وزیر بهداشت مطرح کرد:
دستاوردهای ارزشمند در تربیت نیروی انسانی مورد نیاز پس از انقلاب اسلامی
تهران (پانا)- دویست و هشتادمین جلسه شورای گسترش دانشگاههای علوم پزشکی کشور با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد.
به گزارش وزارت بهداشت، سعید نمکی روز دوشنبه در این جلسه با اشاره به اینکه اپیدمی کووید ۱۹ باعث شد نتوانیم به برنامه های مهمی که از قبل در نظر داشتیم به نحو شایسته رسیدگی کنیم، افزود: یکی از مباحث جدی که علاقه داشتم به طور ویژه به آن بپردازم و با تجربه ای که در سالهای گذشته و در حوزه برنامه و بودجه ریزی کشور داشتم، بسیار با آن درگیر بودم، اصلاح ساختار تربیت نیروی انسانی کشور نه فقط در عرصه بهداشت و درمان، بلکه در تمام عرصه های آموزشی بود که البته این اقدام را از آموزش و پرورش آغاز کردیم.
وی در این جلسه با اشاره به حکم انتصاب معاون آموزشی وزارت بهداشت در سال ۹۷، دو بند از این حکم را اینگونه قرائت کرد: سالهای پس از انقلاب اسلامی با توسعه آموزش پزشکی دستاوردهای ارزشمندی در تربیت نیروی انسانی مورد نیاز در راستای خودکفایی کشور به دست آمد که این گسترش علاوه بر جبران کاستی های گذشته، در تامین نیروی انسانی اثربخشی فراوانی در مدیریت نظام سلامت و دسترسی به شاخص های ارزنده این عرصه نیز داشت.
نمکی تصریح کرد: مع الوصف پس از سالها بازنگری دقیق در شیوه اداره دانشگاه ها تعدد رشته های تحصیلی تعداد دانشجویان مبتنی بر نیازسنجی سالهای آتی ضروری است که منابع محدود کشور را صرف تربیت نیروهایی نکنیم که در آینده جایگاهی برایشان در نظام ارائه خدمت تعریف نکردیم. سیاست سالهای اخیر، افزایش تحصیلات تکمیلی و برچیدن دوره های کوتاه مدت است، این شیوه تربیت نیروی انسانی علاوه بر هزینه سنگین اثربخشی هزینه کرد را زیر سوال می برد و زیرساخت های نظام ارائه خدمت را که در سالهای اخیر با هزینه فراوان تهیه شده به دلیل عدم حضور نیروی انسانی ماهر و موردنیاز بلااستفاده می گذارد.
وزیر بهداشت بیان کرد: این دو بند گویای صحبت هایم در این جلسه است. بنده از روز اول، سوالی را از دست اندرکاران آموزش کشور داشتم. روز اول پرسیدم که اگر روزی به مسئولان تراز اول نظام بخواهیم پاسخ این پرسش را بدهیم که ما چه کسی را؟ با چه سطحی از دانش و مهارت؟ در چه زمانی؟ کجا؟ توسط چه کسی؟ با چه هزینه ای و برای کدام جایگاه در نظام ارائه خدمت قرار است تربیت کنیم؟ جواب خودمان را گرفته ایم، اما هنوز این پاسخ را نداریم.
وی در ادامه بر واکاوی ساختار نظام ارائه خدمت، توجه به نقش ملی و منطقه ای دانشگاه های علوم پزشکی، پژوهش های مبتنی بر ضرورت های کشور و نیازسنجی ها و اولویت های حوزه آموزش علوم پزشکی و شغل و حرفه دانش آموختگان بعداز فارغ التحصیلی تاکید کرد و گفت: بنابراین مجموعه مسائلی که در نظام آموزشی طراحی می کنیم، فقط جنبه آموزشی ندارد، بلکه جنبه روانی، اجتماعی و سیاسی و ... نیز دارد.
در این جلسه مصوبات جدید شورای گسترش دانشگاه های علوم پزشکی با حضور وزیر بهداشت، علی اکبر حق دوست معاون آموزشی وزارت بهداشت و اعضای شورای گسترش، مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفته و به تصویب رسید.
ارسال دیدگاه