درمراسم تجلیل از علی اصغر فانی؛ وزیر اسبق آموزش و پرورش
فانی: مشی ما از مساله به برنامه رسیدن بود
تهران(پانا)- در مراسم بزرگداشت نیم قرن معلمی و مدیریت فانی؛ وزیر اسبق آموزش و پرورش و عضو شورای عالی آموزش و پرورش که صبح امروز در مدرسه مصلی نژاد منطقه ۶ با حضور حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش، حجت الاسلام موسوی نماینده اسبق ولی فقیه در کردستان، حجت الاسلام ابوترابی امام جمعه موقت شهر تهران، و پیشکسوتان آموزش و پرورش برگزار شد، علی اصغر فانی به بیان شیوه مدیریت خود و بررسی راه حل های رفع موانع آموزشی پرداخت.
ضمن تشکر از دست اندرکاران برگزاری جلسه و همه کسانی که به صورت حضوری و مجازی در جلسه حاضر بودند گفت: آموزش و پرورش نهاد انسان ساز، و انسان عامل اصلی توسعه پس آموزش و پرورش نهاد توسعه است. کل باور من همین است که آموزش و پرورش نهاد توسعه است آن هم از نوع پایدار.
وی افزود: مدارس، ادارات اجرایی، ادارات ستادی در تعامل با مردم، همگی جایی برای یادگیری است و من خودم را مدیون معلمین، مدارس، ادارات آموزش و پرورش مناطق و استان ها و ستاد می دانم که خیلی چیزها را از ایشان آموختم.
فانی با اشاره به این که سال ۱۳۵۹ به آموزش و پرورش وارد شده است گفت: آن زمان از نظام اداری کشور هیچ نمی دانستم و هر چه آموختم از تعامل با مردم، معلمین، مدیران و دست اندرکاران آموزش و پرورش بوده است.
وی خاطر نشان کرد: مشی من مدیریت حل مساله و از مساله به برنامه رسیدن است. اگر برنامه هایی که دوستان یادآوری کرده اند و من انجام داده ام در همه آن ها اول با مساله مواجه شده ام و این مساله با من درگیر شده و از طریق حل مساله به برنامه رسیده ام.
وی با اشاره به مشکلات آموزشی مناطق روستایی محروم و همچنین مشکلات افت تحصیلی دانش آموزان در سال ۶۵ افزود: من معتقدم تمام مشکلات آموزش و پرورش حل شدنی است و مساله بدون راه حل وجود ندارد و با گرامیداشت یاد مرحوم بهمن بیگی( موسس آموزش عشایر) گفت ایشان نشان داد که کار نشد ندارد.
ما همه مسایلی که با آن مواجه شدیم را حل کردیم و درصد کمی از آن هم که به دلیل کمبود وقت حل نشد، قابل حل است. مشی ما از مساله به برنامه رسیدن بود. در آموزش و پرورش راه های زیادی طی شده ولی هنوز راه های طی نشده مانده است.
در ادامه وی پیشنهاداتی برای آینده آموزش و پرورش داد:
۱- ادامه سیاست های پنجگانه که چکیده ۵۰ سال کار در آموزش و پرورش کشور است
۲- ارائه الگویی برای اداره دستگاه بزرگ آموزش و پرورش
۳- طراحی الگوی اداره مدرسه و ارائه یک مدل برای مدرسه محوری
۴- ارائه یک الگو برای تامین و تربیت نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش و ارائه یک مدل برای بازسازی نیروی انسانی موجود، ترمیم انگیزه نیروی انسانی موجود و تربیت نیروس انسانی آینده
۵- با توجه به اقدامات انجام شده در سند تحول باید یک نقشه راه برای تحقق و اجرای آن ترسیم کنیم
وی در پایان با بیان اینکه باید حقوق فردی معلمان مورد توجه باشد افزود: باید حقوق معلمان مهم شمرده شود و در بحث مهارت های اجتماعی و تربیت ۶ ساحتی و مدیریت فضای مجازی در دوران پسا کرونا نیز از اموری است که باید به آن به طور ویژه توجه شود.
۵-
ارسال دیدگاه