عضو هیات مدیره انجمن تخصصی همگن سازندگان قطعات خودرو در گفت وگو با پانا تشرح کرد :
دلایل مخالفت با تعیین قیمت خودور در بورس
تهران (پانا) - عضو هیات مدیره انجمن تخصصی همگن سازندگان قطعات خودرو با انتقاد از بحثهای مطرح درباره تعیین قیمت خودرو در بورس میگوید عملکرد بورس کالا در بسیاری از کالاهایی که با روش عرضه در بورس تعیین میشوند مناسب نبوده و موجب تعادل بخشی به قیمتها نشده است و حتی تعیین قیمت خودرو میتواند به نابسامانیهای قیمتی بیشتری منجر شود.
محمود نجفی سهی در گفت وگو با پانا عنوان کرد: «بسیاری معتقد هستند که قیمت خودرو باید در بورس تعیین شود. حال این پرسش مطرح است که مگر بورس تاکنون توانسته است برای بازارهای کالایی و تعادلبخشی به کالاهایی که در بورس عرضه میشوند موثر باشند و باید گفت که یکی از مشکلات کنونی اقتصاد کشور عملکرد بورس است.»
وی ادامه داد: «تولیدکنندگان داخلی اکنون فولاد را بالاتر از نرخهای جهانی خریداری میکنند و آلیاژ روی و سرب که در تولید قطعهسازی کشور کاربرد دارد و ۳۹ هزار تومان خریداری میشد اکنون به ۷۰ هزار تومان افزایش یافته است که به معنای افزایش ۱۰۰ درصدی آن است.»
شفافیت زمانی است که صنایع با رانت تولید نکنند
عضو هیات مدیره انجمن تخصصی همگن سازندگان قطعات خودرو خاطرنشان کرد: «زمانی میتوان گفت که قیمت به صورت رقابتی تعیین میشود که شفافیت وجود داشته باشد و صنایع با رانت به تولید ادامه ندهند تا قیمتها تحت ضابطه باشد.»
وی افزود: «اکنون بسیاری از قیمتها از ضابطه تبعیت نمیکند و شرایط رقابت در میان صنایع وجود ندارد و بسیاری از مواد اولیه مورد نیاز تولید نیز با قیمتهای واقعی خریداری نمیشود.»
نجفی سهی با اشاره به بیانگیزهشدن نیروی کار به دلیل مشکلاتی که با آن دست به گریبان است، عنوان کرد: «۲۰ سال پیش در یک خط تولید ۲۰ هزار قطعه تولید میکردم اما اکنون با زحمت ۴ هزار قطعه از خط تولید خارج میشود.»
وی افزود: «طی دو هفته دو خرید محموله مواد اولیه با نرخهای متفاوت بوده است و محموله دوم ۱۰ درصد گرانتر از محموله اول بوده است و خرید سوم باز هم با افزایش ۵ درصدی همراه شد و این درحالی است که نرخ دلار در فاصله این خریدها رو به کاهش بود بنابراین نوسان نرخ دلار نیز نمیتوانست بهانهای برای این افزایش باشد بنابراین رقابت زمانی است که ثبات وجود داشته باشد.»
ارسال دیدگاه