برگزاری اولین همایش استانی طرح کوچ در منطقه ۱۶ تهران؛

اوقات فراغت غیرفعال، نسل هزاره سوم را با اضافه وزن، چاقی و ناهنجاری های اسکلتی مواجه کرد

تهران ( پانا) - مدیر کل دفتر تربیت بدنی و فعالیت های ورزشی وزارت آموزش و پرورش، در اولین همایش استانی طرح ملی کوچ در منطقه 16، ضمن اهمیت دادن به برگزاری همایش های علمی - ورزشی، این پروژه را ریل گذاری در کشور برای دولتمردان و سیاستگذاران دانست.

کد مطلب: ۱۱۶۵۹۸۰
لینک کوتاه کپی شد
اوقات فراغت غیرفعال، نسل هزاره سوم را با اضافه وزن، چاقی و ناهنجاری های اسکلتی مواجه کرد

اولین همایش استانی نقش ورزش بر سبک زندگی و پیشبرد اهداف طرح کنترل وزن و چاقی دانش آموزان« طرح کوچ»، با حضور محمد جعفری؛ مدیر کل دفتر تربیت بدنی و فعالیت های ورزشی وزارت آموزش و پرورش، کرمعلی ایرجی؛ رئیس اداره تربیت بدنی و فعالیت های ورزشی شهر تهران، حسن محمدی؛ معاون تربیت بدنی و سلامت شهر تهران، مصطفی پالیزدار؛ مدیر آموزش و پرورش منطقه 16، قادر پیراسته نیا مشاور مدیر منطقه، کارشناسان حوزه تربیت بدنی، سلامت، فرهنگی هنری، مسئول سازمان دانش آموزی و اردوهای منطقه و اعضای برگزیده مقالات و داوران، در بستر پیام رسان شاد و کانال های معلمین تربیت بدنی شهر تهران، کانال فرهنگ و کانال کنترل وزن و چاقی دانش آموزان، به صورت کشوری به همت معاونت پرورشی و تربیت بدنی در تالار اجتماعات دکتر علی شریعتی منطقه 16 برگزارشد.

محمد جعفری؛ مدیر کل تربیت بدنی و فعالیت های ورزشی وزارت آموزش و پرورش، ضمن بیان این که منطقه 16 تهران با حمایت اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران، اقدام به بر پایی همایش استانی طرح ملی کوچک کرد؛ گفت: همایش استانی طرح کوچ می تواند مبنایی برای برنامه های حوزه تربیت بدنی، جهت آسیب شناسی و ترسیم نقشه راه در 750 منطقه آموزشی باشد. مبحث سلامت همیشه مورد توجه وزارت آموزش و پرورش به ویژه در حوزه تربیت بدنی و سلامت است. به استناد اسناد بالا دستی و سند تحول بنیادین و برنامه درس ملی، مبنای نظری اسناد، اهداف کلان و اهداف عملیاتی به عنوان یکی از گزاره های ارزشی بحث سلامت جسمانی، همیشه مورد تاکید قرار گرفته است.

جعفری با استناد به هدف شماره یک سند تحول بنیادین که به صراحت می گوید: سلامت جسمانی و روانی دانش آموزان از طریق ورزش و تفریحات سالم امکان پذیر است؛ اظهار کرد: حوزه تربیت بدنی و سلامت، سیاست ها و برنامه ها و فعالیت هایش را بر مبنای اسناد تحول بنیادین، برنامه ریزی کرده است. زندگی ماشینی، بهره مندی از فن آوری نوین، کودکان و نوجوانان و قشر دانش آموزان را محکوم به سکون و کم تحرکی ساخت. آپارتمان نشینی، فعالیت های اوقات فراغت غیر فعال، نسل هزاره سوم را با کم سوادی حرکتی، اضافه وزن، چاقی و ناهنجاری های اسکلتی مواجه کرد.

مدیر کل تربیت بدنی وزارت متبوع، با ارائه آمار افزود: طبق آمار وزارت درمان و آموزش پزشکی در سال95-94 در یک نمونه آماری 12هزار نفری، 21/8 درصد کودکان و نوجوانان دارای اضافه وزن و چاقی هستند. در سال 96 معاونت تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش، در راستای اجرای برنامه ششم توسعه، در یک نمونه آماری 112هزار نفری، 27 درصد دانش آموزان را دارای اضافه وزن و چاق تشخیص داد. در سال 1399 نیز در جامعه آماری 13290720نفری،1/95 درصد دانش آموزان خیلی لاغر،4/05 درصد لاغر و 63/9 درصد وزن طبیعی، 19/85 درصد دارای اضافه وزن و دانش آموزان چاق هم 10/25% می باشند. در تحلیل، این داده ها نشان از کمبود فعالیت های جسمانی، آپارتمان نشینی، عادات نامناسب تغذیه ای و کم تحرکی دارد. در این آمار با توجه به شرایط کرونایی سه مر کز تهران، گیلان و مازندران چاق و استان های خراسان جنوبی، هرمزگان و سیستان و بلوچستان در وضعیت خیلی لاغر و لاغر قرار دارند. یکی از این دلایل می تواند شاخص توسعه یافتگی کمتر این مناطق باشد.

جعفری با قلمداد کردن اهمیت برگزاری همایش های علمی و ورزشی این چنینی تصریح کرد: این پروژه ها می تواند یک ریل گذاری در کشور برای دولت مردان و سیاست گذاران باشد. این تهدیدات در هیئت دولت، سازمان برنامه و بودجه و شورای همگانی ورزش کشور نیز مطرح شد.

طبق آمار وزارت بهداشت و درمان در سال 98، ده درصد فوتی های کشور مربوط به بیماری های واگیردار، ده درصد تصادفات و هشتاد درصد مرگ و میر ها ناشی از بیماری های غیر واگیر دار شامل: سرطان، دیابت، بیماری های تنفسی مزمن، قلبی و عروقی می باشد. علل موثر ایجاد این بیماری ها عوامل جنسی، ژنتیک، خانه، مدرسه، جامعه، محیط کار، نقش دولتمردان و سیاستگذاران، فردی، رفتاری، سنی، ثانویه، شغل، آموزش و رسانه است.

محمد جعفری؛ عوارض چاقی را اختلالات و نا هنجاری های اسکلتی، فشار خون، دیابت، عدم توسعه مهارت های بنیادی حرکتی و در پی آن افت تحصیلی، تضعیف حافظه، کاهش نشاط و شادابی و امید به زندگی، افزایش استرس و اضطراب، عدم اعتماد به نفس و ایجاد مشکلات روحی و روانی در یک چرخه مرتبط به هم دانست.

در ادامه این نشست حسن محمدی، معاون تربیت بدنی و سلامت شهر تهران، با تحلیل داده های آماری از مرحله اول غربالگری طرح کوچ شهر تهران، با تاکید بر آسیب شناسی این داده ها گفت: عدد چاقی در تهران بسیار نگران کننده است. دانش آموزان تهرانی 40% چاق هستند؛ در تمام دوره های تحصیلی، پسران نسبت به دختران چاق ترند. محمدی اظهار امید واری کرد معلمان تربیت بدنی و مراقبان سلامت، با فرهنگ سازی، اولیا را پای کار بیاورند تا دانش آموزان با تغییر رویکرد سبک زندگی، به سمت زندگی سالم و پویا حرکت کنند.

از دیگر مدعوین این همایش، کرمعلی ایرجی، رئیس اداره تربیت بدنی و فعالیت های ورزشی شهر تهران، در باره آمار و ارقام مقالات ارسالی گفت: منطقه 16 با نکته سنجی به این فکر افتاد تا در همایش علمی استانی، سایر استان ها هم شرکت کنند. در این همایش استان های خراسان رضوی، گلستان، فارس، تهران و شهرستان های استان تهران مقالات علمی خودشان را ارسال کردند. در ضمن مناطق 1،2،3،4،6،8،9،11،14،16،17،18، و 19 شهر تهران هم مقالات به این همایش فرستادند. ازبین 64 مقاله پس از داوری ده مقاله برگزیده شد.

میزبان همایش مصطفی پالیزدار مدیر آموزش و پرورش منطقه 16تهران، ضمن قدر دانی از شرکت کنندگان و برگزیدگان گفت: کار شما برگزیدگان، فنی تر و علمی تر بود که مورد توجه داوران قرار گرفت. با توجه به ایام کرونایی اگر ما غفلت کنیم این بیماری به ما نزدیکتر می شود؛ پس نباید از ورزش کردن غافل شد. مدیر منطقه، ضمن تشکر از داوران، از برگزار کنندگان این همایش، مصطفی سلیم خانی معاون پرورشی و تربیت بدنی، مجید علی پور و کارشناسان حوزه ورزش و سلامت تشکر کرد.

در پایان از نویسندگان ده مقاله برگزیده به اسامی: آتشگاهیان، آقایی،«زهتاب، کریلی، رحمتی»، مشایخی،« احمدی، رفیعی»، کوشککی،« ایمان نسترن بروجنی، ممشلی» رجائیان و مرتضائیان تقدیر و تشکر به عمل آمد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار