مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در گفتوگو با پانا:
علیرضا تابش: اتهام زنیها به فارابی در همه دوران بوده است
روند اعطای وام در فارابی بهطور کامل تغییر کرد/ فارابی تسهیلگر ساخت فیلم است/ رد یا تصویب فیلمها به گفتگو و مذاکره تبدیلشده است
تهران (پانا) - «علیرضا تابش» مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی معتقد است نسبت بین تولید و جشنواره در بنیاد سینمایی فارابی از بین رفته است و در این مجموعه دیگر آثار صرفاً برای جشنواره تولید نمیشود و نگاه کسبوکاری که بازار را هم به رسمیت بشناسد، به روند انتخاب فیلمها اضافهشده است.
«بنیاد سینمایی فارابی» یک سازمان غیردولتی است که بهعنوان بازوی اجرایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیتهای سینمایی این نهاد را پیگیری میکند. یکی از انتقاداتی که عموماً اهالی سینما درباره این نهاد مطرح میکنند این است که در جشنوارهها فیلمهایی که موردحمایت بنیاد فارابی باشد حتماً جایزه و سیمرغ را از آن خود میکند اما تابش در گفتوگو با پانا تعریف میکند که سال گذشته هیچ فیلمی از فارابی جایزه دریافت نکرد و با هجمهای از انتقادها روبرو شدیم مبنی بر اینکه چرا فارابی هیچ جایزهای نبرده است.
بسیاری معتقدند بنیاد سینمایی فارابی سینمای بعد از انقلاب را شکل داد. اکنون بعد از چهل سال جایگاه این بنیاد در عرصه فیلمسازی را چگونه ارزیابی میکنید؟
باید پذیرفت همانطور که بنیاد سینمایی فارابی در ابتدای تولد سینمای نوین ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، بهعنوان بازوی اجرایی متولیان وقت سینمای ایران در حمایت و هدایت کلیت سینمای ایران نقش داشت، امروز هم همچنان به این نقش مهم خود جامه عمل میپوشاند. درواقع با توجه به تحولات تکنیکی سینما از یکسو و قدرت بخش خصوصی در تولید فیلم نسبت به آن دوره، بنیاد سینمایی فارابی بهعنوان تسهیلگر به ایفای نقش میپردازد و بهعنوان یک حامی، در دهههای اخیر تلاش کرده تا گرهها را باز کند و اعمال سلیقه حداقلی داشته است که به نظرم اتفاق خوبی است.
امسال در جشنواره فجر، فیلمهای بنیاد سینمایی فارابی حضور پررنگی داشتند. برخی معتقدند این فیلمها چون متعلق به این بنیاد است، جایزه دریافت کرده است. نظر شما چیست؟
در این مورد باید به یک اتفاق جالب اشاره کنم و اینکه در جشنواره گذشته، وقتی فیلمهای مورد حمایت بنیاد سینمایی فارابی جایزهای به دست نیاورد، گفتند چرا بنیاد موفق نبوده و حال امسال که پارهای از فیلمهای مورد حمایت بنیاد مورد اقبال داوران قرارگرفته است میگویند چرا جایزه گرفتهاید! باید بگویم که این نوع اتهام زنیها همیشه بوده است اما همین افراد به این نکته مهم توجه نمیکنند که بنیاد سینمایی فارابی یکنهاد عمومی محسوب میشود نه یکنهاد دولتی و وظیفه حمایت از کلیت سینمای ایران را بر عهده دارد.
درباره روند انتخاب آثار جهت حمایت از تولید در بنیاد سینمایی فارابی توضیح دهید؟
در خصوص روند انتخاب در این چهار دهه، مدیران مختلفی آمدهاند که در کنار توجه به اصولی چون انطباق آثار با هنجارهای اخلاقی، فضای عمومی منطبق باسیاست جمهوری اسلامی، نمایش تصویر درست از ایران در خارج از مرزها و... هرکدام تلاش کردهاند نگاهی خاص را تبیین کنند اما در مورد این دوره، بحث تائید و تصویب و رد شدن آثار که از قبل وجود داشت، ازنظر روش، به گفتگو و مذاکره تبدیل شد. ایدههایی که به بنیاد سینمایی فارابی رسید در این دوره، با حضور منتورها تحلیل شد و نگاه کسبوکاری که بازار را هم به رسمیت بشناسد، به این روند اضافه شد؛ بنابراین، نسبت بین تولید و جشنواره در این دوره، در بنیاد سینمایی فارابی از بین رفته است و آثار صرفاً برای جشنواره تولید نمیشود.
مکانیزم تخصیص وام در فارابی برای تولید فیلم چگونه است؟ در مورد حمایت و میزان و نحوه حمایتهای فارابی توضیح دهید و اینکه این وامها به چه نوع فیلمهایی تعلق میگیرد؟
در مورد تسهیلات، از سال ۹۶ روند اعطای تسهیلات بهطور کامل تغییر کرد و فیلمهای سینمایی بهجای دریافت مستقیم وام (کمک بلاعوض) از بنیاد فارابی، به صندوق اعتباری هنر معرفی میشوند و در مکانیزمی جدید اعطای وام صورت میپذیرد و ما شاهد تضمین بازپرداخت منابع بنیاد (که متعلق به کلیت سینمای ایران است) نزد صندوق اعتباری هنر و بهرهمندی مجدد آن در چرخه تولید سینمای ایران هستیم.
ارسال دیدگاه