۳ هزار و ۶۳۸ پرنده در 12 روز در میانکاله تلف شدند

ساری (پانا) - ۱۲ روز از آغاز روند مرگ‌آفرین پرنده‌‌های مهاجر در تالاب میانکاله گذشته و محیط زیست مازندران در آخرین اطلاعیه‌اش در حالی که این اتفاق را «تلفات غیرعادی» خوانده، خبر از جمع‌آوری ۳ هزار و ۶۳۸ بال پرنده داده است.

کد مطلب: ۱۱۶۲۳۹۱
لینک کوتاه کپی شد
۳ هزار و ۶۳۸ پرنده در 12 روز در میانکاله تلف شدند

حفاظت محیط زیست مازندران اعلام کرد که در روز گذشته ۲۱ بهمن ماه، ۷۵۷ قطعه پرنده مهاجر آبزی از گونه‌های چنگر معمولی، فلامینگو و مرغابی تلف و از سطح خلیج و ساحل جمع‌آوری شدند و به این ترتیب با احتساب تلفات ۱۲ روز گذشته، مجموع تلفات پرندگان مهاجر جمع آوری شده، به عدد ۳۶۳۸ لاشه رسید.

در حالی که همه با نگرانی از «مرگ تدریجی تالاب میانکاله» صحبت می‌کنند، آن‌چه نگرانی‌ها را افزون می‌کند تکرار اتفاقی است که در این تالاب در حال وقوع است. سال گذشته نیز به روایتی حدود ۴۰ هزار بال پرنده مهاجر در تالاب میانکاله تلف شدند و علت نهایی مرگ آنان سم بوتولیسم اعلام شد.

گرچه برخی کارشناسان و صاحبنظران به دخالت عوامل انسانی در بروز این اتفاق اشاره کردند، اما سازمان دامپزشکی کشور در چند روز گذشته مجددا علت مرگ این پرندگان در تالاب بین‌المللی میانکاله، بوتولیسم (مسمومیت ناشی از سم باکتری کلستریدیا بوتولینوم) اعلام کرد و بر تکرار فاجعه افزود: اتفاقی که نه تنها پیشگیری نشد، بلکه مجددا تکرار شد تا جان بیشتری از پرندگان رنگارنگ تالاب را بگیرد. عقب‌نشینی آب تالاب و خلیج گرگان یکی از دلایل ایجاد سم بوتولیسم است.

احیای تالاب راه‌حل توقف این مرگ‌ومیر است، اما هنوز مسئولی نگفته احیای تالاب چگونه رخ خواهد داد؟ سم تشکیل شده در زیر گل و لایی که سال های گذشته وارد تالاب شده چگونه حذف خواهد شد؟ عقب‌نشینی آب تالاب چگونه جبران خواهد شد؟ سال گذشته نیز آزمایش‌ها انجام شد و نتایج اعلام شد اما چه شد که فاجعه دوباره در حال وقوع است و روز به روز ابعاد گسترده‌تری می‌یابد.

به نظر می‌رسد در این راه، حلقه مفقوده «مطالعه پیش از اقدام» است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار