رخشانیمهر در تشریح بودجه ۱۴۰۰ سازمان نوسازی در گفتوگو با پانا عنوان کرد
از تجهیز سرویسهای بهداشتی مدارس تا تقویت زیرساختهای آموزش مجازی
تهران (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان تجهیز و نوسازی مدارس کشور درباره میزان بودجه این سازمان در سال 1400 توضیحاتی داد و تاکید کرد که مواردی در جهت تجهیز و نوسازی در بودجه سال 1400 برای اولین بار دیده شده است.
مهراله رخشانیمهر درباره رشد بودجه سازمان نوسازی مدارس در سال 1400 و برنامههای این سازمان به پانا گفت: «در لایحه بودجه سال 1400 حدود 5 درصد بودجه عمرانی کشور برای سازمان نوسازی است سال 96 این رقم 1.5 درصد بود که امسال به 5 هزار و 100 میلیارد تومان رسیدیم؛ بخشی از این بودجه برای استانداردسازی سیستمهای گرمایشی است که باید در این راستا بخاری گازی 47 هزار کلاس درس باقی مانده جمع آوری شود.»
تقویت زیرساختهای آموزش مجازی در سال 1400
وی با بیان اینکه بخشی از این اعتبار که برای اولین بار دیده شده برای تقویت زیرساختهای آموزش مجازی است افزود: «حدود 465 میلیارد تومان از این اعتبار برای ساخت سرویس بهداشتی در مناطق فاقد سرویس درنظر گرفته شده است.»
معاون وزیر ادامه داد: «مدارس کانکسی در مناطق صعب العبوری هستند که جاده دسترسی ندارند و جمعیت دانشآموزی این مدارس پایین است به همین دلیل در این مناطق چاره ای جز استفاده از کانکس نیست. ما برای مناطقی که مدارس بالای جمعیت 20 نفر دارند مدرسه سازی میکنیم به طور مثال در کرمانشاه در سال 98 تمام مدارس کانکسی بالای 20 نفره را جمع کردیم.»
بردن کانکس در مناطق صعب العبور یک افتخار است
رئیس سازمان تجهیز و نوسازی مدارس کشور بردن کانکس در مناطق صعب العبور یک افتخار دانست زیرا کانکس استاندارد با کیفیت آموزشی برای مناطق خاص برده میشود.
وی اضافه کرد در همایش معماری ایرانی که اسفندماه به صورت مجازی برگزار شد بر روی مدارس عشایری کار کردیم تا بتوانیم برای آنان هم جایگزین داشته باشیم.
رخشانیمهر در پاسخ به این سوال که چه تعداد مدارس نیاز به بازسازی و مقاوم سازی دارند اظهار کرد: «در مجموع 19.5 درصد مدارس نیازمند تخریب، بازسازی و مقاوم سازی هستند که 7 درصد تخریبی و 12.5 درصد نیازمند مقاوم سازی در سال 99 بودند. تاکنون حدود 14 هزار و 700 کلاس درس تحویل آموزش و پرورش دادیم و 14 بهمن نیز از 183 فضای ورزشی افتتاح کردیم که شامل سالنهای ورزشی، استخرها و زمینهای چمن مصنوعی است.»
وی درباره ساخت مدرسه برای دانشآموزان با نیازهای ویژه به پانا گفت: «برای دانشآموزان با نیازهای ویژه استاندارد خاص داریم تا مدارس براساس استانداردهای خاص ساخته شوند سالانه تعداد قابل توجهی مدرسه استثنایی با توجه به جمعیت دانشآموزان استثنایی میسازیم.»
تاکنون 2 هزار و 300 میلیارد تومان در طرح آجر به آجر جمع آوری شده است
معاون وزیر درباره راهاندازی پویشهای مختلف مدرسه سازی به ویژه طرح آجر به آجر عنوان کرد: «این طرح 2 بخش است؛ در بخش اول خیرین بزرگ که تمکن مالی دارند و آورده آنان برای ساخت مدرسه کفایت میکند را سهیم میکنیم که تعهد خیرین در سال گذشته هزار و 550 میلیارد تومان بود هدف گذاری سال 99 ما عدد 2 هزار و 100 میلیارد تومان بود که تاکنون 2 هزار و 300 میلیارد تومان جمع آوری شده است.»
رئیس سازمان تجهیز و نوسازی مدارس کشور ادامه داد: «در بخش دوم خیرین خرد را به سمت جمع سپاری بردیم تا مشارکت در مدرسه سازی را با اهدای یک آجر داشته باشیم در پویش اول 200 هزار نفر و در پویش دوم ۷۸۰ هزار نفر مشارکت کردند این موضوع یک موضوع مهم فرهنگ سازی است.»
رخشانیمهر درباره ساخت مجتمعهای آموزشی حیات طیبه و بزرگ نیز افزود: «براساس برنامه و زیرنظام فضا و تجهیزات که جزئی از سند تحول بنیادین است ملزم هستیم به سمت ساخت فضاهای بزرگ آموزشی برویم در جهت اجرای این سند ظرف یک سال با افزایش بهره وری باید این ساخت را انجام دهیم؛ سال 98 برای استان فارس را تحویل دادیم، سال 99 نیز برای خراسان رضوی و اصفهان را به نام سردار سلیمانی افتتاح کردیم و خراسان جنوبی، گلستان و اردبیل را نیز افتتاح کردیم.»
145 هزار کلاس درس از ابتدای دولت دوازدهم تاکنون استانداردسازی شده است
وی درباره تجهیز سیستمهای گرمایشی نیز بیان کرد: «استانداردسازی سیستمهای گرمایشی و سرمایشی مدارس را با خداحافظی بخاریهای نفتی آغاز کردیم؛ طی سالهای ۹۲ تا ۹۹ در مجموع بیش از 276 هزار کلاس درس در کشور استانداردسازی شده اند و تمامی بخاریهای نفتی غیراستاندارد در مناطق دارای زیرساخت لازم جمع آوری شد؛ از این میزان بیش از 131 هزار کلاس درس در دولت یازدهم و حدود 145 هزار کلاس درس از ابتدای دولت دوازدهم تاکنون استانداردسازی شده و به بهره برداری رسیده است.»
معاون وزیر با بیان اینکه به طور متوسط از ابتدای دولت یازدهم تاکنون روزانه 95 کلاس درس استانداردسازی شده و به بهره برداری رسیده است اضافه کرد که با استانداردسازی این تعداد کلاس درس، بیش از 5.7 میلیون دانشآموز از کلاسهای استانداردسازی شده گرمایشی و سرمایشی برخوردار شده اند.
ارسال دیدگاه