موافقت نمایندگان با بررسی «طرح شفافیت»؛ موافقان و مخالفان چه گفتند؟

تهران (پانا) - نمایندگان مجلس شورای اسلامی با بررسی اولویت‌دار طرح شفافیت آراء نمایندگان موافقت کردند.

کد مطلب: ۱۱۵۹۱۳۶
لینک کوتاه کپی شد
موافقت نمایندگان با بررسی «طرح شفافیت»؛ موافقان و مخالفان چه گفتند؟

نمایندگان در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی با 154 رأی موافق، 54 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع از مجموع 238 نماینده حاضر در جلسه با بررسی اولویت‌دار طرح شفافیت آراء نمایندگان موافقت کردند.

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی پس از تصویب تقاضای اولویت بررسی طرح شفافیت آرای نمایندگان گفت: از تمام دوستانی که این طرح را پیگیری کردن تقدیر و تشکر می‌کنم خصوصا از آقای حاجی دلیگانی در هیأت رئیسه که وقت جدی برای این مهم گذاشتند. ادامه بررسی این موضوع را به جلسات بعد موکول می‌کنیم. به عنوان اولین امضاکنندۀ طرح شفافیت، اولین موافق تصویب اولویت بررسی آن هم بودم.

در ادامه احد آزادی‌خواه در مخالفت با بررسی اولویت‌دار طرح شفافیت آرای نمایندگان گفت: همه نمایندگان با اصل شفافیت موافق هستند و پیگیر آن بودند، اما اولویت‌های مهم‌تری در کشور از جمله موضوع طرح جهش مسکن وجود دارد. بسیاری از مردم گرفتار مشکلات مرتبط با مسکن هستند که دستخوش تورم افسارگسیخته قرار گرفته است. همچنین ما با مستأجرانی روبرو هستیم که صاحبخانه وسایلشان را بیرون ریخته است.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی افزود: در کشور مشکلات دیگری جز شفافیت آراء نمایندگان وجود دارد، تورم، گرانی و بی‌تدبیری که طبقه‌ای از جامعه را نابود کرده است، از سوی دیگر آیا واقعاً مردم به دنبال شفافیت آراء نمایندگان هستند یا برای آنها شفافیت عملکرد نمایندگان مهم‌‌ است.

وی یادآور شد: مردم به دنبال شفافیت مأموریت‌ها، نحوه پیگیری مسائل، نوع زندگی آنها بعد از نمایندگی و شفافیت جیب نمایندگان هستند. مردم می‌خواهند بدانند که بعد از پایان دوره یازدهم مجلس، آیا شورای نگهبان 80 یا 100 نفر از نمایندگان را رد صلاحیت می‌کند. هر ثانیه جلسات مجلس هزینه بسیاری را متحمل می‌شود لذا باید دنبال شفافیت عملکرد نمایندگان باشیم.

محمدرضا پور ابراهیمی داورانی در ادامه در موافقت با تقاضای اولویت رسیدگی به طرح شفافیت آراء نمایندگان گفت: مجلس یازدهم با مطالبه جدی از طرف مردم برای شفافیت در حوزه مأموریت‌ها با آراء نمایندگان شکل گرفت، بیش از 170 نفر از نمایندگان نیز با تهیه این طرح موافقت کردند زیرا اثرات آن در حوزه مسائل اجتماعی، سیاسی و اقتصادی نمود پیدا خواهد کرد و موضوع رأی نمایندگان یکی از مسائل مرتبط با شفافیت است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی افزود: کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس ساعت‌ها درباره این طرح بحث و گفت‌وگو کرده و امروز موضوع محتوای طرح مطرح نیست بلکه تقاضا اولویت عنوان شده و آنچه که به عنوان شفافیت مطرح است گام اول مجلس خواهد بود و در طرح‌های بعد گام‌های دیگری برای شفافیت دولت و ارکان نظام برداشته خواهد شد.

وی ادامه داد: شفافیت در عرصه اجرایی کشور را باید لحاظ کنیم تا عملکرد همه دست‌اندرکاران و مسئولان را از نگاه عمومی شفاف سازیم بنابراین شفافیت به معنای رأی نمایندگان نخواهد بود. یکی از بازدارنده‌ترین اقدامات برای جلوگیری از تخلف و مبارزه با مفاسد اقتصادی شفافیت است که برای بسترسازی آن گام نخست را از مجلس برخواهیم داشت.

پورابراهیمی یادآور شد: یکی از دلایل بروز فساد محافظه‌کاری یا بی‌توجهی به اولویت‌های نظام است. این طرح نیز بستری برای جلوگیری از تخلفات و فساد اقتصادی است و متناسب با فرمایشات مقام معظم رهبری درباره مجلس انقلابی بسترهای لازم را فراهم می‌سازد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار