در آئین بهرهبرداری از ۱۰۰ مدرسه و انعقاد تفاهمنامه ساخت۱۵۰۰ مدرسه روستایی و عشایری؛
حاجی میرزایی تشریح کرد: وضعیت برخورداری آموزشی در کشور
تهران (پانا) - وزیر آموزشوپرورش در آئین بهرهبرداری از100 مدرسه و انعقاد تفاهمنامه ساخت 1500 مدرسه روستایی و عشایری با بیان اینکه محرومیت آموزشی ریشه همه محرومیتها است، اظهار کرد مناطق حاشیه شهرها کمترین سرانه و بیشترین محرومیت آموزشی را دارند.
به گزارش مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش، محسن حاجی میرزایی در آئین بهرهبرداری از ۱۰۰ مدرسه و ۳۵۰ مسجد و مرکز فرهنگی بنیاد برکت و انعقاد تفاهمنامه ساخت ۱۰۰۰ مدرسه روستایی و عشایری که با حضور حجتالاسلام محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب و محمد مخبر، رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و در محل نمایشگاه دستاوردهای بنیاد برکت برگزار شد، با تبریک پیشاپیش فرارسیدن عید مبعث پیامبر اکرم (ص)، اظهار کرد: اقدامات ارزنده و قابل تحسین بنیاد برکت مایه افتخار است و از سوی آموزشوپرورش از تمامی تلاشهای بنیاد برکت تشکر میکنم و امیدوارم با توسعه این همکاریها شاهد افزایش فرصتهای یادگیری در جامعه باشیم.
وی پیشرفت را دغدغه عمومی جامعه برشمرد و افزود: صرفنظر از تعریف و تبیینی که از پیشرفت داریم همه در تکاپوی پیشرفت هستیم و برای تحقق پیشرفت تلاش میکنیم.
حاجی میرزایی تصریح کرد: همه دستگاهها و نهادها درصدد تمهید پیشرفت و فراهم کردن زندگی بهتر برای مردم هستند و در این راه هر سازمانی تلاش میکند تا با توجه به اهداف خود به این هدف نهایی دست یابد و همه در تکاپوی پیشرفت جامعه هستند. با هر طریقی از پیشرفت نقطه عزیمت پیشرفت، آگاهی است و با آگاهی تحول آغاز میشود.
وی با اشاره به آیاتی از قرآن مجید، اظهار کرد: در فرهنگ دینی ما خداوند اولین معلم انسان است. انزال کتب و ارسال رُسُل باهدف افزایش آگاهی، بصیرت و هوشیاری جامعه است و دعوت به تدبر، تفکر و تعقل همه جلوههایی از توجه به آگاهی است و مدرسه محل آگاهی است.
وزیر آموزشوپرورش خاطرنشان کرد: مدرسه بنایی رفیع با جایگاهی بسیار بلند است، مدرسه و مسجد سازگارترین بناها با فلسفه خلقت هستند.
وی ادامه داد: مدرسه جایگاه علمآموزی، تحکیم عزت و افتخار، بالندگی و رشد و استمرار و جایگاه شکلگیری فرهنگ و تمدن است و سبب تفاوتها و تمایزها است. در مدرسه پایه شخصیت انسانها شکل میگیرد و بنای فرهنگ و تمدن نهاده میشود.
عضو کابینه تدبیر و امید گفت: فروغ و شکوه همه عرصهها مرهون یادگیری و مرهون محل یادگیری است و اگر صنعت و کشاورزی احیا میشود، همه ناشی از یادگیری است.
وی مدرسه را کارخانه انسانسازی دانست و افزود: اقدام مدرسهسازی، اقدامی ارزشمند است و در آخرین دیدار مجازی که خدمت رهبر معظم انقلاب داشتیم، معظم له از نصیب برابر آموزشی یادکردند.
حاجی میرزایی اظهار کرد: ریشه همه محرومیتها از محرومیتهای آموزشی ناشی میشود و بسیاری از بیعدالتیها از نابرابری فرصتهای یادگیری ایجاد میشود. جغرافیای استعداد با جغرافیای برخورداری برابر نیست، بسیاری از استعدادهای ناب در مناطق محروم و دوردست زندگی میکنند و باید اینها نصیب برابر داشته باشند و این اقدام ارزشمند بنیاد برکت، برنامهای است که مردم محروم برکتش را حس میکنند و در راستای کمک به دسترسی به آموزش است.
وی با اشاره به افتتاح ۱۰۰ مدرسه و تعهد ساخت ۱۵۰۰ مدرسه توسط بنیاد برکت، عنوان کرد: جمعیت دائماً در حال جابجایی است و این جابجایی به سمت حاشیه شهرها متمرکز میشود که محرومیت مضاعفی دارد.
وی خاطرنشان کرد: در برخی استانها ازجمله؛ البرز، خراسان، سیستان و بلوچستان و حاشیه شهرهای اصلی استانها سرانه فضای آموزشی کمتر از ۲مترمربع است درحالیکه متوسط برخورداری آموزشی در کشور ۵،۲ مترمربع است.
وی اضافه کرد: پیشنهاد میکنم در کنار انعقاد قرار ساخت ۱۵۰۰ مدرسه در مناطق روستایی ستاد اجرایی فرمان امام، به کمک آموزشوپرورش بیاید تا بتوانیم نبود تعادل و دسترسی مناسب به فضاهای آموزشی را برطرف کنیم.
در پایان این مراسم؛ تعدادی از مدارس ساخت بنیاد برکت بهصورت نمادین و از طریق ویدئو کنفرانس به بهرهبرداری رسید.
ارسال دیدگاه