دولت آیین‌نامه ایجاد و نظارت بر سالن‌های سینما را ابلاغ کرد

تهران (پانا) - معاون اول رئیس‌جمهوری، آیین‌نامه ایجاد، ساماندهی و نظارت بر سالن‌های نمایش فیلم را ابلاغ کرد.

کد مطلب: ۱۱۷۱۴۸۵
لینک کوتاه کپی شد
دولت آیین‌نامه ایجاد و نظارت بر سالن‌های سینما را ابلاغ کرد

به گزارش «پایگاه اطلاع رسانی دفتر هیئت دولت» هیئت وزیران در جلسه مورخ ۱۷ اسفند ۱۳۹۹، باتوجه به تحولات قابل توجه در عرصه صنعت سینما طی دهه‌های گذشته و لزوم بازنگری در «آیین‌نامه سالن‌های نمایش فیلم و طرز کار آنها»، به پیشنهاد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آیین نامه ایجاد، ساماندهی و نظارت بر سالن‌های نمایش فیلم را تصویب کرد.

مطابق این آیین‌نامه، تدوین دستورالعمل‌های لازم برای تعریف استانداردها و الگوهای ساخت و ایمنی سالن نمایش، درجه بندی کیفی سالن، تدوین دستورالعمل انضباطی برای اداره سالن، تدوین ضوابط و مقررات انحلال فعالیت سالن ها و نحوه نظارت بر عملکرد سالن های نمایش و اکران فیلم در این سالن ها برعهده سازمان امور سینمایی و سمعی و بصری کشور است.

همچنین زمین مناسب برای احداث سالن های نمایش، از سوی وزارت راه و شهرسازی و شهرداری ها و با معرفی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختیار متقاضیان قرار می گیرد.

علاوه بر این، متقاضی ساخت یا تبدیل وضعیت سالن نمایش فیلم باید تقاضای خود و مدارک مورد نیاز را به همراه طرح توجیهی فرهنگی و اقتصادی جهت بررسی و تطبیق با ضوابط در سامانه مربوطه سازمان امور سینمایی ثبت کند.

پس از درخواست اخذ مجوز بهره برداری از سوی متقاضی، کمیسیون رسیدگی از محل سالن نمایش فیلم بازدید به عمل می آورد تا نسبت به نحوه فعالیت سالن یا سالن های نمایش فیلم اظهار نظر کند.

ضمنا بهره بردار موظف است یک نفر را برای مدیریت سینما به سازمان معرفی نمایند. در صورت فوت بهره بردار سالن نمایش، وراث قانونی وی باید حداکثر تا یک سال از تاریخ فوت، یکی از وراث را به عنوان نماینده خود برای صدور مجوز بهره برداری جدید به کمیسیون رسیدگی معرفی کنند.

همچنین قیمت بلیط سینماهای سراسر کشور به پیشنهاد انجمن سینماداران و تهیه کنندگان، توسط سازمان امور سینمایی، تعیین و ابلاغ خواهد شد.

مطابق آیین‌نامه مصوب، هر نوع فعالیت غیر از نمایش فیلم در محل سالن نمایش، نمایش هر گونه فیلم و یا محصولات فاقد مجوز، تغییر شرایط مکان فعالیت یا تجهیزات سالن نمایش و واگذاری قسمتی از سالن نمایش و یا سالن های انتظار به مشاغل تجاری و غیر مرتبط، تخلف محسوب می‌شود.

بر این اساس، هر گاه تخلف صورت گرفته، عنوان یکی از جرایم مندرج در قوانین جزایی را نیز داشته باشد، سازمان امور سینمایی مکلف است مراتب را برای رسیدگی به اصل جرم به مرجع قضایی اعلام نماید.

همچنین سازمان امور سینمایی موظف است وضعیت و اطلس پراکندگی منطقه ای سالن های نمایش در کلیه استان های کشور را هر پنج سال یک بار مورد بررسی قراردهد و دستورالعمل تغییرات مورد نیاز را به تناسب چگونگی توزیع سالن ها و بر مبنای تغییرات شکل گرفته در پراکندگی سالن ها مورد بازنگری قرار دهد.

ضمن اینکه مشارکت اشخاص خارجی در ساخت یا بهره برداری سالن های نمایش مجاز است.

علاوه بر این، دارنده مجوز بهره برداری سالن نمایش مکلف است پیش از نمایش هر عنوان فیلم سینمایی از پروانه نمایش آن اطمینان حاصل نماید. همچنین رعایت شیوه نامه مربوط به رده بندی سنی فیلم های سینمایی از سوی بهره برداران سالن های نمایش ضروری می باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار