معاون پارلمانی وزارت کشور در دولت اصلاحات در گفت‌وگو با پانا؛

توهین‌ها به رئیس‌جمهوری و دولت جدید نیست فقط از فضایی به فضای دیگر منتقل شده است

میرلوحی: برخی توهین‌ها را به فضای جدیدی منتقل کرده‌اند/ صداوسیما کانون محدودی است و مرجعیت خود را از دست داده است/ وحدت می‌خواهیم وحدت همه با من نه، وحدت همه با هم/ چرا پاسخگوی هزینه دولت نهم و دهم نیستید؟/ اختلاس‌ها قبل از دولت‌ نهم و دهم کی سابقه داشت؟/ خود را ناجی می‌دانند و و زبانشان، زبان تهدید، تحقیر و تکفیر است

تهران (پانا) - معاون پارلمانی وزارت کشور در دولت اصلاحات و عضو شورای اسلامی شهر تهران ضمن انتقادها به رئیس‌جمهوری و برخی مقامات دولت از سوی برخی افراد تندرو تاکید کرد با پیروزی در انتخابات اخیر فکر می‌کنند اَبَرقدرت منطقه و جهان هستند و هرچه تصور می‌کنند همان صواب است، توهین‌هایشان جدید نیست، آن را از فضایی به فضای دیگر منتقل کرده‌اند.

کد مطلب: ۱۱۵۶۸۳۶
لینک کوتاه کپی شد
توهین‌ها به رئیس‌جمهوری و دولت جدید نیست فقط از فضایی به فضای دیگر منتقل شده است

سیدمحمود میرلوحی در گفت‌وگو با پانا درباره تندروی‌های اخیر در فضای سیاسی کشور و برخی از توهین‌ها به رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و وزرای دولت، گفت: «مشخصا اگر بخواهیم در دو دهه اخیر ردیابی کنیم، دو جریان در کشور همواره حضور داشتند؛ یک جریان اصولگرا خوانده می‌شود و اکثر مراکز تصمیم‌گیری غیرانتخابی در اختیارش است، بخشی از قوه قضاییه، شورای نگهبان، بخش قابل توجهی در مجمع تشخیص، صداوسیما، فرماندهان نظامی که در حوزه‌های سیاسی و اجتماعی هم فعال هستند. این‌ها یک طرف قرار گرفته‌اند و یک طرف هم بیشتر فضای انتخاباتی است که در دوره اخیر بیشتر اصلاح‌طلبان و اعتدالیون قرار گرفتند. این دسته نیز فهرستی از کار و فعالیت را در کشور مطرح کرده‌اند. مشخصا چند پرونده از جمله برجام و پرونده‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و حتی امنیتی.»

استاندار سابق سمنان و آذربایجان غربی ادامه داد: «اصولگرایی یک طیف محدود نیست، از تندروهای جریان اصولگرا تعداد زیادی در مراکز مذکور غلبه دارند به ویژه در صداوسیما و رسانه‌های محدود خودی حضور دارند و احساس می‌کنند که ناجی هستند. آنها فکر می‌کنند می‌توانند ناجی مشکلات باشند و مسائل کشور را حل و فصل کنند و یک نوع بی‌اعتنایی و بی‌اعتمادی به سایر بخش‌های کشور قائل هستند. لذا با آمدن مجلس جدید، غلظت حضور این دست افراد بیشتر شد، مقداری خودباوری هم پیدا کرده‌اند.»

با پیروزی در انتخابات اخیر فکر می‌کنند اَبَرقدرت منطقه و جهان هستند و هرچه تصور می‌کنند همان صواب است

معاون حقوقی ستاد انتخاباتی حسن روحانی در انتخابات 1396 افزود: «در انتخابات ریاست‌جمهوری قبلی، مجلس و شوراها این افراد دیدند که چگونه مردم از آنها فاصله گرفتند و برایشان غیرمترقبه بود که اینگونه مردم در تهران و مراکز استان‌ها رای بدهند و تندروها را نادیده بگیرند. اما در انتخابات 98 با فضایی که شورای نگهبان و نظارت استصوابی ایجاد کرد و اینها در مجلس مستقر شدند، این احساس در آنها به وجود آمده است که ابر قدرت منطقه و دنیا هستند و هر چه تصور می‌کنند، همان عین صواب و موجب نجات کشور است! و هر چه در بقیه بخش‌ها، اصلاح‌طلبان و دولت اعلام می‌کند، اینها ناشی از دلبستگی به غرب و بی‌ایمانی به راه این حضرات است.»

توهین‌ها جدید نیست، از فضایی به فضای دیگر منتقل شده است

مشکلات را به نشانی دولت پست می‌کنند و می‌گویند ما هیچ سهمی در این وضعیت نداریم و همه آنچه که ما انجام می‌دهیم صحت، برکت، دقت و کارآمدی بوده و هر چه دولت انجام داده نشانه ناکارآمدی است

رئیس کمیته اقتصاد و تنظیم مقررات شورای اسلامی شهر تهران گفت: «این تقابل‌ها با توجه به نزدیک شدن به انتخابات وارد حوزه‌های جدی هم می‌شود. این توهین‌ها و حرف‌ها که در برخی از محافل سخنرانی می‌گفتند، کرونا نبود و با هوادارانشان در استان‌ها جمع می‌شدند و توهین می‌کردند، این کارشان جدید نیست، اما اکنون که کرونا اجازه آن اجتماعات را نمی‌دهد، الان از طریق رسانه ملی و چند سایت و رسانه دیگری که دارند، توهین‌ می‌کنند. به نظر می‌رسد که تا انتخابات این فضا تندتر خواهد شد. چاره‌ای نیست، باید آمادگی داشت. مجلس فعلی هم کانون اجتماع این جریان است. همین رفتار توهین‌آمیز در روزهای گذشته با محمدجواد ظریف مشاهده کردیم و بخش دیگری را نیز با محمدجواد آذری جهرمی در قوه قضاییه شاهد بودیم. به نظر می‌رسد این اقدامات و رفتارها شدت هم پیدا خواهد کرد.»

می‌گویند در صورت یکدستی نظام سیاسی کشور همه مشکلات حل می‌شود!

عضو شورای مرکزی مجمع دانش‌آموختگان ایران اسلامی با بیان اینکه این کارها و اقدامات سیاسی است، تاکید کرد: «چون آقای روحانی و دولت به خاطر تنگناهای معیشتی مورد اعتراض مردم هستند، این‌ها از دی 96 تلاش کردند این اعتراض‌ها که البته آغاز این اعتراض‌ها که نقطه عطف آن مشهد بود، توسط خود این افراد شروع شد؛ این‌ها جدایی و دوگانگی بین دولت و بقیه بخش‌های حاکمیت تعریف کردند و دولت را نماد ناکارآمدی بعضا حتی بی‌صداقتی معرفی کردند. مردم هم اگرچه از وضعیت موجود گله دارند و معترض هستند، اما این‌ها با این همه امکاناتی که دارند، مشکلات را به نشانی دولت پست می‌کنند و می‌گویند ما هیچ سهمی در این وضعیت نداریم و همه آنچه که ما انجام می‌دهیم صحت، برکت، دقت و کارآمدی بوده و هر چه دولت انجام داده نشانه ناکارآمدی است. لذا این دولت را هم باید در پی مجلس که در اختیارمان قرار گرفت، در اختیار بگیریم و یکدستی در کشور حاکم شود و هر سه قوه و نیروهای مسلح و رسانه همه در اختیار ما باشد. این باعث می‌شود که هیچ نظر متفاوت و مختلفی مطرح نشود. می‌گویند به این صورت همه چیز درست می‌شود!.»

صداوسیما کانون جمع محدودی است که چهره‌های آن‌ها موجب خستگی مردم شده است

میرلوحی ضمن انتقاد از انحصار در صداوسیما، گفت: «ما مشکلی را سال‌هاست که داریم. در اصل 44 متاسفانه حوزه رسانه ملی و تلویزیون و رادیو مستثنی شده است. در دنیا بیشترین تحول در همین حوزه در دو دهه اخیر اتفاق افتاده است ولی متاسفانه این بخش در کشور ما همچنان از انحصار خارج نشده است و تقریبا یک سازمانی با این گستردگی و شبکه‌های استانی مختلف وقتی با یک جمع محدودی و نگاه‌های محدودی که این رسانه دنبال می‌کند و حتی شورای نظارت بر صداوسیما هم به یک شورای تشریفاتی و بی‌اثری تبدیل شده است، معلوم است که این رسانه بخش خبری و نظری آن که ناچار است در چنین کشوری از همه جناح‌ها حضور داشته باشند، سال‌هاست که دیدگاه‌ محدودی حق دارند به هر شکلی در حوزه مذهبی، سیاسی و فرهنگی و حتی امنیتی و بین‌المللی در آن اظهارنظر کنند و تبدیل شده است به کانون یک جمع بسیار محدودی که چهره‌های آنها موجب خستگی مردم هم شده است. اما بخش قابل توجهی از افکار جامعه و از بخش‌های جامعه امکان استفاده از این تریبون و این آنتن را ندارند. حال کی باید این مساله حل شود و این انحصار شکسته شود؟»

رسانه ملی مرجعیت خود را از دست داده، محدود به فوتبال شده، حتی نتواستند مجری‌های پرطرفدار و مردمی را هم تحمل کنند

چطور می‌شود یک نفر جمهوری اسلامی، قانون اساسی و ولایت مطلقه فقیه را ببیند اما همین قانون اساسی که می‌گوید شخص دوم را اینطور نباید بی‌حرمتی کرد، رعایت نمی‌کنند؟

عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان ادامه داد: «رسانه ملی زمانیکه که بخش زیادی از مردم تا 70 درصد اخبار و اطلاعات‌شان را به ویژه در زمان انتخابات از این رسانه می‌گرفتند اما امروز دیگر مرجعیت این رسانه به خاطر همین رفتارش، به فوتبال و بخش‌های محدودی رسیده است که اخیرا ملاحظه کردیم در همان فوتبال هم دیگر نتوانستند مجری‌های مردمی و محبوب و پرطرفدار را نتوانستند تحمل کنند. این واقعیت سیاسی کشور است.»

همان دو نفری را که توهین می‌کنند به آنتن می‌آورند

عضو شورای اسلامی شهر تهران ضمن انتقاد از پاسخ‌های صداوسیما هنگام توهین به اشخاص و استفاده از اصطلاحات آزادی بیان به ویژه در پاسخگویی اخیرش بعد از توهین به رئیس‌جمهوری در شبکه چهار سیما گفت: «هرجایی وقتی به صداوسیما اعتراض می‌شود از پاسخ‌های دم‌دستی که به ما مربوط نیست، یک نفر آمده و حرفی زده است! استفاده می‌کنند. وقتی ساختاری اینقدر متمرکز است و اینگونه حوزه‌های مختلف آن در انحصار بخش محدودی است که اینها همواره معلوم بوده که در کشور طرفدار ندارند و جامعه با آنها میانه‌ای ندارد، همین می‌شود. شما چطور می‌روید افراد خاصی را پیدا می‌کنید و می‌آورید که در هیچ قوطی عطاری گاهی چنین دیدگاه‌هاهی نیست که مطرح می‌کنند. بله ما داریم یکی دو امام جمعه را که چنین حرف می‌زنند اما در این کشور 1300 امام جمعه داریم و حال دو تا از آنها هم آنطوری هستند، وقتی می‌روید همین دو تا را به این آنتن می‌آورید یا روحانیونی را می‌آورید که حرمت لباس خودشان را حفظ نمی‌کنند و به رئیس‌جمهور مملکت توهین می‌کنند. جالب است بسیاری از اینها طوری صحبت می‌کنند که اصل 110 قانون اساسی را همواره در قلبشان نوشته‌اند و ولایت مطلقه فقیه را مثل جانشان می‌دانند ولی چطور می‌شود یک نفر جمهوری اسلامی، قانون اساسی و ولایت مطلقه فقیه را ببیند اما همین قانون اساسی که می‌گوید شخص دوم را اینطور نباید بی‌حرمتی کرد، رعایت نمی‌کنند. تعارض‌هایی که در رفتار اینها هست متاسفانه سال‌هاست که چیز جدیدی نیست و آخرین مورد هم نخواهد بود.»

سهم دولت و رئیس‌جمهور در تصمیمات کشور چقدر است؟

این سیاست‌مدار اصلاح‌طلب گفت: «وقتی شما در دیدگاه‌های مختلف سیاسی، فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی بروید دیدگاه‌های محدودی را انتخاب کنید و بیاورید مرتب صحبت کنند، معلوم است چه می‌شود. در جامعه کجا فقط انتقاد به دولت و رئیس‌جمهور است؟ بقیه بخش‌ها نقش‌شان صفر است؟ این همه منابعی که در این کشور جابه‌جا شده، این بی‌اعتمادی‌ها که ایجاد شده، این سرمایه‌هایی که از دست رفته، کدام یک از این بخش‌ها دست دولت بوده است؟ بله ما هم به دولت نقد داریم، داشتیم، ولی اکنون سهم دولت و رئیس‌جمهور در تصمیمات کشور چقدر است؟ بخش‌های دیگر چقدر صاحب تاثیر در تصمیمات هستند؟ متاسفانه اینها دیده نمی‌شود.»

وحدت ملی عامل حفظ ایران در برابر ناهمواری‌هاست؛ وحدت همه با من نه، وحدت همه با هم

در دولت نهم و دهم دیدیم که مجلس، دولت، قوه قضاییه، با همدیگر صبح تا شب به هم نان قرض می‌دادند، دلدادگی که داشتند را دیدیم، ولی رسید به جریانی که آن جریان شد انحرافی. نشست‌های مختلفی که این‌ها داشتند چقدر با هم دلبستگی و رفاقت‌ها داشتند! هزینه‌های آن را اما کشور دید و حالا هم نمی‌خواهند بپذیرند و می‌گویند همه مشکلات گردن اصلاح‌طلبان و اعتدالیون است

سیدمحمود میرلوحی افزود: «ما کشوری هستیم که شاید کمتر کشوری باشد به مانند ما با این همه قدمت، تاریخ و فرهنگ و جغرافیا؛ قبل از انقلاب را فراموش نمی‌کنیم که این کشور در خط مقدم رویارویی ابرقدرت‌ها بوده و خلیج فارس و ایران در کانون توجهات و مرز ناتو با شوروی سابق بوده است. بعد از انقلاب هم مشاهده کردیم که عمده حوادث و جنگ‌های دنیا، جنگ عراق، کویت، سوریه، یمن، افغانستان، در این منطقه بوده است. ایران ما اما در این سی چهل سال تنها چیزی که آن را در برابر این ناهمواری‌ها حفظ کرده است، وحدت و انسجام ملی بوده است. اگر بنا داریم در آینده هم در مقابل ناهمواری‌ها و طوفان‌ها مقاومت کنیم، عامل آن همین وحدت است. وحدت هم، وحدت همه با من نیست، وحدت همه با هم است. جامعه ایرانی متکثر است، اقوام، گروه‌های مختلف هستند، نمی‌توانیم به همه اینها بگوییم یک طور فکر کنید.»

این فعال سیاسی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با سابقه یکدستی نظام سیاسی کشور و آثار آن اشاره کرد و یادآور شد: «در دولت نهم و دهم دیدیم که مجلس، دولت، قوه قضاییه، با همدیگر صبح تا شب به هم نان قرض می‌دادند، دلدادگی که داشتند را دیدیم ولی رسید به جریانی که آن جریان شد انحرافی. نشست‌های مختلفی که اینها داشتند چقدر با هم دلبستگی و رفاقت‌ها داشتند! هزینه‌های آن را اما کشور دید. حال اینها نمی‌خواهند بپذیرند و این مسائل یک و دو سال گذشته را به تمام می‌خواهند گردن اصلاح‌طلبان و اعتدالیون بگذارند. ولی ترامپ و قبل از ترامپ یعنی قطعنامه‌های شورای امنیت را اینها به کاغذپاره تشبیه کردند و کشور را در آن دست‌اندازها انداختند و شعار دادند و از جیب ملت این گرفتاری‌ها را درست کردند. حالا هم می‌خواهند بگویند هیچ اتفاقی نیافتاده است و از اول هم ما باید مانند کره شمالی مانند قذافی می‌ایستادیم تا ببینیم چه می‌شود؟ یعنی چی چه می‌شود؟ یا باید عاقبت قذافی را می‌پذیرفتیم یا مانند کره شمالی ملتی با آن وضع داشته باشیم. نمی‌شود 80 میلیون نفر را با این تاریخ و فرهنگ به چه می‌شود واگذار کرد. اکنون بخشی از این چه می‌شود است که به ملت فشار آورده است و اینگونه مردم را نگران کرده است.»

انتخاب مجدد آقای روحانی پاداشی بود که مردم برای ادامه این راه دادند/ شما قطع‌نامه را کاغذپاره می‌دانستید/ چرا حاضر نیستید پاسخگوی هزینه‌های دولت نهم و دهم باشید؟

می‌گویند تمام کار را به ما بسپارید، ما هم ناجی هستیم، ما دلار را 1000 تومان می‌کنیم، گرانی‌ها را از بین می‌بریم و مسکن را میسازیم و ... . ما اینها را یکبار دیدیم، شما در سال 91، 120 میلیارد پول گرفتید، نفت فروختید، کجاست؟ که حالا از دولت روحانی که هشت میلیارد نتوانسته نفت بفروشد، همان مطالبات را مطرح می‌کنید

وی تاکید کرد: «مجلس دهم پاداشی بود که مردم به دولت در قضیه برجام دادند، مگر این‌ها تردید دارند؟ انتخاب مجدد آقای روحانی پاداشی بود که مردم برای ادامه این راه دادند. چرا فکر می‌کنند مردم اشتباه کردند؟ دولت نهم و دهم که آن همه هزینه درست کرد، چرا اینها حاضر نیستند یک گوشه‌ای از مسئولیت‌هایش را و پاسخگویی آن هزینه‌ها را بر عهده بگیرند؟ ولی حالا ترامپی آمد، همه دیدیم که چه جنایت‌هایی کرد، حتی مردم آمریکا را هم امروز به این وضع انداخته است، جنگ داخلی درست کرد؛ حال اینها می‌گویند چرا به برجام وارد شدید؟ قطعنامه‌ها همچنان کاغذپاره بوده است. اینها تداعی همان ماست و سطل ماست و دریاست. دوباره هم ما نگرانیم اگر اینها دوباره به سر کار بیایند و بخواهند با همین شیوه که در داخل با افکار عمومی، با اهل فکر و فرهنگ، با صاحبنظران اینگونه بی‌محابا توهین می‌کنند، تکفیر می‌کنند، همه را از دم تیغ نظراتشان می‌گذرانند، در سطح جهان هم بخواهند اینگونه باشند! با دنیا که نمی‌شود اینگونه حرف زد. حال می‌شود با اصلاح‌طلبان اینگونه حرف زد، ولی با دنیا که نمی‌توانید اینطور صحبت کنید. دنیا شروع می‌کند دوباره قطعنامه‌ها را صادر می‌کند، دنیا علیه ما متحد می‌شود. ما دیدیم که قبل از سال 90 و 91 هم همین مسائل را داشتیم.»

می‌گویند ما ناجی هستیم، تمام کار را به ما بسپارید دلار را هزار تومان می‌کنیم، مسکن می‌سازیم و گرانی‌ها را رفع؛ ما اینها را یکبار دیدیدم

معاون پارلمانی وزارت کشور در دولت اصلاحات با بیان اینکه اکنون که ترامپ رفته است، فرصت مثبتی ایجاد شده است که شاید مردم بتوانند نفسی بکشند، اظهار کرد: «در همین شرایط متاسفانه دوباره شروع کرده‌اند، می‌گویند تمام کار را به ما بسپارید، ما هم ناجی هستیم، ما دلار را 1000 تومان می‌کنیم، گرانی‌ها را از بین می‌بریم و مسکن را میسازیم و ... . ما اینها را یکبار دیدیم، شما در سال 91، 120 میلیارد پول گرفتید، نفت فروختید، کجاست؟ که حالا از دولت روحانی که هشت میلیارد نتوانسته نفت بفروشد، همان مطالبات را مطرح می‌کنید؟ این دولت در همان شرایط سخت و پیچیده با وجود ترامپ ملعون کار کرده، کشور را اداره کرده است، زندگی مردم سخت بوده اما در برابر ترامپ و مزاحمت‌ها مقاومت کرده است. متاسفانه اینها خودشان را ناجی می‌دانند. اینها کدام اولویت‌ها جامعه، کدام اولویت‌ها مردم، کدام مسائل اقتصادی کشور را کدام یک را توانستند مدیریت کنند؟.»

فکر می‌کنید وقتی کشور در دست شما باشد دومرتبه همه چی گل و بلبل می‌شود؟ خیر، ما فکر می‌کنیم همان وضعیت خواهد بود/ اختلاس‌ها قبل از دولت‌ نهم و دهم کی سابقه داشت؟

میرلوحی در ادامه افزود: «اکنون این جریان تندرو به شورای شهر تهران که در ایام کرونا توانسته مترو را ادامه دهد، شهر را اداره کند، پروژه‌ها را ادامه دهد، مرتب دارند طعنه می‌زنند که چرا نتوانستید کار کنید! بسیاری از اختیارها هنوز دست شما است، شما چرا نتوانستید کاری کنید؟ چرا آن زمان که آقای احمدی‌نژاد 750 میلیارد فقط نفت فروخت که در طول تاریخ فروش نفت ایران برابری می‌کند با کل فروش‌های قبلی، چرا آن زمان نتوانستید کار کنید؟ چرا با تورم 45 درصدی در سال 92 دولت را تحویل دادید؟ چرا با رشد منفی تحویل دادید؟ آن همه پول نفت کجا رفت؟ در زمان جنگ، در زمان مرحوم هاشمی، در زمان آقای خاتمی؛ دولت آقای خاتمی صندوق توسعه را در اختیار این‌ها گذاشت که 35 میلیارد دلار به قول آقای ستاری‌فر، اسکناس داشت، چرا آن زمان نتوانستید کار کنید؟ چرا وقتی هر بشکه نفت را 140 دلار فروختید، نتواستید اقدامی کنید؟ کاری کنید؟ چرا نتوانستید کشور را اداره کنید؟ حال فکر می‌کنید وقتی کشور در دست شما باشد دومرتبه همه چی گل و بلبل می‌شود؟ خیر، ما فکر می‌کنیم همان وضعیت خواهد بود. مشکلات بانک‌ها کی به وجود آمدند؟ این اختلاس‌ها قبل از دولت‌ نهم و دهم کی سابقه داشت؟ تا قبل از آن کی یک وزیر و استاندار در این کشور کارش به دادگاه‌های اقتصادی و اختلاس‌ها باز شد؟ زبانشان، زبان تهدید، تحقیر و تکفیر است و بسیار ادعاهای گزاف دارند و خودشان را هم متاسفانه ناجی می‌دانند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار