اعضای شورای معاونان در بیستمین برنامه «گفت و گوی هفته» چه گفتند
تهران (پانا) - اعضای شورای معاونان در بیستمین برنامه «گفت و گوی هفته» برمدار تحول و بهبود یادگیری که با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد به تشریح و تبیین برنامههای وزارت آموزشوپرورش پرداختند.
به گزارش مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش، در بیستمین نشست «گفتوگوی هفته» که باهدف ایجاد ارتباط و تعامل دوسویه بین وزارت آموزشوپرورش و سایر دستگاههای دولتی و با محوریت گفت وگو بر محور تحول با حضور محسن حاجی میرزایی و سید عباس صالحی در ساختمان شهید رجایی برگزار شد، تعدادی از اعضای شورای معاونان به تشریح و تبیین برنامههای آموزشوپرورش پرداختند. برنامهها و موارد مطرحشده توسط اعضای شورای معاونان به شرح زیر است:
معاون پرورشی و فرهنگی
علیرضا کاظمی اظهار کرد: یکی از بهترین زمینههای همکاری و همافزایی بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت آموزشوپرورش برگزاری جلسات گفت و گوی مشترک است.
وی از همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در برنامههای مختلف حوزه معاونت پرورشی تقدیر کرد و افزود: طرح «سینما در مدرسه» را بهصورت آزمایشی در ایام دهه فجر در شبکه شاد ارائه کردیم و بیش از یکمیلیون دانشآموز از این طرح استقبال کردند. در همین راستا از وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی میخواهیم تا در خصوص تهیه و تولید «فیلمهای ممیزی شده بهصورت رایگان» نیز با آموزش و پرورش همکاری کند.
کاظمی با اشاره به برگزاری «جشنواره دانایی و توانایی» که بهصورت مشترک بین دو وزارتخانه برگزار میشود، تصریح کرد: در قالب این جشنواره سالانه ۴ میلیون جلد کتاب توسط دانش آموزان خریداری میشود. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تخصیص یارانه به کتابهای موردنیاز دانش آموزان میتواند به تقویت و توسعه کتابخانههای عمومی بهویژه در حاشیه شهرها کمک کند.
معاون پرورشی و فرهنگی خاطرنشان کرد: در حوزه بازیهای رایانهای همکاریهای خوبی بین دو وزارتخانه وجود دارد و ضرورت دارد بخشی از بازیهای رایانهای به شکل رایگان در اختیار دانش آموزان قرار گیرد.
وی از تشکیل «مدرسه مجازی شعر و داستان» با عضویت بیش از ۱۱۰ هزار دانشآموز خبر داد و افزود: «جشنواره فرهنگی و هنری فردا» با مشارکت ۷ میلیون دانشآموز در مدارس برگزار میشود و پیشنهاد میدهیم این جشنواره با جشنواره موسیقی جوان و هنرهای تجسمی پیوند داشته باشد.
وی از برگزاری «جشنواره معلمان هنرمند» برای اولین بار خبر داد و عنوان کرد: به دلیل حجم زیاد زمینههای همکاری مشترک بین دو وزارتخانه، نیازمند تشکیل دو کارگروه هستیم.
معاون آموزش متوسطه
علیرضا کمرئی اظهار کرد: ۳۵ و نیم درصد دانش آموزان دوره متوسطه دوم در هنرستانهای فنی و حرفهای و کاردانش تحصیل میکنند که ۹۴۵ هزار هنرجو را شامل میشود. ۲۵ درصد از هنرجویان در رشتههای هنری تحصیل میکنند که شامل ۲۴۰ هزار هنرجو در ۶۳ رشته میشود. همچنین ۴۹ واحد هنرستان وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ۲۲ استان فعالیت میکنند و توسعه آنها در دستور کار است.
معاون آموزش متوسطه افزود: نیازهای شغلی در ۸۰ عنوان احصا شده است و تخصیص هنرستانهای وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در استانها را پیشبینی کردیم، بهطوریکه در مرکز هر استان، یک هنرستان دخترانه و یک هنرستان پسرانه تحت پوشش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایجاد میشود و ۲۲ رشته هنری را در سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی تعریف کردیم تا به تایید نهایی شورای عالی آموزش وپرورش برسد.
وی گفت: در حوزه برونسپاری نیازمند همکاری بیشتر دو وزارتخانه هستیم؛ بنابراین همکاری در زمینههای مختلف باید سرعت بیشتری داشته باشد
مشاور عالی وزیر و دبیر ستاد همکاری حوزه علمیه و آموزشوپرورش
علیرضا حاجیان زاده اظهار کرد: تولید محتوا میتواند یکی از پروژههای مشترک بین حوزههای علمیه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت آموزشوپرورش باشد.
وی افزود؛ «ارتباط کودکان با روحانیت»، »تعامل مسجد و مدرسه» و «مشاوره مذهبی در فضای مجازی» و شبکه شاد، طرح مشترکی است که میتواند زمینههای همکاری سهجانبه را فراهم کند.
حاجیان زاده اظهار کرد: طرح مشترک سوم؛ طرح پژوهشهای فرهنگی است که میتواند بسیاری از مسائل مرتبط با خانوادهها و دانش آموزان را پوشش دهد، کرسیهای نظریهپردازی با فلسفه تعلیم و تربیت از دیگر زمینههای همکاریهای دو وزارتخانه و حوزههای علمیه خواهد بود.
رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی
سید جواد حسینی برگسترش فرهنگ کتابخوانی باهدف رفع تضادها؛ تأکید و خاطرنشان کرد: یکی از اهداف اصلی سند تحول بنیادین انسجامبخشی و وحدت بخشی است؛ لذا ایجاد ایستگاهها و پاتوقهای کتابخوانی در مدارس و اقبال والدین با کتاب و کتابخوانی میتواند جزئی از فعالیتهای رفاه آفرین در جامعه باشد.
وی گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای مساعدت در تحقق سند تحول بنیادین میتواند از سازمان سینمایی بخواهد، سالانه حداقل یک فیلم با موضوع سند تحول تولید کند.
معاون آموزش ابتدایی
رضوان حکیم زاده با اشاره به اینکه معاونت آموزش ابتدایی متولی ۸ میلیون دانش آموز ابتدایی و ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار نوآموز پیشدبستانی است، اظهار کرد: چند سال است که پیکهای نوروزی را حذف و «کتابخوانی»، «داستانگویی»، «داستاننویسی» و «داستان خوانی» را برای تمام دانش آموزان دوره ابتدایی جایگزین کردیم.
حکیم زاده از ثبت ۸ میلیون رکورد در حوزه کتابخوانی دانش آموزان ابتدایی خبر داد و عنوان کرد: امسال با توجه به تغییراتی که صورت گرفته است، بسته تحولی خوانا را باهدف آموزش چهار مهارت؛ «خواندن»، «گفتن»، «نوشتن» و «گوش کردن» ارائه کردیم.
وی ادامه داد: در سال جاری تغییراتی در برنامههای نوروزی دادیم و در سه رشته؛ عکاسی، نقاشی و فیلمسازی دانش آموزان را ترغیب به فعالیت کردیم.
معاون آموزش ابتدایی گفت: با اجرای طرح، آموزش قرآن را از حالت سنتی خارج کردیم، بنابراین ابتدا معلمان و مربیان پیشدبستانی را آموزش خواهیم داد و میتوانیم در این زمینه همکاریهای مشترکی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داشته باشیم.
وی بر اهمیت آموزش سواد رسانهای بین دانش آموزان تأکید و تصریح کرد: آموزش سواد رسانهای باید از دوره پیشدبستانی آغاز شود، زیرا ذائقه رسانهای کودکان در این دوره شکل میگیرد.
حکیم زاده افزود: برای تبدیل آموزشهای مجازی به فرصتهای بازی، با توجه به جذابیت هایی که در این حوزهه وجود دارد، پیشنهاد «آموزش برنامهنویسی» را ارائه کرده ایم.
وی از برگزاری جشنواره «هویت کودکان ایران اسلامی» در دوره پیشدبستانی برای سومین سال متوالی، خبر داد و افزود: این جشنواره به میزبانی شهر شیراز برگزار میشود که بسیار موردتوجه قرارگرفته است.
معاون آموزش ابتدایی اظهار کرد: فیلمهای ارائهشده در سینماهای کشور باید متناسب بافرهنگ و شخصیت ایرانی اسلامی دانش آموزان باشد و خشونتهای پنهان در این فیلمها کاهش یابد؛ لذا ضرورت دارد، تولید پویانماییهای متناسب با هویت دانش آموزان در دستور کار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد.
ارسال دیدگاه