجه به مناطق محروم کشور و تلاش برای ایجاد فضاهای آموزشی در دور دست ترین مناطق، به عنوان یک فعالیت با اهمیت در سازمان نوسازی مدارس کشور پیگیری شده است و توجه به استان سیستان و بلوچستان، خوزستان، کرمان و دیگر استانهای نیازمند توجه به طور خاص در دستور کار قرار گرفت.»
معاون وزیر در پاسخ به این سوال که سازمان نوسازی چه برنامههایی برای سال ۱۴۰۰ درنظر گرفته است بیان کرد: «سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور به عنوان متولی ساخت فضاهای آموزشی در کشور همواره تلاش کرده است تا مدارس ایمن، مجهز و در تراز سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را برای دانشآموزان میهن عزیزمان فراهم کند.»
وی اضافه کرد به همین منظور، با دریافت اعتباراتی که از سوی مجلس به تصویب رسیده است، و اهتمامی که دولت همواره نسبت به تخصیص اعتبارات بخش عمرانی آموزش و پرورش داشته، تلاش بر احداث مدارس در مناطق نیازمند است و آغاز به کار سامانه مکانیابی مدارس در استانهای سراسر کشور، ساخت فضاهای آموزشی را وارد یک پروسه دقیق و علمی خواهد کرد.»
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور افزود: «یکی از بستههای تحولی وزارت آموزش و پرورش، «سامانه مکانیابی مدارس» است که با تلاش و کوشش مهندسان سازمان نوسازی مدارس کشور در حال عملیاتی شدن است، تا بتوانیم مدارس را بر اساس معیارهای روز و پیش بینی مهندسان این سازمان در جای مناسب احداث کنیم.»
حدود یک میلیون نفر تا پایان سال ۹۹ در مدرسه سازی مشارکت داشتهاند
وی ادامه داد: «همچنین، یکی دیگر از بستههای تحولی وزارت آموزش و پرورش، «طرح ملی آجر به آجر» است که با ایجاد پویشهای مختلف و همچنین جذب کمکهای خرد مردمی و مشارکت در امر حسنه مدرسه سازی، باعث فرهنگ سازی در بین اقشار مختلف جامعه شده است. در این طرح تاکنون حدود یک میلیون نفر از هموطنان کشورمان تا پایان سال ۱۳۹۹ با واریز مبالغ اندک و خرد، در مدرسه سازی مشارکت داشتهاند که یک حرکت بسیار مثبت و موثر در جذب مشارکتهای مردمی در کشور محسوب میشود.»
رخشانیمهر گفت: «توجه ویژه به مناطق محروم کشور، تخریب و بازسازی مدارس نیازمند، مقاوم سازی مدارس نیازمند، جمعآوری بخاریهای گازی از کلاسهای درس، استانداردسازی کامل سیستمهای گرمایشی مدارس، توجه ویژه به فضاهای آموزشی در مناطق عشایری، کاهش مدارس فرسوده، افزایش سرانه فضاهای آموزشی و حرکت به بالای خط میانگین کشور، ساخت مدارس بزرگ مقیاس و مجتمعهای آموزشی، افزایش جذب مشارکتهای مردمی و بسیاری موارد دیگر به عنوان برنامههای اساسی در سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور خواهند بود.»
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در پاسخ به این سوال که با توجه به افزایش اعتبار سازمان در بودجه ۱۴۰۰، برنامه سازمان برای کاهش تعداد مدارس نیازمند به تخریب و بازسازی چیست و برای تجهیز سیستمهای گرمایشی چه اعتباری مدنظر است افزود: «یکی از برنامه ریزیهای اساسی سازمان نوسازی مدارس کشور، کاهش مدارس فرسوده کشور است. این مهم در سالهای اخیر با جدیت پیگیری شد و آمار مدارس فرسوده کشور که سالها ۳۰ درصد بود، با همت و تلاش جهادی ادارات کل نوسازی مدارس استانهای کشور، به ۱۹.۵ درصد کاهش یافت و یک جهش اساسی در کاهش مدارس فرسوده کشور شکل گرفت.»
وی بیان کرد در سال ۱۴۰۰ و با توجه به اعتبارات پیش بینی شده نیز این موضوع در دستور کار قرار دارد و امیدواریم بتوانیم با افزایش سرعت در تخریب و بازسازی و همچنین مقاوم سازی فضاهای آموزشی فرسوده، درصد مدارس ایمن کشور را به صفر نزدیک کنیم.
در هیچ نقطهای از کشور بخاری نفتی در کلاسهای درس وجود ندارد
رخشانیمهر افزود: «استانداردسازی سیستمهای گرمایشی مدارس امروز به عنوان یک اصل اساسی در سازمان نوسازی مدارس کشور است و اکنون در هیچ نقطهای از کشور بخاری نفتی در کلاسهای درس وجود ندارد، مگر در مناطقی که زیرساختهای لازم برق و گاز وجود نداشته باشد و امکانی غیر از استفاده از بخاری نفتی نباشد. اما تلاش سازمان نوسازی مدارس کشور ایجاد ایمنی و آرامش در کلاسهای درس بوده و هست و در این راه از هیچ کوششی دریغ نخواهیم کرد.»
معاون وزیر در پایان در پاسخ به این سوال که با توجه به نامشخص بودن زمان پایان کرونا، در سال ۱۴۰۰ چه برنامه ای برای تقویت زیرساختهای آموزش مجازی دارید عنوان کرد: «با توجه به اینکه تجهیز کلاسهای درس و مدارس کشور به عنوان یک اصل در مجموعه نوسازی مدارس کشور مورد اهمیت قرار دارد، لذا در صورتی که اعتبارات لازم از بخش مورد اشاره به سازمان نوسازی مدارس کشور اختصاص یابد، قطعا برنامه ریزی دقیق و مدونی برای انجام و اجرایی شدن آن پیش بینی خواهد شد.»
ارسال دیدگاه