دادستان تهران: دسترسی مردم به مسئولان قضائی بدون مانع و واسطه باشد
تهران (پانا) - دادستان تهران تاکید کرد تکریم ارباب رجوع و نظارت بر اقدامات کارکنان واحدهای قضائی در ملاقات های مردمی پیگیری می شود.
به گزارش روابط عمومی دادسرای عمومی و انقلاب تهران، برنامه هفتگی ملاقات مردمی دادسرای عمومی و انقلاب تهران امروز، همزمان با برنامه چهارشنبه های خدمت حقوقی، قضایی با حضور دادستان عمومی و انقلاب تهران و معاونان دادستان و جمعی از فرماندهان حوزه ها و پایگاه های مقاومت بسیج قوه قضاییه برگزار شد.
مدتی است حفظ کرامت ارباب رجوع، جدی تر از گذشته در دستور کار قوه قضائیه قرار گرفته و مسئولان این دستگاه، تمام هم و غم خود را گذاشته اند تا گره از کار مردم باز کنند. در طول هفته های گذشته درهای دادستانی تهران به روی مراجعان و هر آن کس که مشکلی در حوزه قضا داشته باز بوده و بررسی ها نشان می دهد میز خدمت چهارشنبه ها نتیجه بخش بوده است.
در این هفته نیز طبق روال معمول میز خدمت برگزار شد و مسئولان دادستانی تهران، پای حرف های ارباب رجوع نشستند تا گره از پرونده های دیگری بگشایند.
در همین راستا علی القاصی، دادستان عمومی و انقلاب تهران نیز همانند جلسات مختلف در جمع معاونانش بر دسترسی راحت مردم به مسئولان دادستانی تاکید داشته و عنوان کرده باید تلاش شود تا مراجعه کنندگان بتوانند به راحتی مسائل خود را مطرح کنند تا اگر مشکل یا ایرادی وجود دارد مرتفع شود.
دادستان عمومی و انقلاب تهران همواره بر دیدار مستقیم و بی واسطه مردم و تعامل دو سویه در راستای خدمت رسانی بهتر و رفع نقاط ضعف تاکید کرده است.
بر این اساس روزهای چهارشنبه هر هفته القاصی دادستان تهران ،احمد رحمانیان معاون اول دادستان به همراه دیگر معاونان دادستان در دادستانی تهران، رو به روی مردم مینشیند تا خواسته ها و مطالبات آنان را پیگیری کنند.
دادستانی تهران کوشیده است با سرعت در ارائه خدمات، اطاله حضور اربابرجوع را به حداقل برساند و با ارتباط چهره به چهره با مردم، رسیدگی به پرونده ها را تسریع بخشد.
چهارشنبه این هفته ۲۹ بهمن ماه ۱۳۹۹ نیز ایستگاه خدمات قضایی و حقوقی و ملاقات عمومی به میزبانی حوزه مقاومت بسیج دادسرای عمومی و انقلاب تهران در مقابل دادستانی تهران برپا بود و القاصی دادستان تهران، سعید عمرانی، معاون دادستان کل کشور و فرمانده مرکز بسیج قوه قضائیه، احمد رحمانیان، معاون اول دادستان تهران به همراه معاونان دادستان تهران، ضمن رعایت پروتکل های بهداشتی گوش به مشکلات و درددل های مردم سپردند و دستورات لازم را برای حل مشکلات صادر کردند.
دادستان تهران در حاشیه ملاقات مردمی گفت: باید دسترسی مردم به مسئولان قضایی بدون مانع و واسطه باشد.
القاصی، افزود: ملاقات های مردمی در راستای تکریم ارباب رجوع و پاسخگویی به مراجعان و نظارت بر اقدامات کارکنان واحدهای قضایی در دستور کار قرار گرفته است.
وی افزود: این ملاقات ها چهارشنبه هر هفته با حضور جمعی از معاونین در دادسرای مرکزی تهران برگزار میشود و مراجعان و کسانی که از نحوه رسیدگی از عملکرد کارکنان واحدهای قضایی اعتراض یا شکایت داشته باشند با تعیین وقت قبلی و ارائه مستندات می توانند با مسئولان، ملاقات چهره با چهره داشته باشند.
القاصی تاکید کرد که هدف از ملاقات چهره به چهره دادخواهان و مسئولان قضایی، این است که حرف مردم را مستقیم از زبان خودشان بشنویم و در رویارویی با آنان در جریان مشکلات شان قرار بگیریم.
دادستان تهران یادآور شد که پس از استماع مطالب مراجعان، دستورات لازم به واحدهای قضایی داده میشود و در صورت لزوم، پرونده های آنان از واحدهای مربوطه اخذ شده و معاونان یا شخص بنده، آن را بررسی می کنم.
القاصی اضافه کرد: اگر مراجعان از نحوه رفتار کارمندان، گله یا اعتراضی داشته باشند، موضوع بررسی خواهد شد و دستورات لازم برای پیگیری صادر میشود.
وی تاکید کرد که هدف از این ملاقاتها این است که دسترسی مردم به مسئولان قضایی بدون مانع و واسطه باشد و مسئولان نیز از کم و کیف مسائل در حوزه قضایی اطلاع یابند و مردم هم رضایت داشته باشند.
دادستان تهران، در این مرکز و کلیه دادسراها روزهای چهارشنبه، ملاقات مردمی برگزار خواهد کرد و در صورتی که موارد خاصی در طول هفته پیش آید، در اولین فرصت به آن رسیدگی خواهد شد.
سعید عمرانی معاون دادستان کل کشور و فرمانده مرکز بسیج قوه قضائیه با اشاره به اینکه برگزاری این دیدار های مردمی توضیح داد: با روی کار آمدن آیت الله رییسی به نظر می رسد جدای از ارائه خدمات حقوقی و قضایی، بیشتر به دنبال این است خلا ایجاد شده بین مردم و مسئولان رفع شود.
وی با اشاره به اینکه ما به دنبال رفع خلا عاطفی و احساسی بین مردم و مسئولان هستیم ، ادامه داد: مردم برای دریافت خدمات حقوقی می توانند به دفاتر مراجعه کنند، ما با برپایی این دیدارها خودمان به استقبال مردم در کنار خیابان و پارک و مسجد می آییم که این خلاهای ایجاد شده رفع شود.
معاون دادستان کل کشور با بیان اینکه باید در عمل ثابت شود که ما خادم مردم هستیم، گفت: همه دستگاه ها و سازمان های دولتی باید این جلسات را افزایش دهند همان طور که دادستان تهران با این حجم کار فزاینده صحبت های مردم را می شنود.
همچنین معاون اول دادستان تهران گفت: امروز به صورت ویژه میز خدمت با ملاقات مردمی همراه شده است.
احمد رحمانیان اظهار کرد: دادستان تهران و معاونان در راستای سیاست های قوه قضاییه مبنی بر ارتباط مستقیم و بدون واسطه با مردم و تکریم ارباب رجوع و همچنین مردمی بودن دستگاه قضایی هر هفته با مردم ملاقات دارند.
وی با اشاره به اینکه هر هفته حدود ١٢٠ نفر از شهروندان در این ملاقاتها حضور دارند، بیان کرد: در این ملاقاتها مردم از نزدیک و بدون واسطه مشکلات خود را مطرح می کنند که اهم درخواست های آنها تسریع در رسیدگی، اعطای مرخصی به زندانیان، بهره مندی از نهادهای ارفاقی از قبیل عفو، آزادی مشروط، تعلیق اجرای حکم و... است.
معاون اول دادستان تهران با اشاره به اینکه درخواست های مردمی توسط کارشناسان ذی ربط به صورت منظم و هدفمند کنترل می شود، گفت: در این راستا به منظور جلوگیری از سرگردانی ارباب رجوع کلیه سوابق اعم از پرونده و مکاتبات استخراج تا هنگام پاسخگویی دادستان و معاونان ذی ربط، سوابق ملاحظه و دستورات لازم صادر شود.
رحمانیان در خصوص نحوه اطلاع رسانی به ارباب رجوع در خصوص درخواست هایشان نیز توضیح داد: اطلاع رسانی در خصوص درخواست ارباب رجوع هم تلفنی و هم پیامکی انجام می شود علاوه بر این دستورات قضایی صادره توسط دادستان و معاونان بر روی فرم های مربوطه مشخص شده و به مقامات قضایی دادسراهای ذی ربط ارسال می شود.
وی یکی از اهداف برگزاری این ملاقات های مردمی را ارزیابی نسبی عملکرد واحدهای قضایی عنوان کرد و افزود: بر اساس بیشترین شکایت ها و درخواست ها ارزیابی نسبی عملکرد واحدهای قضایی نیز به دست می آید.
ارسال دیدگاه