سازمان دانشآموزی در سالی که گذشت؛
بحریزاده مطرح کرد: چتر گسترده سازمان دانشآموزی کشور بر روی تمام مدارس
تهران (پانا) - قائم مقام معاون وزیر در سازمان دانشآموزی به بیان اهم فعالیتها و عملکرد این سازمان در سالی که گذشت پرداخت و آنان را در قالب بسته تحولی تشریح کرد.
اسماعیل بحریزاده در گفتوگو با پانا با بیان اقدامات و فعالیتهای سازمان دانشآموزی در سالی که گذشت و در دوران کرونا ضمن تشکر از تلاشها و مجاهدتهای دانشآموزان که در فعالیتهای مختلف سازمان حضور پیدا کردند همچنین مربیانی که از به کار بستن تمامی توان و طرفیت خود برای برافراشته نگه داشتن پرچم فعالیتهای سازمان و اجرای فعالیتهای تربیتی پویا و پرنشاط در زیست بوم جدید، دریغ نکردند، گفت: «در سال ۱۳۹۹ که سراسر با شیوع کرونا همراه بود، خوشبختانه بر اساس تدابیری که در راستای مصوبات هیات امنای و تحت نظارت و تصمیمات شورای برنامه ریزی سازمان اندیشیده شد، طراحی موفقی برای اجرای کارآمد فعالیتها در بستر فضای مجازی از جمله شبکه شاد انجام گرفت و بحمدالله سازمان توانست به اکثریت قریب به اتفاق اهداف عملیاتی که پیشبینی شده بود، نائل شود.»
وی ضمن ارج نهادن به مشارکت فعال و هوشمندانه دانشآموزان، مربیان و خانوادههای آنها در فعالیتهای جریان ساز فرهنگی و تربیتی، به برخی از نتایج و دستاوردهای اجرای برنامههای سازمان دانشآموزی در سال ۹۹ که در سراسر کشور اجرا شده، اشاره کرد و افزود: «اولین اقدام زیرساختی سازمان در سال ۱۳۹۹ تشکیل هیئتهای اندیشه ورز بود که با استفاده از خرد جمعی و عملیاتی کردن ایدهها و اندیشههای افرادی که از دانش و تجربه لازم برای باز طراحی برنامهها و فعالیتها در زیست بوم جدید برخوردار بودند، تقریباً تمام برنامهها و فعالیتها در بستر فضای مجازی باز طراحی شد.»
طراحی بسته «هر دانشآموز یک نقش اجتماعی»
بحریزاده با بیان اینکه برای تحقق این امر نیازمند زیرساختهایی بودیم که در حوزه فناوری اطلاعات و تولید محتوای الکترونیکی باید ایجاد میشد، ادامه داد: «در حوزه نرمافزاری با توجه به رهنمود وزیر آموزش و پرورش درباره طراحی بستههای تحولی، بسته «هر دانشآموز یک نقش اجتماعی» طراحی شد و این بسته تحولی به عنوان مهم ترین فناوری نرم فرهنگی و تربیتی سرلوحه برنامههای سازمان در سال ۱۳۹۹ قرار گرفت.»
قائم مقام معاون وزیر در سازمان دانشآموزی اشاره کرد: «علاوه بر آن، زیرساختهای فناوری اطلاعاتی و ارتباطی توسعه پیدا کرد. از جمله سامانه جذب و سازماندهی پیشتازان و خبرنگاران پانا که از قبل در بستر وب فعالیت میکرد، مورد بازنگری قرار گرقت و بخشهایی که لازم بود تا توانایی این سایت را در جذب و سازماندهی ارتقا دهد، اضافه شد، بحمدالله در زیست بوم جدید بدون کوچکترین نیاز به حضور فیزیکی و با رعایت پروتکلهای بهداشتی و حفظ سلامت دانشآموزان و مربیان فرآیند جذب و سازماندهی با موفقیت مضاعف انجام گرفت.»
وی عنوان کرد: «سایتهای سازمان از جمله سایت اطلاع رسانی، سامانه جذب و سازماندهی، سایت خبرگزاری پانا، کانالها و گروههای مجازی مورد نیاز در شبکه شاد و ... با تشکیل تیم پشتیبانی جدید تقویت شد و با نظارت حوزه فناوری و همکاری همکاران در لایهها و سطوح مختلف برنامه ریزی و اجرایی بخشهای جدیدی در این زیر ساختهای فنآورانه ایجاد شد تا بتوان پیام فرهنگی و تربیتی سازمان را به مخاطبان رساند که سامانه ارتباطی پیشتازان (ساپ)، کانال اطلاعرسانی خبرگزاری دانشآموزی پانا و مجلس دانشآموزی، گروههای آموزشی، مهارت آموزی و نقش آفرینی دانشآموزان در شبکه شاد بخشی از این اقدامات بود که با همت همکاران ما در سازمان دانشآموزی در تمامی سطوح به انجام رسید.»
بحریزاده افزود: «همکاران ما توانستند، شبکه گسترده سازمان دانشآموزی را از کوچه هاتف در تهران به تمامی مدارسی که مخاطبان برنامهها و فعالیتهای سازمان هستند در سطح استانها، شهرستانها، مناطق، نواحی و مدارس توسعه دهند. علاوه بر این، مرکز پژوهش و آموزش تخصصی پیشتازان، در ساختمان ۱۷ شهریور سازمان دانشآموزی ایجاد و در کنار آن استودیو تولید محتوای مجازی طراحی شد.»
قائم مقام معاون وزیر در سازمان دانشآموزی با بیان اینکه کلاسهای آموزشی تخصصی برای اعضای سازمان در این مرکز تجهیز شد و این مرکز اکنون آمادگی ارائه خدمات آموزشی و پژوهشی و تولید محتوای آموزشی مجازی را به تمامی اعضا و مربیان دارد، اضافه کرد: «بعد از تقسیم کار ملی، دبیرخانههای موضوعی طراحی شد؛ دبیرخانه معرفتی در قم و خراسان، دبیرخانه شاداب سازی و دانش تشکیلاتی در شهرستانهای استان تهران، دبیرخانه مخابره و جهت یابی در همدان، دبیرخانه گره و طناب زنی در خوزستان، دبیرخانه امداد و نجات در اصفهان، دبیرخانه زندگی در طبیعت در لرستان، دبیرخانه فیلمسازی و خبرنگاری در شهر تهران و دبیرخانه مجری گری در استان سیستان و بلوچستان مجموعه ۱۰ دبیرخانه موضوعی بودند که ایجاد شدند.»
اولین شروع طوفانی سازمان با جشنواره مهارتهای اجتماعی تابستانه شاد بود
بحریزاده با اشاره به اینکه جلسات هم اندیشی مجازی با مدیران سازمانهای دانشآموزی استانها به صورت ویدئویی و در بستر شبکه شاد به صورت مجازی برگزار شد و تبیین برنامهها در فضای مجازی و زیستبوم جدید صورت گرفت، افزود: «اولین شروع طوفانی سازمان با جشنواره مهارتهای اجتماعی تابستانه شاد بود که این کار در بستر فضای مجازی به عنوان یک تجربه جدید آغاز و خوشبختانه با استقبال بسیار خوب دانشآموزان و مربیان مواجه شد و مهارتهای تشکیلاتی، مجری گری، خبرنگاری، فیلمسازی و مهارتهای متعددی را که پیشتازان در سالهای گذشته به صورت حضوری آموزش میدیدند و اجرایی میکردند، امسال در بستر فضای مجازی آموزش دیدند و آثار تولیدی خود را از طریق محورها و مسیرهایی که برایشان تعریف شده بود برای مربیان و سازمانهای دانشآموزی در سراسر کشور، ارسال کردند.»
وی اضافه کرد که آثار قابل توجهی از حیث کمی و کیفی از دانشآموزان و مربیان در این جشنواره جمعآوری به دبیرخانهها واصل شد که از سوی هیئتهای داوران به صورت تخصصی مورد ارزیابی قرار گرفته و آثار برتر نیز شناسایی و تجلیل شدند؛ بیش از ۳۷ هزار اثر به دبیرخانهها واصل شد که ۲۸ هزار و ۱۳۰ اثر از سوی دانشآموزان و ۹ هزار و ۶۵۰ اثر از سوی مربیان تولید و ارسال شد که از این بین ۱۱ هزار و ۷۵۰ اثر واجد ویژگیهای کمی و کیفی انتشار عمومی بودند که همکاران ما آنها را در شبکه شاد منتشر کردند.
آمادگی همکاری ۱۰۱ هزار و ۳۳۰ مربی با سازمان دانشآموزی
وی اظهار کرد: «در حوزه تشکیلات دانشآموزی پیشتازان که در ۴ سطح کشوری، استانی، شهرستانی و مدرسه در فضای مجازی فعالیت کردند و جذب، ساماندهی و آموزش آنان در بستر مجازی انجام شده است، درسال ۱۳۹۹ در تعداد ۵۳ هزار و ۹۹ مدرسه فعالیت پیشتازان را شاهد بودیم و تعداد ۱۰۱ هزار و ۳۳۰ مربی به صورت افتخاری آمادگی خود را برای فعالیت در حوزه پیشتازان در سراسر کشور به ما اعلام کردند. همچنین در یک اتفاق غیرمنتظره و غافلگیر کننده در حالی که ما پیشبینی میکردیم امسال بتوانیم ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار دانشآموز را در تشکیلات دانشآموزی پیشتازان جذب کنیم، با خیل عظیمی از مشتاقان علاقهمند برای جذب در این سامانه مواجه شدیم به طوری که ۲ میلیون و ۶۷۹ هزار و ۳۵۵ دانشآموز که داوطلبانه از طریق سامانه جذب و سازماندهی در این تشکیلات دانشآموزی نام نویسی کردند و همکاران ما مجبور شدند بعد از پایان مهلت سامانه ثبتنام را بسته و از تمدید مهلت آن خودداری کنند.»
بحریزاده با بیان اینکه در مقطع ابتدایی یک میلیون و ۴۴۹ هزار و ۲۵۶ دانشآموز در تشکیلات دانشآموزی پیشتازان نام نویسی کردهاند که ۵۴ درصد از اعضای سازمان را تشکیل میدهند، افزود: «در مقطع متوسطه اول ۲۵ درصد با تعداد ۶۷۲ هزار و ۱۱ دانشآموز و سهم دوره دوم متوسطه ۱۶ درصد از مخاطبان تشکیلات پیشتازان هست که ۴۲۹ هزار و ۱۹۰ دانشآموز را تشکیل میدهند. همچنین ۲ درصد از مخاطبان ما از اتباع خارجی هستند که جمعیت آنان ۵۰ هزار و ۹۹۴ دانشآموز است.»
۳ درصد جامعه مخاطبان پیشتازان نونهالان پیش دبستانی هستند
قائم مقام معاون وزیر در سازمان دانشآموزی با اعلام اینکه امسال پیش دبستانی را جز مخاطبان خود قرار دادیم گفت: «۳ درصد جامعه مخاطبان پیشتازان را نیز نونهالان پیش دبستانی تشکیل میدهند و جمعیت آنان ۷۷ هزار و ۹۰۴ نفر است.»
وی با بیان اینکه توانمندسازی دانشآموزان، مربیان و غنی سازی محتوای آموزشی همچنین جریان سازی و برگزاری دورههای آموزشی در بستر شبکه شاد انجام شده است، اظهار کرد: «دورههای آموزش و توانمندسازی مربیان پیشتاز برگزار شده و دانشآموزان عضو تشکیلات در سطح استانها نیز از سوی مربیان خود در شبکه شاد آموزش دیدند و آثار تولیدی مهارت محور خود را در کانالهای مختلف بارگذاری کردهاند که این فرآیند همچنان ادامه دارد.»
بحریزاده از جمله فعالیتهای دیگر سال ۱۳۹۹ در حوزه پیشتازان را راهاندازی پویشهای مختلف فرهنگی، آموزشی و تربیتی دانست و ادامه داد: «آغاز این پویشها، با موضوع مقابله با بیماری کرونا بود که دانشآموزان و مربیان با حضور فعالانه و هوشمندانه ضمن رعایت پروتکلهای بهداشتی در ابتدا سعی کردند آگاهیهای عمومی را درباره چگونگی مقابله با کرونا بالا ببرند لذا با حضور میدانی و با تولید محتوای چندرسانهای تلاش کردند به صورتهای مختلف آگاهیهای عمومی را درباره چگونگی مواجهه با کرونا ارتقا ببخشند علاوه بر آن گروههای مختلف اعضای مربیان و دانشآموزان در ضدعفونی کردن مدارس و اماکن عمومی همچنین آموزش چگونگی تولید انبوه ماسک تلاشهای بسیار ارزشمندی را انجام دادند.»
قائم مقام معاون وزیر در سازمان دانشآموزی با اشاره به اینکه ترویج فرهنگ اهدای پلاسمای خون از سوی افرادی که پس از ابتلا به بیماری کرونا بهبود یافته بودند، از جمله کارهایی بود که از سوی مربیان پیشتاز مورد توجه قرار گرفت، ادامه داد: «پویشهای فرهنگی دیگر مانند بازآفرینی دلنوشتههای دانشآموزان خطاب به حاج قاسم سلیمانی در بستر شاد و خبرگزاری پانا، پویش دانشآموزی دهه بصیرت و میثاق با ولایت از ۹ دی تا ۱۹ دی در سراسر کشور، هشتک ۱۳ آبان و انتشار اسناد لانه جاسوسی آمریکا برای اولین بار در شبکه شاد، پویشها و موکبهای خانگی عشاق الحسین در ایام محرم و اربعین بسیار مورد استقبال دانشآموزان قرار گرفت. همچنین مانور ایمنی و زلزله، پویش مهر عاطفهها در شهریور و جشن احسان و نیکوکاری در اسفند ماه برای کمک به دانشآموزان در تامین نوشت افزار، البسه عید و ...، پویشهای با شکوه بوسه بر بهشت ۱ و ۲ و تکریم مقام شامخ پدران و مادران زمینی و آسمانی، جشن تولد زمین و درختکاری، از جمله اتفاقات مبارکی بود که در سال ۹۹ از سوی پیشتازان رقم خورد.»
وی بیان کرد: «مانورهای یاوران انقلاب در دهه فجر و در طول ماه بهمن سال ۹۹ با توجه به شرایط زیست بوم جدید با عظمت، شکوه و کیفیت بسیار بالا اجرا شد همچنین مناظره دانشآموزی از فعالیتهای بسیار خوب و جذابی بود که در بهمن ماه سال ۹۹ شروع شد و دانشآموزان در سراسر کشور با شور و شوق بسیار بالا در این فعالیت حضور داشتند.»
بازمهندسی اصول و فرآیندهای اجرایی تشکیلات دانشآموزی پیشتازان در سال ۹۹
بحریزاده یکی از اتفاقات مهم و اساسی سال ۹۹ در حوزه پیشتازان را بازمهندسی اصول و فرآیندهای اجرایی تشکیلات دانشآموزی پیشتازان بیان کرد و گفت: «با توجه به گذشت ۲۱ سال از فعالیت تشکیلات دانشآموزی و با توجه به اینکه ۲ سند بالادستی یعنی سند تحول بنیادین و بیانیه گام دوم انقلاب بعد از تاسیس و فعالیت این تشکیلات مصوب و ابلاغ شده بود لازم بود که فعالیتهای ما مبتنی بر اساسنامه سازمان و این ۲ سند مهم و راهبردی مورد بازنگری و بازمهندسی قرار گیرد که با همت همکاران ما این اتفاق صورت گرفت و در ۳۰ دی ماه سال ۹۹ از نسخه بازمهندسی شده پیشتازان که در واقع نسخه تحولی تشکیلات دانشآموزی پیشتازان محسوب میشود، با حضور وزیر آموزش و پرورش رونمایی شد.»
قائم مقام معاون وزیر در سازمان دانشآموزی در حوزه مجلس دانشآموزی افزود: «در قالب بسته تحولی هر دانشآموز یک نقش اجتماعی برای ارتباط هدفمند و ساختارمند نمایندگان مجلس دانشآموزی با شورای دانشآموزی مدارس یک شبکه ارتباطی طراحی شد. این ارتباط آنجا اهمیت ویژه پیدا میکند که با سیاست گذاری اداره کل فرهنگی هنری، اردوها و فضای پرورشی معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت متبوع، هر ساله شورای دانشآموزی مدارس با همت و تلاش مدیران و کادر مدارس سراسر کشور در آبان ماه تشکیل میشود و دانشآموزان با برگزاری انتخابات اعضای شورای دانشآموزی مدرسه خود را انتخاب میکنند تا مسائل و مشکلات دانشآموزان و مدارس را شناسایی و با کمک مدیران و مسئولان ذیربط برای حل آنها تلاش کنند.»
وی ادامه داد: «با اجرای بسته تحولی سازمان، در ذیل یک مجلس دانشآموزی در سطح ملی با ۱۵۰ نماینده از سراسر کشور، در هر استان، یک مجلس دانشآموزی دختر و یک مجلس دانشآموزی پسر با ظرفیت ۵۰ نماینده دانشآموزی طراحی و ایجاد شد و در شهرستانهایی که بالای ۲۵ مدرسه متوسطه داشتند یک مجلس دانشآموزی دختر و یک مجلس دانشآموزی پسر شکل گرفت که هر کدام از این مجالس ۲۵ دانشآموز دارد.»
توسعه تشکل نمایندگان مجلس دانشآموزی
بحریزاده عنوان کرد در شهرستانها و مناطقی که کمتر از ۲۵ مدرسه متوسطه داشتند شورای دانشآموزی مناطق و نواحی با همان ماموریت مجلس دانشآموزی فعال شدند. با اجرای این بسته تشکل نمایندگان مجلس دانشآموزی از یک مجلس دانشآموزی با ۱۵۰ نماینده به یک هزار و ۱۱۱ تشکیلات نمایندگان دانشآموزی توسعه پیدا کرد و تعداد نمایندگان دانشآموزان در آن به ۲۸ هزار و ۲۹۴ نفر افزایش پیدا کرد.
قائم مقام معاون وزیر در سازمان دانشآموزی با بیان اینکه هیچ یک از فعالیتهای سازمان در دوران کرونا تعطیل نشده است، به حوزه خبرگزاری پانا نیز اشاره ای کرد و گفت: «در کنار فعالیتهای حرفهای خبرگزاری دانشآموزی پانا فعالیت تربیت خبرنگاری نیز در بسته تحولی هر دانشآموز یک نقش اجتماعی طراحی شد و در فاز اول ۲۶۰ مدرس آموزش خبرنگاری پانا از سوی خبرگزاری پانای مرکز آموزش داده شدند. همچنین در فاز دوم ۵۲۰ دانشآموز خبرنگار در مراکز استانها از سوی همین مدرسان آموزش دیدند، تا فرصت خبرنگاری برای آنها ایجاد شود.»
هدف گذاری آموزش ۴۲ هزار و ۱۰ نفر دانشآموز خبرنگار
بحریزاده ادامه داد: «در فاز سوم ۴ هزار و ۲۳۰ خبرنگار شهرستانی هدف گذاری شد که مقدمات برگزاری آن فراهم شد و آموزش خبرنگار شهرستانی آغاز شده است. در فاز چهارم وارد مرحله آموزش خبرنگاران مدارس شده و در راستای تحقق شعار هر مدرسه یک خبرنگار، آموزش ۳۷ هزار دانشآموز خبرنگار را شاهد خواهیم بود که امیدواریم در پایان این بسته تحولی ۴۲ هزار و ۱۰ نفر دانشآموز خبرنگار هدف گذاری شده از مدارس متوسطه کشور آموزش دیده تا بتوانند به عنوان سفیران مدارس خود، اخبار و رویدادهای مهم مدرسه محل تحصیل شان را از طریق بستر خبرگزاری پانا انعکاس دهند.»
وی ادامه داد: «خبرگزاری پانا همچنین در سال گذشته تلاش کرد تا با انعکاس صحنههای نابی از مجاهدتهای خالصانه معلمان و مربیان در دوران کرونا، گوشه ای زحمات این عزیزان را به اطلاع عمومی برساند، تا نشان دهد که فرهنگیان با ایثار و از خود گذشتگی مثال زدنی خود، در دوران سخت شیوع بیماری کرونا اجازه ندادند آموزش و پرورش دانشآموزان در این زیست بوم جدید تعطیل شود. محور دیگر در فعالیت های سال ۱۳۹۹ سازمان، اهمیت و جدیت در نظارت و ارزیابی فعالیتها بود که با تمرکز خاصی بر روی ارزیابی کیفی و فرایندی تلاش شد تا فعالیتها قبل، حین و بعد از اجرا مورد ارزیابی قرار گرفته و بازخوردهای لازم انجام شود لذا ۵ قطب نظارت و ارزیابی در سطح کشور تشکیل شد همچنین داشبورد مدیریتی طراحی شد تا مدیران سازمان در هر حوزه از فعالیتها در یک نگاه وضعیت موجود فعالیت خود را مورد ارزیابی و بازبینی قرار دهند.»
قائم مقام معاون وزیر در سازمان دانشآموزی اظهار امیدواری کرد این سازمان با همفکری، همدلی و همکاری در تمامی سطوح، بتواند در سال ۱۴۰۰ گامهای موثرترین را در راستای تربیت اسلامی دانشآموزان بردارد.
ارسال دیدگاه