اخذ مجوز جذب ۱۲ هزار نیروی انسانی در آموزش و پرورش استثنایی کشور

تهران (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در شورای معاونین اداره کل آموزش و پرورش استان مرکزی که با حضور ویدئو کنفرانسی روسای ادارات و مناطق این استان برگزار شد ضمن تشریح دستاوردهای سفر به استان مرکزی به تشریح طرح هدایت پرداخت.

کد مطلب: ۱۱۵۸۴۰۸
لینک کوتاه کپی شد
اخذ مجوز جذب ۱۲ هزار نیروی انسانی در آموزش و پرورش استثنایی کشور

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی، سید جواد حسینی در جلسه شورای معاونین آموزش و پرورش استان مرکزی با تبریک فرارسیدن چهل و دومین سالگشت پیروزی انقلاب اسلامی و بیان اینکه انقلاب اسلامی بیش از هر موضوعی تاکیدش بر فرهنگ است اظهار کرد: ۸۶.۵ درصد شعارهای ابتدای انقلاب اسلامی شعارهای فرهنگی بود و در واقع انقلاب ما نیز یک انقلاب فرهنگی است که در این میان نقش آموزش و پرورش در این انقلاب از همه پررنگ تر است.

وی با بیان اینکه خداوند در قرآن‌کریم رسالت پیامبر اکرم را اقامه عدل با ابزار فرهنگی یعنی بینه،‌کتاب و منطق میداند، اظهار کرد: یکی از کارویژه های نظام آموزش و پرورش کارویژه ایجاد عدالت آموزشی از طریق تعلیم و تربیت است.

معاون وزیر با بیان اینکه از دهه های قبل رویکردهای انتقادی به نظام تعلیم و تربیت در دنیا شکل گرفته است گفت: انتقاد اکثر منتقدین این است که نظام های تعلیم تربیت تفکر انتقادی را رشد نمی دهند، این نظام ها بیشتر حافظه محور هستند و مدارس بیشتر تئوریک هستند و مدرسه زندگی نیستند.

وی افزود: انتقاد دیگر منتقدین این است که آموزش و پرورش ساده ترین و کم هزینه ترین راه برای تحرک اجتماعی، کاهش بی عدالتی ها و افزایش عدالت اجتماعی است اما اکثر نظام های تعلیم و تربیت در دنیا این چنین نیستند. بر اساس تاکید منتقدین نابرابری های بیرون مدرسه نیز در مدرسه نیز تکرار، تثبیت، تشدید و تشریع می شود. تمام تلاش نظام های تعلیم تربیت این است این انتقادها را به حداقل برساند.

معاون وزیر با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در آخرین اجلاس روسای آموزش و پرورش گفت: مقام‌معظم رهبری اطلسی از مسائل آموزش و پرورش را به صورت کارشناسانه بیان کردند و مهمترین بحث معظم له عدالت آموزشی بود که شامل عدالت منطقه ای، عدالت مدرسه ای و عدالت دیجیتالی و مجازی است. عدالت مدرسه ای حکم میکند از تنوع مدارس کاسته شود و نظام تعلیم و تربیت به سمت مدارس ترکیبی با آموزش های فردی شده پیش برود.

جانشین وزیر در طرح هدایت با بیان اینکه ۳۰‌ درصد دانش آموزان هیچ وسیله هوشمند آموزشی برای اتصال به شبکه شاد در عصر کرونا ندارند، اظهار کرد: با طراحی اطلس آموزشی هیچ کدام از دانش آموزان از آموزش باز نمانده اند اما باید برای جلوگیری از شکاف دیجیتالی برای دانش آموزان نیازمند نیز فکری کرد.

وی افزود: وجود این تجهیزات هوشمند ارتباطی "رنج و درد کودکانه" نداشتن وسایل هوشمند را میزداید و این تجهیزات ارتباطی هوشمند نه تنها در حکم مدرسه و کلاس درس عمل می کنند بلکه در حکم ساخت آزمایشگاه، کتابخانه و سایر موقعیت های بی بدیل یادگیری نیز ایفای نقش می کنند. وجود وسایل هوشمند آموزشی از ترک تحصیل دانش آموزان محروم روستایی و دختران نیز میتواند جلوگیری کند.

جانشین وزیر در طرح هدایت با بیان اینکه باید تمام تلاش خود را برای تامین تجهیزات انجام دهیم اظهار کرد: تاکنون ۱۷۰ هزار وسیله ارتباطی آموزشی تهیه و به دانش آموزان نیازمند اهدا شده است و بیش از یک میلیون و پانصد هزار وسیله دیجیتال آموزشی نیز تامین اعتبار شده است.

حسینی در ادامه این نشست با بیان اینکه مدرسه یاری در کنار مدرسه سازی باید ترویج شود گفت: هویت بخشی به مدارس در دستور کار قرار دارد و یک عنصر هویت بخش به مدارس سرود اختصاصی آن مدرسه است که با همین هدف طرح هر مدرسه یک سرود در آموزش و پرورش استثنایی اجرایی شده است.

وی با بیان اینکه ‏مشارکت در نظام تعلیم و تربیت دو بخش درون سازمانی و برون سازمانی دارد اظهار کرد: ‏ارکان مشارکت درون سازمانی معلمان اولیا و دانش آموزان هستند و مشارکت برون سازمانی شامل مشارکت بخش دولتی ، عمومی، و تشکل ها است.

حسینی با بیان اینکه برای مشارکت بخش دولتی و عمومی طرح صد دبیرخانه صد مدرسه اجرایی شده است اظهار کرد: بر اساس این طرح، برای هر دستگاه یک مدرسه دخترانه و یک مدرسه پسرانه، دبیرخانه فعالیت های مشترک آن دستگاه و آموزش و پرورش میشوند.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش استثنایی مینیاتوری از کل آموزش و پرورش است که تمام ماموریت های آموزش و پرورش را دارد، اظهار کرد: تالیف کتب آموزشی ویژه دانش آموزان استثنایی و مناسب سازی برخی کتب درسی از جمله وظایف سازمان آموزش و پرورش استثنایی است که همه ساله انجام می شود.

حسینی با بیان اینکه با توجه به کمبود ۱۲ هزار نفری نیروی در آموزش و پرورش استثنایی سالانه ۱۰‌درصد از نیروهای ورودی به آموزش و پرورش به آموزش و پرورش استثنایی اختصاص یافته است، گفت: یکی از کمبود ها کمبود نیروی های توانبخشی و مشاوره است که برای حل مشکلات نیروی‌های توانبخشی ۵۰۰ نیروی طرحی توانبخش به ارایه خدمات در آموزش و پرورش استثنایی خواهند پرداخت و بخشی از استخدام های جدید در آموزش و پرورش استثنایی نیز به نیروهای توانبخشی و مشاوره اختصاص یافته است. سامانه ندای همراه با استفاده از ظرفیت پنجاه مشاور کشوری نیز به ارائه خدمات مشاوره ای به صورت برخط می‌پردازد.

معاون وزیر در ادامه با بیان اینکه اعتبارات استثنایی از ۱۴۰ میلیارد در سال ۹۸ به ۱۸۰ میلیارد در سال ۹۹ رسیده است افزود: علاوه بر این اعتبارات، ۲۵۰ میلیارد اعتبار جدید نیز توسط کمیسیون تلفیق در بودجه سال آینده علاوه بر بودجه جاری به آموزش و پرورش استثنایی اختصاص یافته است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در ادامه این نشست با بیان اینکه در دنیا رویکردی جدید در فرایند تشخیص و مداخله بهنگام برای دانش آموزان مبتلا به اختلال یادگیری تحت عنوان مدلRTI، در حال گسترش است اظهار کرد: این مدل بیش از آنکه به دنبال برچسب‌گذاری به کودکان باشد، تلاش میکند بوسیله تلفیق، ارزیابی و مداخله بهنگام از بروز مشکلات یادگیری اساسی پیشگیری نماید.

وی افزود: تغییر جهت از رویکرد انفعال به رویکرد فعال، گسترش خانواده محوری و مدرسه محوری به جای مرکز محوری و رویکرد والد محوری و معلم محوری به جای رویکرد مربی محوری از ویژگی های این مدل است. با طراحی آزمون های روا و پایا در برنامه سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی میتوان نوآموزان دارای مشکلات یادگیری را شناسایی کرد و با مداخلات بهنگام مانع از بروز مشکلات بیشتر شد.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در ادامه به بیان تعهدات سازمان آموزش و پرورش استثنایی به استان مرکزی در این سفر پرداخت و گفت: بر اساس آمایش سرزمینی ۲۱۰‌مدرسه استثنایی در کشور نیاز است که در قالب نهضت از خشت تا بهشت ۱۳۰ مدرسه از این تعداد در ده ماه گذشته کلنگ زنی و یا افتتاح شده است. ۶ مدرسه از این تعداد در استان مرکزی مورد نیاز است که در صورت تامین زمین توسط استان از طریق مشارکت خیرین و منابع سازمان نوسازی مدارس این مدارس ساخته خواهد شد و یک مدرسه آن ویژه دانش آموزان اتیسم است.

حسینی تربیت بدنی دانش آموزان با نیازهای ویژه را از ضروریات دانست و افزود: استان مرکزی یک سالن ورزشی ویژه دانش آموزان استثنایی دارد و ۶ سالن‌ ورزشی درون مدرسه ای دویست متر مربعی در مدارس استثنایی این استان ساخته خواهد شد.

معاون وزیر با بیان اینکه بر اساس نظریه امتداد برخی مواقع نواقص باعث می شود یک یا چند حس در کودکان و دانش آموزان امتداد نیابد و نظام تعلیم و تربیت باید جانشین و تکمیل کننده نقایص دانش آموزان با نیاز های ویژه شود، اظهار کرد: نهضت توان افزایی بر اساس نظریه امتداد در آموزش و پرورش استثنایی و برای تامین تجهیزات کمک آموزشی و توانبخشی دانش آموزان استثنایی راه اندازی شده است.

وی افزود: بر اساس نهضت توان افزایی ۲۶۲۸‌ وسیله کمک آموزشی و توانبخشی در استان مرکزی نیاز است که دوازده میلیارد اعتبار نیاز دارد و آموزش و پرورش استثنایی نیمی از هزینه تامین این تجهیزات را تقبل می‌کند. علاوه بر افتتاح مرکز مشاوره و دو مرکز مشکلات ویژه یادگیری، یک مرکز دیگر مشاوره و دو مرکز مشکلات ویژه یادگیری نیز در این استان تا پایان سال تحصیلی راه اندازی خواهد شد. ۳ باشگاه پیشکسوتان آموزش و پرورش استثنایی، یک پایگاه جامع آموزش و یک مرکز جامع تشخیصی، توانبخشی و مشاوره نیز در این استان راه اندازی خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار