تهیهکننده رئالیتی شوی محبوب تلویزیونی در گفتوگو با پانا:
یک دهه از زندگی اقتصادی مردم ایران در قرن چهاردهم مستندسازی شده است
تهران (پانا) - برنامه «خانه ما» جذابترین رئالیتی شوی خانوادگی ایرانی است که در هر شهر ایران با شرکت سه خانواده واقعی برگزار میشود. این خانوادهها باید یک ماه را با بودجهای مشخص جلوی دوربینهای خانه ما زندگی کنند و در چالشها و مأموریتهای مسابقه با یکدیگر رقابت کنند. مهمترین مأموریت آنها راهاندازی یک کسبوکار خانگی و خانوادگی است.
احمد شفیعی، تهیهکننده «خانه ما» در گفتوگو با پانا درباره مباحث آموزشی اقتصادی که در این برنامه مطرح میشود، گفت: «ما از ابتدا تأکید داشتیم که مسابقه به سمت سبک زندگی و اقلیم نرود. به دلیل اینکه این مدل کارها زیاد، در تلویزیون ساخته میشود. از ابتدا تأکید ما این بود که این برنامه راهنمای سواد اقتصادی خانواده باشد. مفاهیم ساده و کلی در اقتصاد است که بیشتر هم به مدیریت هزینه مربوط است. درآمد خانوادهها معمولاً ثابت است و ساده نیست که بخواهند درآمد خودشان را تغییر دهند ولی میتوانند هزینهها را مدیریت کنند. خیلی وقتها ما به این توجه نمیکنیم که با یک بودجه ثابت و با فکر و بررسی تجارب و خلاقیت خیلی بهتر و شادتر میشود زندگی کرد. این برنامه تلاش میکند ایدههایی را در اختیار مخاطب قرار دهد که بتوان با بودجه محدود خوب زندگی کرد زیرا همیشه خانواده این دغدغه را دارد که چطور با بودجه و درآمد محدود بتواند گذران زندگی کند.»
سعی میکنیم مدیریت هزینه را به خانوادهها آموزش دهیم
شفیعی با اشاره به تغییراتی که در این مستند خانوادگی به دلیل تغییر شرایط اقتصادی جامعه ایجاد شده است، افزود: «در فصلهای ابتدایی مدیریت هزینه کردهای ساده دغدغه برنامه بود ولی بهمرور که جلو رفتیم مباحث دیگر از سواد اقتصادی را اضافه میکنیم، مانند مدیریت درآمد، مدیریت سرمایهگذاری و مواردی از این قبیل که برگ خریدهای سبک زندگی هستند. برای مثال در فصل دهم مقایسه سبک زندگی با کشورهای همسایه یا چالش نگهداری یا همزیستی با افراد مسن در خانواده ازجمله چالشها و دغدغههای فصل دهم بودند.»
تهیهکننده برنامه «خانه ما» گفت: «روزبهروز چالشهای برنامه میتواند متفاوت باشد و تغییر کند. برای مثال در فصل نهم به خاطر شرایط کرونا تولیدهای رسانهای محدودشده بود و ما باملاحظه کرونا تغییراتی، ایجاد کردیم و ساختار برنامه تغییر کرد. رقابت آنلاین بین شهرهای مختلف صورت گرفت و مخاطبان هم استقبال خوبی کردند. در حوزه اقتصادی هم همینطور ما با مشورت کارشناسان چالشها را طراحی کردیم.»
یک دهه از زندگی اقتصادی مردم مستندسازی شده است
تهیهکننده برنامه مستند «خانه ما» درباره تجربه ده سال این برنامه و دستاوردهای آن گفت: «یکی از ویژگیهای مهم این برنامه مستند این است که بعد از ۱۰ برنامه در مدتزمان ۸ سال مجموعه مستندی از فرهنگ و سبک زندگی و اقلیم مردم کشورمان را در دهه آخر قرن هجری شمسی ثبت کردهایم؛ یعنی ما تقریباً دراین ده سال، ویژگیهای فرهنگی و حتی اقتصادی شهرهای مختلف کشورمان حتی در حوزه تورم را ثبت کردهایم. اگر نگاه کنید در فصلهای اول، بودجه شرکتکنندهها ۵۰۰ هزار تومان بود و در پایان برنامه تقریباً چیزی حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تومان باقی میماند. در فصلهای آخر، بودجه به یک و نیم میلیون رسید و چالش برنامه این بود که چقدر از این بودجه میماند. با توجه به هزینهها چالش بزرگی بود. درواقع در این ده سال سبک زندگی، سبک سفر رفتن، پوشش، مهمانی گرفتن و غیره تغییر کرده است. حالا شاید ۲۰ یا ۳۰ سال آینده، موردتوجه پژوهش گران و مخاطبان قرار گیرد و بازپخش شیرین و درسآموزی داشته باشد.»
توسعه ایدههای اشتغالزایی توسط شرکتکنندگان برنامه
احمد شفیعی در رابطه با بازخوردهای شرکتکنندگان بعد از مسابقه گفت: «بازخوردهای خیلی خوبی از طرف شرکتکنندههای مسابقه داشتیم. شرکتکنندهها بعد از مسابقه دیدشان نسبت به سبک زندگی عوض میشود. اینکه با هزینه کم میتوان شاد و باکیفیت زندگی کرد، برایشان جالب است. لزوماً، حقوق بالا آدمها را خوشحال نمیکند. مشورت در خانواده و اینکه چطور بودجهشان را مدیریت کنند و چطور هزینه کنند و به مهمانی بروند و خوش بگذرانند برایشان تجربه جالبی است. حتی شرکتکنندگانی داشتیم که بعد از برنامه ایدههایی که در بخشهای اشتغالزایی داشتند را توسعه دادند.»
چالش حضور قومیتهای مختلف در مسابقه «خانه ما»
شفیعی با اشاره به حضور قومیتهای مختلف در برنامه مستند «خانه ما» عنوان کرد: «موضوع حضور قومیتها همیشه برای برنامهساز چالش است که اگر بتواند بهخوبی مدیریت کند، تبدیل به یک جذابیت در برنامهسازی میشود. برای مثال در فصل هشتم در مشهد، خانوادهای داریم که اینها از افغانهایی هستند که مهاجرت کردهاند و در مشهد ساکن شدند. انتخاب این شرکتکننده ازیکطرف انتقادهای تندی را به سمت ما داشت که چرا از خود افراد خراسان و مشهد انتخاب نکردید ولی از طرف دیگر یک سری از مخاطبان اما باانرژی تشکر کردند و معتقد بودند جذابیتهای جالبی در فرهنگ افغانستان وجود دارد حالا از لباس و پوشششان گرفته تا غذاهای جالبی که درست میکنند. میخواهم بگویم خیلی از این تناقضها و همنشینیها اتفاقهای جالبی را رقم زد.»
او افزود: «همزیستی فرهنگهای مختلف برای ما شیرین است و در حین تولید برنامه به ما انرژی میدهد اما باید حواسمان باشد که بعضی حرف و رفتارها در پخش کار حساسیت ایجاد نکند. در این شرایط است که برنامه دیده میشود و مخاطب پیدا میکند. خیلی تجربههای خوبی داشتیم و ایدههای خاصی به ما داد. برای مثال مسابقه در روستا برگزار شود و «خانه ما» را کوچکتر کنیم و مسائل بازندگی شهری فرق کند و حتی به این فکر کردیم که مسابقه رابین کشورهای همسایه برگزار کنیم.»
تهیهکننده «خانه ما» در پایان از تغییر و تحولات در قسمتهای آتی مستند خانه ما خبر داد.
ارسال دیدگاه