هدف از تاسیس مراکز مثبت زندگی، راحتی دسترسی همه شهروندان به خدمات بهزیستی است

تهران (پانا) - مراکز مثبت زندگی فرصتی هستند تا مددجویان بهزیستی به بهترین شیوه و در کوتاهترین زمان ممکن بتوانند خدمات مورد نیاز خود را با آسایش و راحتی بیشتری از مددکاران اجتماعی دریافت کنند.

کد مطلب: ۱۱۶۰۴۱۵
لینک کوتاه کپی شد
هدف از تاسیس مراکز مثبت زندگی، راحتی دسترسی همه شهروندان به خدمات بهزیستی است

براساس استناد بند چهار ماده ۲۶ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و بخشنامه مورخ یکم دی ماه ۹۸ تاسیس مراکز مثبت زندگی در دستور کار سازمان بهزیستی قرار گرفته است.

فعالیت این مراکز، محله محور است، بنابراین ایجاد چنین مراکزی تردد مراجعین از جمله معلولان به ادارات بهزیستی شهرستان و استان در سراسر کشور را کاهش خواهد داد چرا که افراد مددجو می توانند مشکلات و خواسته های خود را در مراکز مثبت زندگی که در محل زندگی آنها تاسیس شده است مطرح کنند.

یکی از اهداف تاسیس و راه اندازی مراکز مثبت زندگی، ارائه خدمات مناسب و یکسان به جامعه هدف است، همچنین با توجه به اینکه نظارت بر مراکز مثبت زندگی در سه سطح شهرستان، استان و کشور است، بنابراین این امر باعث برنامه ریزی بهتر در سازمان بهزیستی و ارتقای کیفیت خدمات می شود.

تاسیس مراکز مثبت زندگی و ارائه خدمات به صورت محله محور، آشنا شدن مردم با این مراکز و در دسترس بودن خدمات بهزیستی برای تمام افراد جامعه از نظر کمی و کیفی بسیار موثر است و مددجویان بهزیستی نیز در کمترین زمان و به بهترین شکل با استفاده از حضور مددکاران، خدمات خود را دریافت می کنند.

مثبت زندگی تعریف کامل‌تری از سلامت اجتماعی است، مطالبه‌گری را همراه مسئولیت‌پذیری اجتماعی در مردم ایجاد و ارتباطات محلی را تقویت می‌کند، قیمت خدمات را برای خدمت‌گیرنده و دولت کاهش و از موازی‌کاری بخش‌های داخلی سازمان، جلوگیری خواهد کرد؛ همچنین نیروی انسانی سازمان را از تصدی‌گری به سمت برنامه‌ریزی و نظارت سوق می‌دهد و کمبود نیروی انسانی را تا حدی جبران می‌کند.

«فاطمه رضوان‌مدنی» رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور در تبیین و تشریح راه‌اندازی مراکز خدمات بهزیستی مثبت زندگی گفته است: در یک برنامه‌ریزی خوب، خدمت باید در دسترس، قابل خرید، قابل استفاده و قابل پذیرش و نظام ارائه خدمات به نحوی باشد که بتواند آن را به صورت فراگیر، جامع، مبتنی بر نیاز و پایدار، در اختیار جامعه قرار دهد.

به گفته رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور، فرآیند ارائه خدمات مثبت زندگی به این صورت است که ساکنان یک حوزه دسترسی (منطقه) به مراکز، مراجعه و (یا کارشناسان نزد آنان می‌روند)، خدمت نهایی را دریافت می‌کنند، از طریق نظام ارجاع به سطوح بالاتر می‌روند و پس از دریافت خدمت برای پیگیری و تکمیل درازمدت، به مراکز خدمات بهزیستی مثبت زندگی بازگردانده می‌شوند.

رضوان‌مدنی در بیان راهبردهای اصلی راه‌اندازی مراکز خدمات مثبت زندگی، تصریح کرد: یکی از راهبردها، ایجاد شبکه گسترده‌ محلی است که با کاهش فاصله و کم کردن بروکراسی، امکان استفاده و در دسترس بودن بهزیستی را در نزدیکترین فاصله، فراهم کرده که بخشی از هزینه‌ خدمت‌گیرنده را کاهش داده است و امکان پیگیری را فراهم می‌کند.

رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور، ‌فراهم کردن رویکرد محله‌محوری را راهبرد دوم برشمرد و گفت: براساس این راهبرد، نیازها و داشته‌های محلی به خوبی شناسایی و مبتنی بر آن برنامه‌های ارایه خدمات به فرد، خانواده و اصلاحات محیطی فراهم می‌شود بنابراین برای این رویکرد، ‌تسهیلگری ابزار اجرایی مهمی است که جزو وظایف این مراکز قرار دارد.

رضوانی مدنی با بیان اینکه راهبرد سوم، توجه به خانواده و تمامی اعضای آن است ادامه داد: خدمات پیشگیرانه، آموزش‌های لازم برای داشتن زندگی سالم‌تر و مولد، در این راستا مدنظر قرار دارد.

رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور راهبرد چهارم را اقدام فعال معرفی کرد و گفت: قرار است کارشناسان این مراکز به صورت فعال در محله و خانواده به دنبال هدف مشترکی شامل شناسایی مشکلات، برنامه‌ریزی برای رفع آن و ارتقای وضعیت باشند.

صدور مجوز ۱۰۱ مرکز مثبت زندگی در لرستان

کرم یاری مدیر کل بهزیستی لرستان نیز راه اندازی مراکز مثبت زندگی را در ارائه خدمات بهتر به مددجویان و جامعه هدف بسیار موثر و مفید دانست و گفت: هدف از راه اندازی مراکز مثبت زندگی، افزایش رضایتمندی، احترام و تکریم مددجویان و تاکنون ۲ هزار و ۵۰۰ مرکز در کشور راه اندازی شده است.

وی با بیان اینکه مجوز ۱۰۱ مرکز مثبت زندگی در لرستان صادر شده است تصریح کرد: در این مراکز ۲۲ نوع خدمت به مددجویان ارائه و برای هر ۴۵۰ خانواده تحت پوشش یک مرکز مثبت زندگی ایجاد می شود.

وی گفت: جانمایی این مراکز به نحوی صورت می گیرد که محل های زندگی مددجویان به ویژه معلولان نزدیک باشد.

یاری با بیان اینکه مراکز مثبت زندگی بر ۲ پایه فناوری اطلاعات و مددکاری اجتماعی استوار است، عنوان کرد: مصوب شده است پایش پرونده ها و آموزش در این مراکز مورد توجه قرار گیرد که این اهداف موجب احیای مددکاری اجتماعی می شود.

مدیرکل بهزیستی لرستان ادامه داد: علاوه بر این، نظارت مستمر بر فعالیت های مددجویان بهزیستی از جمله برنامه های مراکز مثبت زندگی است که خدمت خوبی برای تکریم ارباب رجوع محسوب می شود.

یاری اضافه کرد: در راستای اجرای بند چهار ماده ۲۶ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی و کاهش تصدی گری دولت، خدمات مراکز مثبت زندگی به صورت الکترونیکی انجام و این مراکز در مناطق مختلف شهر و با توجه به پراکندگی مددجویان و جامعه هدف راه اندازی می شوند.

مدیرکل بهزیستی لرستان با بیان اینکه وظایف سازمان بهزیستی افزون بر ۱۷۰ مورد است گفت: از دیگر اهداف تاسیس و راه اندازی مراکز مثبت زندگی به حداقل رساندن تردد و رفت و آمدهای غیر ضروری با توجه به ازدحام جمعیت در کلان شهرها است.

یاری با اشاره به اینکه در مراکز مثبت زندگی از اتلاف وقت و موازی کاری جلوگیری می شود اظهار کرد: خدمات این مراکز برای مددجویان در سطوح توانبخشی، پیشگیری و اجتماعی ارائه خواهد شد و تمامی پرونده های مددجویان به این مراکز واگذار می شود.

مدیرکل بهزیستی لرستان با بیان اینکه راه اندازی مراکز مثبت زندگی گشودن درهای جامعه برای افراد معلول است، اظهار کرد: رفع مشکل مسافت تا مراکز بهزیستی و نزدیک بودن مراکز مثبت زندگی به محلات مختلف، یک مشخصه مثبت است، چرا که این افراد می توانند به سهولت و بدون مراجعه به بهزیستی، کارهای خود را انجام دهند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار