در گفت‌وگوی پانا با یکی از فعالان صنعت طلا مطرح شد:

کدهای کارگاهی ابطال شده زیر ذره‌بین بازرسان اتحادیه طلا

جمع آوری کدهای طلای باطل‌شده مشکلی برای مردم ایجاد نمی‌کند / کدهای ابطال‌شده بیشتر در بنکداری‌ها است

تهران(پانا) – به گفته یکی از فعالان صنعت طلا، پیگیری کدهای ابطال شده کاری غیرممکن است و باید علت ابطال کدها مشخص شود این در حالی است که نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر معتقد است که پیگیری این کار به عهده بازرسان این صنعت است و مصرف‌کنندگان مصنوعات از این مورد مستثنا هستند.

کد مطلب: ۱۱۵۳۸۷۸
لینک کوتاه کپی شد
کدهای کارگاهی ابطال شده زیر ذره‌بین بازرسان اتحادیه طلا

حسین ارجمند، فعال صنعت طلا در گفت‌وگو با پانا گفت:‌«متاسفانه، هر از چند گاهی اتحادیه طلا و جواهر اطلاعیه صادر می‌کند که یکسری کدهای صادرکننده را باطل است. هر سازنده باید یک کدمنحصربه فرد برای خودش داشته باشد که با آن حروف اول هر شهر شروع می‌شود به طور مثال تهران با حرف انگلیسی T و یک کد شروع می‌شود که این کد، رهگیری آن سازنده محسوب می‌شود. به طور مثال اگر کد 08T را رهگیری کنید به سازنده آن کد می‌رسید.»

وی افزود: «دلیل باطل بودن کدها یا به دلیل تخلف کارگاه است یا غیرفعال شدن کارگاه. اتحادیه تاکنون حدود 312 کدکارگاه را در تهران، باطل ‌اعلام کرده است. وقتی اتحادیه، کدها را باطل اعلام می‌کند از این پس، خرید و فروش این مصنوع، ممنوع می‌شود. یعنی اینکه سازنده کد با توجه به تجربه کاری و کد سازندگی، مصنوعی را تولید می‌کند و به بازار و بنکدار ارائه می‌دهد و در نهایت بین طلافروش‌ها پخش می‌شود. حالا فردی کارگاهش را جمع می‌کند خود به خود، کد کارگاه باطل می‌شود، آیا این دلیلی می‌شود که اتحادیه، مصنوعات را جمع‌آوری کندو اینکه همه 312 کدکارگاه که تخلف ندارند.»

این فعال صنعت طلا گفت:‌« چگونه می‌شود، مصنوعاتی که در گذشته در سراسر کشور توزیع شده و در همه ویترین‌ها موجود است و ممکن است 3 تا 4 سال در ویترین بماند را، جمع‌آوری کرد و با جمع کردن طلا و باطل شدن کد،‌آیا دلیلی وجود دارد که طلا را از بازار جمع‌آوری کنند. چنین چیزی عملا امکانپذیر نیست.»

وی افزود:«در پیگیر‌ی‌ها از سازمان استاندارد اعلام شد خرید و فروش مصنوعاتی که قبلا پخش شده ممنوع است و باید جمع‌آوری شود. حال این که، این امکان وجود ندارد که در سطح ایران، مصنوعاتی با این کدها را جمع‌آوری کنند.»

ارجمند گفت:‌« طلایی که از طلافروشی می‌خرید، عیارش باید 750 گرم باشد،اگر 730 گرم بود، فروشنده تخلف کرده، مصرف‌کننده هم متوجه نمی‌شود. طلافروش باید طلا را به آزمایشگاه ببرد و در آنجا عیار طلا مشخص شود. تا حالا سابقه نداشته مشتری به طلافروشی مراجعه کند و بخواهد جنسی را به طلافروش بفروشد و طلافروش بگوید باید این طلا را برای پیگیری به آزمایشگاه بفرستم.»

وی گفت:‌«زمانی می‌توانیم برخورد کنیم که توزیع‌کننده کارش را به بنکدار می‌دهد و وظیفه بنکدار این است که یکی یا دو نمونه از کار را قبل از توزیع، برای نمونه‌برداری بردارد. اما هر سری این کار انجام نمی‌شود و به شکل رندوم کارگرهای سرشناس و معروف یک یا دو نمونه از کار را برای نمونه‌برداری ارسال می‌کنند که ممکن است این کار در طول سال فقط برای 4 تا 5 نمونه، صورت گیرد.اگر تخلفی در عیار باشد جلوی کار در آزمایشگاه گرفته می‌شود و اجازه پخش مصنوع داده نمی‌شود و برای بررسی به اتحادیه فرستاده می‌شود، سپس کار ضبط شده و ذوب می‌شود تا عیار کار درست شود.»

فعال صنعت طلا افزود:‌«زمانیکه مصنوع در 5 سال گذشته، پخش شده و اکنون اعلام می‌کنند که این کد تخلف کرده شاید تخلفش جدید باشد و مربوط به 5 سال قبل نباشد. امکان‌پذیر نیست که هزاران قطعه مصنوع را از ویترین جمع‌آوری کنیم، این کار شدنی نیست. کسی که از ایران خارج شده و کارگاه را تعطیل کرده،‌جمع‌آوری کار این کارگاه بر عهده چه کسی است. سازمان استاندارد می‌گوید که وظیفه کارگاه است که اعلام کند، حال اگر کارگاه نباشد چطور می‌توان مصنوعات را جمع‌آوری کرد.»

دلیل ابطال کدهای کارگاه‌های طلافروشی مشخص نیست

وی گفت:‌«فقط کدها در سایت اتحادیه اعلام شده و دلیل ابطال ذکر نشده و حتی به ما که به عنوان فعال صنعت طلا هستیم، اطلاع‌رسانی نشده است.»

محمد کشتی‌آرای، نایب رئیس اتحادیه طلا نیز در گفت‌وگو با پانا در پاسخ به این سوال که دلیل باطل شدن 312 کد کارگاه در تهران چیست، گفت:‌« کارگاه‌ها یا تعطیل می‌شوند یا اینکه تخلفی انجام می‌شود یا آدرس آن کارگاه تغییر می‌کند و از این قبیل موارد، زیاد است که باعث باطل شدن کدها می‌شود.»

وی گفت:‌«اگر آدرس کارگاه تغییر کند کد تغییر می‌کند، بعضی تعطیل می‌کنند و بعضی‌ها به علت تخلف انجام شده، ممکن است جعل کرده باشند یا استفاده غیرمجاز کرده باشند که کد آنها باطل می‌شود و مجددا کد جدید برایشان صادر می‌شود.»

نایب رئیس اتحادیه طلا در پاسخ به این سوال که آیا جمع‌آوری کدهای صادر شده، امکان‌پذیر است یا خیر گفت:‌«بله امکان‌پذیر است. این کدها بیشتر در بنکداری‌ها است و اتحادیه این تخصص را دارد و به وسیله بازرسانش این کار را انجام خواهد داد.»

وی گفت:‌«اثری که دست مصرف‌کننده است شامل این مورد نمی‌شود و آن مصنوع، قابل خرید و فروش است. همچنین این جمع‌آوری مربوط به سال‌های گذشته نمی‌شود.اتحادیه جوابگو است و مشکلی ندارد.»

کشتی‌آرای ادامه داد: «موارد این ابطال ممکن است شامل یکسری تخلفاتی باشد که یا ممکن است تخلف عیار یا تخلف آدرس یا جعل کد باشد ولی برای مصرف‌کننده مشکلی ایجاد نمی‌کند و کار جمع‌آوری این کدها هم کار اتحادیه و بازرسان اتحادیه است و کاری تخصصی است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار