رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات مطرح کرد؛

سخت‌گیری بانک مرکزی امارات برای حساب‌های بانکی ایرانی

تهران (پانا) - به گفته رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات یکی از موانع توسعه تجارت با امارات سختگیری بانک مرکزی امارات برای حساب‌های بانکی ایرانی‌ها است. ضعف ناوگان حمل‌ونقل به خصوص حمل و نقل جاده‌ای کانتینری یخچالدار می‌تواند هزینه‌های زیادی را بر تجارت اضافه کند. همچنین با با مشکل عدم وجود زیرساخت‌های سردخانه‌ای برا محصولات کشاورزی مواجه هستیم. 

کد مطلب: ۱۱۷۰۴۲۸
لینک کوتاه کپی شد
سخت‌گیری بانک مرکزی امارات برای حساب‌های بانکی ایرانی

به گزارش روابط عمومی اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات، فرشید فرزانگان اظهار داشت: بیشترین واردات امارات در سال ۲۰۱۹ مربوط به طلا با ۳۰ میلیارد دلار بوده است بعد از آن الماس و خودرو در رتبه‌های بعدی قرار دارند. بزرگترین شریک تجاری امارات در طلا و جواهر هند است. صادرات غیرنفتی امارات نیز به ترتیب مربوط به طلا، آلومینیوم و جواهر است. پلی اتیلن با ۴ میلیارد دلار صادرات در رتبه پنجم قرار دارد که با توجه به اینکه در امارات پلی اتیلن تولید نمی‌شود این رقم مربوط به ایران است.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات اظهار داشت: میزان تجارت ایران و امارات در ۱۱ ماهه سال ۹۹ با ۱۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار بعد از چین که حجم تجارت ۱۶ میلیارد و ۹۰۰ میلیونی با ایران داشته در رتبه دوم قرار می‌گیرد.

وی همچنین تصریح کرد: طبق آمار گمرکی دبی در سال ۲۰۱۶ میان صادرات ما به این کشور به ۷.۴ میلیارد دلار رسیده بود ولی در سال ۲۰۱۸ این رقم به ۵.۹ میلیارد دلار رسید.

وی افزود: امارات در سال ۹۸ دومین شریک تجاری ایران بود. در ۱۱ ماهه سال ۹۹ بیشترین صادرات ما بعد از چین و عراق به امارات با ۴ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار بوده است. مجموع صادرات و واردات ایران و امارات نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات تصریح کرد: میزان تجارت ایران و امارات در ۱۱ ماهه سال ۹۹ با ۱۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار بعد از چین که حجم تجارت ۱۶ میلیارد و ۹۰۰ میلیونی با ایران داشته در رتبه دوم قرار می‌گیرد.

بیشترین واردات مستقیم دبی از ایران به ترتیب مربوط به سبزی و میوه، خشکبار، سرب و آهن شکل‌دهی شده است. واردات دبی از ایران در محدوده قلمرو به قلمرو ۳۹۵.۴ میلیون دلار بوده است که بیشترین آن مربوط به گروه‌های سبزیجات و میوه، ماهی و زعفران و خشکبار و همچنین آهن و میلگرد است. بیشترین واردات غیرنفتی از دبی به ایران در محدوده قلمرو به قلمرو نیز به ترتیب مربوط به سیگار و توتون، شکر، آب‌ معدنی و نوشیدنی‌های غیرالکلی، عطر و ادکلن، کاغذ و انواع کنسرو است. میزان صادرات مجدد دبی به ایران هم ۳ میلیارد و ۱۲۷ میلیون دلار بوده است.

وی خاطرنشان کرد: ۱۵ کشور همسایه ۱۱۶۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸ واردات داشته‌اند که بیشترین آن مربوط به امارات با ۲۶۱ میلیارد دلار بود. سهم ایران از بازار منطقه حدود ۲ درصد است. هدف‌گذاری ما در سال ۹۸ برای صادرات به امارات حجم ۶ میلیارد دلاری و در سال ۹۹ حجم ۷ میلیاردی بود که عملا هیچ یک محقق نشد و در سال ۹۸ به حدود ۴.۵ میلیارد دلار رسید. برای سال ۱۴۰۰ هم هدف‌گذاری ۸ میلیارد دلاری شده که به نظر موانع زیادی بر سر راه آن وجود دارد.

فرزانگان با اشاره به موانع موجود در راه تجارت ایران و امارات گفت: یکی از موانع توسعه تجارت با امارات سختگیری بانک مرکزی امارات برای حساب‌های بانکی ایرانی‌ها است. ضعف ناوگان حمل‌ونقل به خصوص حمل و نقل جاده‌ای کانتینری یخچالدار می‌تواند هزینه‌های زیادی را بر تجارت اضافه کند. همچنین با با مشکل عدم وجود زیرساخت‌های سردخانه‌ای برا محصولات کشاورزی مواجه هستیم.

وی افزود: قوانین مربوط به تجارت نیز متعدد هستند و ثبات در قوانین وجود ندارد. اگر وضع قوانین با ثبات بود روند تجارت رشد بیشتری پیدا می‌کند. لزوم انعقاد قراردادهای تجارت آزاد در فضای اقتصادی دو کشور احساس می‌شود. اجرای تهاتر و دیگر مکانیزم‌ها نیر با ضعف مواجه است.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات اظهار داشت: برای تسهیل تجارت با امارات راهکارهایی مانند تسهیل سفرهای فعالین اقتصادی، ارتباط بانک‌های ملی و صادرات با بانک‌های امارات، برگزاری‌های نمایشگاه‌های دائمی که به این علاقه‌مند هستیم و می‌تواند کمک شایانی به بهبود فضای تجاری کند، حضور پررنگ تجار ایرانی در اکسپو، اتخاذ دیپلماسی فعال اقتصادی به خصوص در مورد امارات، بحرین و به ویژه عربستان که ظرفیت ۱۳۵ میلیارد دلاری پذیرش کالا را دارد و الان هم از طریق امارات و عمان کالاهای ایرانی به این کشور می رود، وجود دارد.

فرزانگان بیان کرد: علاوه بر این راه اندازی بخش اقتصادی سفارت ایران در امارات می‌تواند کمک کننده باشد و ما در اتاق ایران و امارات حاضریم اطلاعات خود را در اختیار این بخش قرار دهیم. راه‌اندازی میز صنعت و تجارت و همچنین توسعه گردشگری نیز راهکارهای دیگر هستند. مثلا افغانستان صنایع دستی و زعفران ایران را به امارات صادر می‌کند.

وی همچنین تصریح کرد: علاوه بر اینها ما نیاز به تصویب FATF داریم، امارات بر قوانین FATF تأکید زیادی دارد و این موضوع در تجارت با امارات باعث مشکل شده است.

فرزانگان با اشاره به اقدامات اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات اظهار کرد: تفاهم‌نامه‌ای با اتاق تهران برای همکاری مشترک به منظور ارائه خدمات بهتر به اعضای اتاق امضا کردیم، همچنین تفاهم‌نامه دیگری با مرکز آموزش بازرگانی IBTC امضا شده تا به پرسنل، مدیران و صاحبان شرکت‌های تولیدی و تجاری آموزش داده شود. با اتاق معدن ایران نیز تفاهم‌نامه‌ای منعقد شد تا به حضور فعالین اقتصادی حوزه معدن ایران در امارات کمک شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار