حکیمزاده در گفتوگو با پانا تشریح کرد:
سال جدید و نوروز باستان با عید و هنر و داستان
تهران (پانا) – معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش از تداوم فعالیت «عید و داستان» در نوروز امسال خبر داد و گفت که بچهها میتوانند از مهارتهای نقاشی، عکاسی و فیلمسازی برای روایت داستان خود بهره بگیرند.
دومین نوروز کرونایی درحالی از راه میرسد که اغلب دانشآموزان کشور بخش عمده سال تحصیلی خود را بر اساس آموزشهای مجازی طی و دوری از فضاهای آموزشی و دلتنگی برای مدرسه و معلمان و همسالان را بیش از همیشه احساس کردند. آمدن بهار و آغاز تعطیلات نوروزی گرچه نویدبخش نوشدنی دوباره و دورشدن از دلمردگیهای معمول است، اما امسال علیرغم همه محدودیتها و خطرهایی که در کمین سلامت جسم و جان آدمها نشسته است، میتواند فرصتی برای پرواز دادن به خلاقیتها و ایدههای نو باشد.
با نزدیک شدن به تعطیلات نوروزی این پرسش به ذهن محصلان و خانوادههایشان راه مییابد که تکلیف نوروزی، که از دو سال پیش به صورت تمرینی از ابتکارات دانشآموزی خصوصا در حوزه داستان و خاطرهنگاری درآمده است، در این نوروز کرونایی چه شکلی خواهد داشت.
رضوان حکیمزاده معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در گفتوگو با پانا با موضوع تکالیف نوروزی در دومین عید کرونایی اظهار کرد: «چند سالی است که تکالیف سنتی به شیوه مشقنویسی یا انجام دادن پیک نوروزی دز نظام آموزش و پرورش کنار گذاشته شده است و ما از سال ۹۷ فعالیتی مبتنی بر خلاقیت به نام «عید و داستان» را جایگزین تکالیف سنتی کردیم. طی دوسال اخیر تولیدات دانشآموزی در بخش «عید و داستان» آنقدر خلاقانه و جالب توجه بود که امسال بنا را بر آن گذاشتیم که ضمن تداوم این فعالیت به عنوان فعالیت نوروزی، بخشی به نام «عید و هنر» را به آن اضافه کنیم.»
وی توضیح داد: «دانشآموزان طبق روال سالهای گذشته میتوانند ایدههای نوآورانه خود را در قالب «داستان نویسی»، «داستان گویی» و «داستانخوانی» با موضوع آزاد و با تاکید بر کرونا (و رویدادهای ناشی از آن) و دلتنگی برای مدرسه تولید کنند؛ با این تفاوت که آنها برای تولید آثار خود میتوانند از هنرهایی مثل عکس، نقاشی و فیلم برای روایت داستان خود استفاده کنند.»
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش درباره اهمیت اجرای فعالیت «عید و داستان» در دوره کرونا گفت: «در روزهایی که دانشآموزان از مدرسه، معلم و همسالانشان دور هستند و با توجه به مشکلات و نیز فرصتهایی که بعد از شیوع کرونا برای افراد ایجاد شده است، تعطیلات نوروزی امسال میتواند فرصت بسیار مناسبی برای بروز خلاقیتهای دانش آموزی در حوزههای ادبی و هنری باشد.»
وی در پاسخ به این پرسش پانا که "آیا دانشآموزان یکی از این رشتههای هنری را برای ارائه آثار خود انتخاب کنند یا ترکیبی از آنها نیز میتواند به کار برده شود" گفت: «دانشآموزان میتوانند آثار داستانی خود را با استفاده از یکی از این ۳ قالب هنری ارائه دهند اما آنچه مدنظر ماست استفاده تلفیقی از هرسه شاخه هنری در کنار داستان است.»
حکیمزاده ادامه داد: با توجه به اینکه ما در اجرای «طرح خوانا» بر تقویت مهارتهای خواندن و نوشتن تاکید داریم، فعالیتهای حوزه داستان در ترکیب با هنر میتواند نقش موثری در تقویت این مهارتها ایفا کند.»
وی در پایان ضمن ابراز امیدواری درخصوص مثمر بودن فعالیتهای «عید و داستان» و «عید و هنر» در تقویت مهارتهای پایه موردنیاز در دوران تحصیلات ابتدایی، خاطرنشان کرد: «آثار برگزیده دانشآموزان در این بخش در سال ۱۴۰۰ در جشنوارهها و نمایشگاههای دانشآموزی معرفی و تقدیر خواهد شد.»
ارسال دیدگاه