رئیس هیات مدیره اتحادیه کشوری فروشگاههای زنجیرهای خبر داد:
حذف درصد تخفیف از قفسه فروشگاههای زنجیرهای
فروشگاههای زنجیرهای تورم کالاها را ۱۵ درصد کاهش داد/ از مردم میخواهیم قیمت اجناس در فروشگاه زنجیرهای و سطح شهر را مقایسه کنند
تهران (پانا) - رئیس هیات مدیره اتحادیه کشوری فروشگاههای زنجیره ای از حذف درصد تخفیف از قفسه فروشگاههای زنجیره ای از امروز خبر میدهد و میگوید از این به بعد فقط قیمت روی کالا درج خواهد شد.
امیرخسرو فخریان، رئیس هیات مدیره اتحادیه کشوری فروشگاههای زنجیرهای در نشستی خبری در جمع خبرنگاران درباره اتهامات جدیدی که به فروشگاههای زنجیرهای در خصوص تبانی با تولیدکنندگان برای درج قیمت بالاتر بر روی کالا و ارائه تخفیف به مشتریان که اخیراً در فضای مجازی منتشر شده، گفت: کالاهایی که در فروشگاههای زنجیرهای توزیع میشود در سطح شهر و تمام سوپرمارکتهای دیگر نیز قابل خریداری است.
وی ادامه داد: حداکثر ۵ درصد کالاهایی که در فروشگاههای زنجیرهای توزیع میشود به صورت انحصاری به این فروشگاهها داده میشود. بنابراین مردم میتوانند قیمت روی کالا را با فاکتورهایی که فروشگاههای زنجیرهای به آنها میدهند و همچنین با سایر فروشگاهها و سوپرمارکتها مقایسه کنند.
فخریان تأکید کرد: از امروز قرار است فروشگاههای زنجیرهای به تدریج برچسب تخفیف قیمت (shelf lable) قفسه را از روی قفسهها حذف کنند و همان قیمت روی کالا به مردم نمایش داده شود.
رئیس هیات مدیره اتحادیه کشوری فروشگاههای زنجیرهای گفت: در اتحادیه شرکتهای فروشگاههای زنجیرهای، بازرس داریم و شش هزار فروشگاه زنجیرهای در سراسر کشور تحت بازرسی اتحادیه است.
وی ادامه داد: فروشگاههای زنجیرهای تنها فروشگاههایی هستند که به مردم فاکتور میدهند و تا پیش از این هیچ فروشگاهی به خریداران فاکتور ارائه نمیداد. از همه مردم میخواهم هر کالایی که از فروشگاههای زنجیرهای خریداری میکنند نرخها را با سایر فروشگاهها و سوپرمارکتها، مقایسه کنند.
فخریان خاطرنشان کرد: شش هزار فروشگاه زنجیرهای در ایران داریم در حالی که ترکیه ۴۰ هزار فروشگاه زنجیرهای دارد. سهم خرده فروشیها از بازار کشورمان بالای ۸۰ درصد است اما سهم فروشگاههای زنجیرهای ایران از بازار خرده فروشی ۱۰ تا ۱۵ درصد است.
وی افزود: از آنجایی که فروشگاههای زنجیرهای به دنبال تهیه کالا از برندهای با کیفیت مطلوب هستند، تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد فروش تولیدات کارخانهها در فروشگاههای زنجیرهای است و ۸۵ درصد تولیدات آنها در دیگر سوپرمارکتها در سراسر کشور توزیع میشود.
فخریان عنوان کرد: به عنوان مثال شرکتهای تولید کننده حبوبات بسته بندی شده، انجمن صنفی تخصصی دارند و هر تغییر قیمتی که بخواهند اعمال کنند باید از انجمن مربوطه مجوز بگیرند. بنابراین همه تولیدکنندگان حبوبات، نرخ را با هم تغییر میدهند. فروشگاههای زنجیرهای نیز برای افزایش قیمت، مصوبه مربوطه را تأیید کرده و یک ماه پس از دیگر فروشگاهها این افزایش قیمت را اعمال میکنند. ما تا یک ماه کالاها را با قیمت قبل به مردم عرضه میکنیم.
فخریان ادامه داد: امسال تغییر نرخها در روی قیمت به طور متوسط یک و نیم برابر و از نظر تعداد تغییرها به طور متوسط سه و نیم برابر رخ داده است. به عنوان مثال نوشابه امسال ۵ بار تغییر نرخ داشت. یا شویندهها دو بار در طول سال جاری افزایش قیمت داشته اند. لذا فروشگاهی که در طول سال سه هزار بارکد در سیستم اعمال میکرد از ابتدای امسال تاکنون ۱۱ هزار بارکد جدید در سیستم خود اعمال کرده است.
رئیس هیات مدیره اتحادیه کشوری فروشگاههای زنجیرهای اظهار کرد: چرا برخی از مردم تغییر قیمت روی کالا را نمیبینند ولی در فاکتورها نرخ اعلام شده با نرخ روی کالا متفاوت است.
وی افزود: به دلیل تعدد تغییر قیمت کالاها در سال جاری، برخی از قفسهها ممکن است از کالای مورد نظر، تعدادی از آن کالا باقی مانده باشد که هنوز با قیمت سابق در قفسه توزیع میشود اما در سیستم فروشگاه نرخ جدید اعمال شده است. به همین دلیل مردم فکر میکنند فروشگاه سر خود قیمتها را افزایش داده است و تخفیفها کاذب است.
وی با اشاره به مشکلات تولیدکنندگان در تامین مواد اولیه تولید اظهار کرد: به عنوان مثال به دلیل کمبود روغن، توزیع کنندههای چیپس نرخ آن را امسال چند بار تغییر دادند لذا به ما فشار میآورند تا نرخهای جدید را به مشتری اعلام کنیم.
فخریان گفت: آیا کسی که میلیاردها تومان سرمایهگذاری کرده تا یک شرکت تولیدی راه اندازی کند، حاضر است با فروشگاههای زنجیرهای تبانی کند؟ این در حالی است که فروشگاههای زنجیرهای نقش کنترل کننده قیمتها را دارند نه گران کننده آن را. ما از ابتدای سال تاکنون به طور متوسط تورم را ۱۵ درصد کنترل کردیم. ما حتی به تولید کننده ها اعلام کردیم حاضریم سود خود را کمتر کنیم اما قیمت روی کالا را افزایش ندهند.
ارسال دیدگاه