معاون اجتماعی سازمان بهزیستی در گفت‌وگو با پانا تشریح کرد

نگرانی از افزایش وام ازدواج دختران زیر23 سال؛ کودک همسری رونق می‌‎گیرد؟

آیا صرفا افزایش وام ازدواج سبب نرخ رشد ازدواج می‌شود یا سبب رونق کودک‌همسری در دهک‌های پایین اقتصادی و اجتماعی جامعه خواهدشد؟

تهران (پانا) - مجلس شورای اسلامی با پیش‌فرض کمک به افزایش ازدواج در میان جوانان تصمیم به افزایش وام ازدواج برای زوجین زیر 25 گرفته است، تصمیمی که سبب برخی نگرانی‌ها در میان برخی مسوولان و فعالان حوزه‌های اجتماعی شده است و نسبت به رواج کودک‌همسری در نتیجه این تصمیم هشدار داده‌اند.

کد مطلب: ۱۱۵۷۹۸۶
لینک کوتاه کپی شد
نگرانی از افزایش وام ازدواج دختران زیر23 سال؛ کودک همسری رونق می‌‎گیرد؟

حبیب‌الله مسعودی فرید، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور درباره تصمیم مجلس برای شرط سنی در افزایش میزان وام ازدواج و نگرانی از ازدواج کودکان به پانا گفت: «هدف از اختصاص وام ازدواج این است که جوانان بتوانند در سن مناسب ازدواج کنند. سن مناسب یعنی برای ازدواج از لحاظ اجتماعی، روانی و جسمی به شرایطی رسیده باشند که مناسب ازدواج باشد.»

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی با تاکید بر اینکه نمی‌توان وام ازدواج را تنها عامل در گرایش خانواده‌ها به ازدواج فرزندان خود در سنین پایین تلقی کرد، گفت: «افزایش نیافتن وام ازدواج مانعی برای ازدواج کودکان نیست بلکه خانواده‌ها باید از لحاظ فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی به مرحله‌ای برسند که بخاطر فقر فرهنگی و اقتصادی، کودکان خود را به ازدواج تشویق نکنند.»

وی با بیان اینکه باید ازدواج به هنگام را ترویج کرد، گفت: «ازدواج یک دوران مطلوب دارد که معتقدم نه در سنین پایین و نه در سنین بالا مطلوب نیست بلکه باید به هنگام و در زمان مناسب خود انجام شود. اگر ازدواج در سن مناسب انجام شود، روابط بین فرزندان و خانواده‌ها نیز بهتر خواهد بود. ضمن اینکه ازدواج در سنین زیر 13 سال یا سنین بالا برای دخترانی که قصد مادر شدن دارند، با عوارض بارداری همراه است که خطرات خاص خود را دارد.»

مسعودی فرید تاکید کرد: «افراد برای ازدواج و تعیین سرنوشت خود باید به رشد اجتماعی و روانی رسیده باشند، از طرفی مسایل اقتصادی نیز اهمیت دارد و نبود شرایط مالی مناسب چالش‌هایی را برای خانواده ایجاد می‌کند. البته در کودک همسری علاوه بر توجه به مسایل اقتصادی، بیشتر باید بر روی مسایل فرهنگی تمرکز شود و در این زمینه آموزش‌های لازم داده شود.»

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی با بیان اینکه افرادی که کودکانشان در سنین پایین ازدواج می‌کنند، در دهک‌های پایین اقتصادی و اجتماعی قرار دارند، گفت: «برای جلوگیری از ازدواج کودکان توجه و حمایت از دهک‌های پایین اهمیت دارد و باید نهادهای حمایتی، از دهک‌های پایین جامعه تقویت شود و از نظر فرهنگی نیز آموزش‌های لازم ارائه شود اما راهکارش این نیست که وام ازدواج به افراد تعلق نگیرد و متولیان باید راهکارهای فرهنگی و اقتصادی لازم را ارائه دهند.»

مجلس شورای اسلامی تصمیم دارد تا برای سال آینده وام ازدواج را از رقم فعلی 50 میلیون تومان به 70 میلیون تومان برای افراد در شُرُف ازدواج برساند. ضمن اینکه یک استثناء در وام ازدواج نیز پیش‌بینی شده است به طوری که قرار است وام ازدواج برای پسران زیر 25 سال و دختران زیر 23 سال در لایحه بودجه 100 میلیون تومان برای هر زوج در نظر گرفته شود. بنابراین برای سال آینده در کمیسیون تلفیق در مجموع 140 و 200 میلیون تومان وام ازدواج در نظر گرفته شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار