گزارش پانا از نشست خبری «رقص قلم»

حجت الله ایوبی : پیگیر ثبت جهانی هنر خوشنویسی ایران هستیم

آثار بین المللی خوشنویسی «رقص قلم» بسیار متاثر از خوشنویسان ایرانی است

تهران (پانا) - حجت الله ایوبی، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران در نشست خبری نخستین نمایشگاه و همایش بین المللی خوشنویسی راه ابریشم با عنوان «رقص قلم» که از اول بهمن کار خود را آغاز خواهد کرد بر تهیه اطلس راه ابریشم در کنار تهیه کتابی از مجموعه آثار خوشنویسی ارایه شده در این نمایشگاه به عنوان یک اثر ارزشمند تاریخی تاکید کرد.

کد مطلب: ۱۱۵۳۷۶۵
لینک کوتاه کپی شد
حجت الله ایوبی : پیگیر ثبت جهانی هنر خوشنویسی ایران هستیم

ایوبی با اشاره به اینکه هنر خوشنویسی یکی از برنامه های مورد علاقه یونسکو است که از هفته آینده آغاز خواهد شد، گفت: «هنر خوشنویسی یک هنر والاست و از دیدگاه فرهنگ و هنر، خوشنویسی از هنرهای آبا و اجدادی ماست. یکی از شعارهای یونسکو و هدف از تاسیس یونسکو گفتگو میان تمدن هاست و ارتباط با اهالی ونخبگان فرهنگ و هنر کشورهاست. در روزهای کرونایی که همه فعالیت های هنری و فرهنگی تعطیل می شود یک رویداد امیدوارکننده و اثرگذار در حال رخ دادن است و آن نمایشگاه و همایش بین المللی خوشنویسی راه ابریشم با عنوان «رقص قلم» است.»
وی افزود: «سال گذشته ما در ایران میزبان ششمین رویداد راه ابریشم بودیم که این رویداد به میزبانی شهر همدان برگزار شد. در همایش بین المللی همدان، حرف ایران این بود که راه ابریشم فقط متعلق به ایران نیست بلکه راه تبادل فکر و فرهنگ و اندیشه است. از آنجاییکه ایران هم بر سر راه ابریشم قرار گرفته و کشورهای متمدن قدیمی و کهن هم حضور دارند و همگی بر هنر خوشنویسی بصورت اشتراکی تاکید داشتند. هنری که وابسته به دانستن و کتاب و نوشتار است. این نشان می دهد در تمدن های کهن، نوشتن و دانش آنقدر ارزشمند بود که حرف و کلمه هنر والای مشترک همه این کشورها می شود.»
ایوبی ادامه داد: «پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران این بود که ما میزبان هنر خوشنویسی باشیم و کشورها بر اساس یک رویداد هنری دور هم جمع شوند و از این جهت هنر خوشنویسی انتخاب شد که مورد استقبال قرار گرفت و خوشبختانه شهر مشهد میزبانی این رویداد بزرگ را پذیرفت. قرار بود از اول بهمن ما میزبان دبیرکل های یونسکوهای کشورها باشیم اما به دلیل محدودیت های کرونایی طبیعتا این امکان وجود ندارد. برای اینکه این رویداد در ایران و کشورهای دیگر دیده شود همفکری کردیم و تلاش می کنیم تا در این شرایط از جلال و شکوه برگزاری این رویداد کم نشود.»
دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران افزود: «کشورهایی با فرهنگ های گوناگون از چین و ژاپن و کره تا کشورهای همسایه ایران ماند افغانستان در این گردهمایی بزرگ حضور خواهند داشت و همگی بر گرد این هنر والا دورهم جمع می شوند.»


ارسال بیش از هزار اثر به نمایشگاه بین المللی رقص قلم
ایوبی درباه تعداد آثار رسیده و نحوه انتخاب برگزیدگان در این جشنواره گفت: «بیش از هزار اثر به دبیرخانه جشنواره رسید. در یک هفته پیش رو تعدادی از کشورها آثارشان رونمایی می شود و هر شب 100 تا 120 اثر بررسی می شود. ما دخالتی در انتخاب آثار مربوط ایران نداریم و البته با توجه به میزبانی مشهد یک شب آخر به هنر خوشنویسی هنرمندان خراسانی اختصاص پیدا می کند.»
وی افزود: «تعداد 204 اثر از هر هنرمندی با کیفیت خوب چاپ شده و با اصل آثار هنرمندان مشهدی به نمایش گذاشته می شود و در موزه ای که افتتاح می شود، نگهداری خواهد شد. همچنین گزیده آثار هم از روز 5بهمن در فرهنگسرای هنر شهر تهران به نمایش گذاشته خواهد شد.این آثار عبارتند از 64 اثر از انجمن خوشنویسان ایران و بعلاوه تعدادی از آثار هنرمندهای خارجی به نمایش گذاشته می شود. همچنین از سفرای کشورهایی که آثارشان در نمایشگاه هست، دعوت می شود که در ایران مال حضور داشته باشند و تماشاگر آثار به نمایش گذاشته باشند. بخش سوم برنامه هم جشن نور است که یک تجربه تازه ای است. برای اینکه آثار دیده شود و پروتکل های مقابله با کرونا را داشته باشیم هر شب بر روی برج آزادی تهران آثار بصورت جشن نور به نمایش گذاشته می شود و در ایران مال هم در پرده های آبی نمایش داده می شود. ناگفته نماند این نورپردازی به همت شهرداری 7 شهر دیگر نیز برای شهروندان آن شهرها به نمایش گذاشته خواهد شد.»


26 مقاله علمی با موضوع هنر خوشنویسی انتخاب شده است
ایوبی با اشاره به برگزاری کنفرانس های علمی در این جشنواره گفت: «کنفرانس های علمی بر محور خط و خوشنویسی آغاز می شود. موضوعاتی به کشورهای مختلف اعلام شده بود تا بصورت علمی به آنها پرداخته شود و تعداد 26 مقاله علمی انتخاب شده است. همچنین پژوهشی راجع به تاریخچه هنر خوشنویسی انجام شد و این کار چاپ خواهد شد. کتابی مجموعه ای از آثار هنرمندان در یک کتاب منتشر خواهد شد که به عنوان میراث ارزشمند فرهنگی و هنری باقی می ماند.»
حجت الله ایوبی، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو گفت: «اطلس راه ابریشم نیز در حال تدوین است که به صورت فیزیکی تهیه می‌شود. در همایش سال گذشته در همدان طرحی مبنی بر اینکه راه ابریشم صرفا راه تبادل تجاری نباشد بلکه راه تبادل فکر، هنر و اندیشه باشد، مطرح شد و خط خوشنویسی به عنوان یکی از نمادهای اشتراک فرهنگی راه ابریشم انتخاب شد.» وی درباره قیمت گذاری آثار در آینده گفت: «این کار برعهده خود هنرمند است و ما در کمیسیون ملی یونسکو این کار را انجام نمی دهیم.»


بسیاری از آثار متاثر ازخوشنویسان ایرانی است
در انتها ایوبی به پیگیری پرونده ثبت جهانی هنر خوشنویسی ایران نیز اشاره کرد و به سوالات خبرنگاران پاسخ داد و در پاسخ به خبرگزاری پانا درباره جایگاه خوشنویسی ایران در رقابت با سایر کشورها در این دوره از نمایشگاه هنر خوشنویسی راه ابریشم گفت: «جایگاه خوشنویسی ایران مشخص است و وقتی پرده برافتد خودش را نشان خواهد داد. من هم فیزیکی و مجازی این آثار را دیدم و وقتی آثار کشور همسایه را می دیدم مشخص بود متاثر از کدامیک از اساتید کشور ایران است. هنرمندان ما کار خود را بدرستی انجام داده اند و باعث شده اند هنر خوشنویسی در ایران پویا باقی بماند و من حتی در کشورهای دیگر مثل مصر و آفریقا و غیره می بینم که بیشتر خط نقاشی است و کاملا متاثر از هنر خوشنویسی هنرمندان ایرانی در آثار دیده می شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار