در گفت‌وگو با پانا

محمد مسلمی: در دنیا روی مخاطبین فکر می‌کنند اما ما به بچه‌ها نگاه کودکانه داریم

«عمو فیتیله ای ها» ۱۴۰۰ می‌آیند/در حوزه کودک بازگشت سرمایه وجود دارد/فیلیمو هم پای کار نباشد«دختر شاه پریان» را می‌سازیم/ فعالیت در حوزه کودک عزم ملی می‌خواهد

تهران (پانا) - «محمد مسلمی» از بازیگران سریال طنز «عمو فیتیله ای ها» از احتمال بازگشت این برنامه محبوب کودکان در تلویزیون خبر داد.

کد مطلب: ۱۱۶۹۵۴۶
لینک کوتاه کپی شد
محمد مسلمی: در دنیا روی مخاطبین فکر می‌کنند اما ما به بچه‌ها نگاه کودکانه داریم

«عموهای فیتیله‌ای» نام یک گروه متشکل از «محمد مسلمی» و «حمید گلی» و «علی فروتن» است که با هم در این مجموعه تلویزیونی و تئاترها برای کودکان نقش اصلی را اجرا می‌کردند. پس از پخش نمایش هتل فیتیله‌ای در ۱۵ آبان ۱۳۹۴ و انتقاداتی که به دیالوگ‌های این نمایش از سوی آذری‌های ایران انجام شد، پخش این مجموعه متوقف شد.
«محمد مسلمی» با اشاره به سرنوشت برنامه فیتیله و احتمال بازگشت آن به تلویزیون عنوان کرد: «این روزها با حضور آقای شاه‌آبادی که به دنبال احیاسازی برندها هستند، پیشنهاد داده شده که مجدد برنامه فیتیله ساخته شود. درحال حاضر آقای گلی و فروتن سر برنامه آموزشی هستند و اگر 1400 زمانبندی مان به هم بخورد انشاله ساخت دوباره فیتیله شکل می‌گیرد.»

زبان برندها برای کودکان پذیرش بیشتری دارد
مسلمی با اشاره به اینکه نباید پخش برنامه‌های پرمخاطب و محبوب را حذف کرد، عنوان کرد: «برندها سرمایه یک سازمان و کشورها هستند و در همه دنیا قاعده این است که روی سرمایه‌هایشان سرمایه‌گذاری کرده و استفاده می‌کنند. در شرایطی که کرونا ایجاد کرده از همین برنامه‌های برند برای آموزش بهداشت و تغذیه و فرهنگ استفاده از فضای مجازی می‌توان کمک گرفت. درواقع این نوع
آموزش‌ها وقتی از زبان برندها برای کودک اتفاق بیافتد، پذیرش بیشتری هم وجود دارد.»
وی افزود: «من معتقدم در سال 1400 برندها باید جدی گرفته شوند زیرا ما در این زمینه ضعف داریم و علی‌رغم اینکه شبکه کودک را داریم، برند جدیدی برای کودکان مان تعریف‌نشده است. برندهای قدیم هم که کنار گذاشته شده‌اند و این آسیب بزرگی است و باید از این ظرفیت برای کودکانمان استفاده کنیم. این روزها جای خالی محتوا سازی زیاد به چشم می‌خورد. باید برندهای مان را حفظ کنیم. ما سی سال در شبکه هستیم و شبکه سرمایه‌گذاری کرده و ما به اینجا رسیده‌ایم، پس نباید به‌راحتی از دست داد و باید روی آن سرمایه‌گذاری کرد.»

باید دیدمان را به کودکان این نسل تغییر دهیم
مسلمی با اشاره به اینکه کودکان نسل آسیب‌پذیری هستند، افزود: «با تحولاتی که ایجادشده باید دیدمان را نسبت به کودک تغییر دهیم. قبول کنیم که کودکان این نسل با نسل‌های گذشته تفاوت دارند و اگر آموزش نبینند نسل آسیب‌پذیری به جامعه وارد خواهد شد.»
این بازیگر طنز تلویزیونی از اهمیت توجه به برنامه‌سازی برای کودکان سخت گفت و اظهار کرد: «آینده‌سازان ما همین بچه‌ها هستند و اگر بخواهیم اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی نداشته باشیم و نیروها و انسان‌های آگاه و کاربلدی داشته باشیم باید روی کودک کار کنیم. آن هم در این شرایط که همه‌چیز مجازی شده پس باید روی این نسل سرمایه‌گذاری کرد. این مسئولیت نه‌فقط برای صداوسیما بلکه باید ببینیم کانون فکری و پرورشی یا آموزش‌وپرورش چه کرده است. کار در حوزه کودک عزم ملی می‌خواهد. همه دنیا روی مخاطبین فکر می‌کنند اما اینجا بچه‌ها را کودکانه نگاه می‌کنند. بجای اینکه آینده‌نگری در تربیت این بچه‌ها جدی نگاه شود. بچه‌های ما مشکل چاقی و بینایی و استرس دارند و اینکه درآینده وارد جامعه می‌شوند، چه مهارت‌هایی دارند.»

در حوزه کودک بازگشت سرمایه وجود دارد

محمد مسلمی با اشاره به اینکه حوزه کودک برخلاف نگاه بسیاری که معتقدند بازگشت سرمایه ندارد، عنوان کرد: «حوزه کودک برخلاف نگاه بسیاری بازگشت سرمایه دارد. من خودم با گروهی دنبال این هستم که با عده‌ای شهری برای کودک بسازیم و موسسه فرهنگی هنری «مهاد» را راه انداختیم و می‌خواهیم شهری برای کودک بسازیم و اتاق فکرش راه افتاده است. بازگشت سرمایه وجود دارد اما باید برنامه خوبی هم ساخته شود. همین «هشتگ خاله سوسکه» برنامه خوش ساختی بود که مردم استقبال کردند و این موضوع کاملاً طبیعی است. هرچه در حوزه کودک کارکنیم کم است. باید مراکز مختلفی برای کودکانمان باشند که به آنجا بروند و کار و بازی و غیره را یاد بگیرند.»

هزینه ساخت «خاله سوسکه» بالاست

«محمد مسلمی» با اشاره به حال و هوای ساخت سری دوم سریال خاله سوسکه گفت: «ساخت سری دوم برنامه «هشتگ خاله سوسکه» به‌گونه‌ای برای تهیه‌کنندگانش رغم خورد که شرایط سرمایه‌گذاری روی آن وجود ندارد. البته من دوست داشتم ادامه پیدا کند که نشد.»
فیلیمو هم پای کار نباشد«دختر شاه پریان» را می‌سازیم

مسلمی بازیگر طنز برنامه‌های کودک اظهار کرد: «یکی دیگر از برنامه‌های طنزی که متنش آماده است با عنوان «دختر شاه‌پریان» در حال مذاکره با فیلیمو هستیم و چندین جلسه گذاشتیم اما هنوز توافق انجام‌نشده است. اگر با «فیلیمو» هم به توافق نرسیم با جای دیگری صحبت می‌کنیم و حتماً ادامه می‌دهیم. از مهم‌ترین شاخصه‌های این کار حضور آقای حمزه صالحی است که یک کار موزیکال جالبی شده است و احتمالاً با یکی از اپراتورها برای سال 1400 شروع می‌کنیم.»

حضور کودکان در «جمع مان جمع است»

«محمد مسلمی»، بازیگر طنز برنامه «فیتیله» که این روزها مشغول اجرای یک برنامه طنز نوروزی با عنوان «جمع مان جمع است» به تهیه‌کنندگی «وحید رستگار» است، گفت: «برنامه جمع مان جمع است به سفارش معاونت سیما برای ایام نوروز تهیه‌شده و مخاطب آن خانواده‌ها و کودکانشان هستند. این یک برنامه نوروزی بسیار شاد همراه با ترانه و نمایش است.»
او افزود: «این برنامه نوروزی یک آیتمی با عنوان «حال خوب، کار خوب» دارد که هرروز ما یک کار خوب را با حضور یک هنرمند انجام می‌دهیم. همچنین مهمان برنامه استودیو که به همراه یک کودک که حالا فرزند خودش است یا خواهرزاده و برادرزاده‌اش است در برنامه حضور دارد و سعی می‌کنیم در آن فرهنگ حضور پدر و مادر در بازی‌های کودکی و در کنار کودکان را اشاعه دهیم. همه این‌ها در برنامه «جمع مان جمع است» اتفاق می‌افتد و مجری و کارگردان و طراح برنامه خودم هستم و دوستان تئاتری هستند که کارهای نمایشی آن را انجام می‌دهند. در ادامه تعدادی عروسک داریم که در عید نوروز حال خوبی را برای کودکان و بزرگ‌سالان فراهم می‌کنند.»
در کنار سرگرمی باید آموزش هم باشد

محمد مسلمی درباره محتوای این برنامه طنز نوروزی عنوان کرد: «در این برنامه در کنار شورونشاطی که برای کودکان ایجاد می‌کنیم، مباحث آموزشی هم داریم. یک ترکیب و کار جدیدی در سازمان است و به خاطر اکت و آیتم‌هایی که در این برنامه در نظر گرفته‌شده و حضور چهره‌های جدید، جذابیت منحصربه‌فردی در برنامه ایجادشده است که امیدوارم برای معاونت سیما ماندگار باشد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار