کوروش سلیمانی و یاسر خاسب در گفتوگو از جشنواره سی و نهم تئاتر فجر میگویند
اینجا چراغی روشن است
تهران (پانا) - سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر که تا همین چند وقت پیش برگزاریاش با اما و اگرهای بسیاری روبهرو بود، در حال ورود به فازهای نهایی اجراست و این مسیر با معرفی بخشهای مختلف و داوران چشماندازی روشنتر بهخود گرفته و به هر صورت قرار است ۱۱ تا 21 بهمنماه شاهد یکی از متفاوتترین جشنوارههای تئاتر فجر طی ادوار مختلف باشیم.
بهگزارش ایران، چند روز پیش دبیرخانه جشنواره ضمن اعلام اضافه شدن یک بخش تازه به جشنواره امسال، اعلام کرد که محمدرضا الوند، کوروش سلیمانی و سینا ییلاقبیگی مسئولیت انتخاب برگزیدگان جشنوارههای تئاتر استانها را برای حضور در سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر برعهده خواهند داشت. بخش تازهای که به جشنواره امسال اضافه شده و برای اولین بار تجربه میشود بخش ویژهای است به نام «هنر بدن و حرکت» که به گفته دبیر جشنواره هدفش توجه به گونههای مختلف اجرایی تئاتر است و با توجه به گسترش اقبال جوانان خلاق عرصه هنر نمایش به شیوههای نوین اجرایی مبتنی بر هنر بدن و حرکت، قرار است طرحی نو در مجموعه تئاتر ما باشد.
چراغی تازه روشنشده
یاسر خاسب مدیر بخش «هنر بدن و حرکت» ضمن توضیح و تشریح این بخش تازه افزوده شده به جشنواره درباره ضرورت وجود چنین بخشی در جشنواره امسال میگوید: «من از سالها پیش پیگیر این مسأله بودم که بخش «هنر بدن و حرکت» را در یک جشنواره معتبر ایرانی برپا کنیم و متأسفانه طی ده سال گذشته به دلایل بسیار این مهم محقق نشد. همانطور که میدانید بدن و حرکت در تئاتر یکی از مؤلفههای مهم کار بازیگری است و در تمام دنیا هم نگاه ویژهای به آن میشود اما در کشور ما تا امروز آنچنان توجهی به آن نمیشد و خوشبختانه امسال با همکاری دبیر جشنواره و مجموعه فرهنگی آوای خلیج فارس و حمایت معاونت فرهنگی اجتماعی منطقه آزاد کیش این اتفاق مهم قرار است اجرایی شود.»
خاسب درباره دیرمنتشر شدن فراخوان و فرصت کمی که برای علاقهمندان وجود دارد هم میگوید: همه بخوبی میدانند که امسال تمامی جشنوارهها و برنامههای فرهنگی با مشکلات بسیاری روبهرو شد و متأسفانه کرونا چندین ماه است که همه چیز را به هم ریخته؛ البته ما از سال گذشته پیگیر فراهم کردن شرایط برای فستیوال «سو دو» یعنی سولو و دوئت (تکنفره و دونفره) در جزیزه کیش بودیم اما زمانی که حضور این بخش در جشنواره قطعی شد، بودجههای بخشهای مختلف تخصیص داده شده بود و تقریباً هیچ بودجهای برای این بخش باقی نماند که در این زمینه هم دبیر جشنواره تمام تلاش خود را کردند که این موضوع باعث حذف این بخش نشود و خدا را شاکریم که همینطور هم شد. برنامه امسال، آغاز تازهای برای این راه است و حتماً از سالهای آینده چه به لحاظ کیفی و چه به لحاظ کمی در شرایط ویژهتر و بهتری کار را پیش خواهیم برد.» مدیر بخش «هنر بدن و حرکت» درباره چگونگی استقبال از این بخش و نحوه کار با متقاضیان حضور نیز میگوید: «ما از سال گذشته که چنین تصمیمی گرفتیم سعی کردیم گروهها و تیمهای مختلفی که در این حوزه فعال بودند را دور خود جمع کنیم و با آنها ارتباط مداوم داشته باشیم و تا جای ممکن به آنها از طریق برنامههای آموزشی ویژه کمک کنیم.»
کیفیت بالای آثار شهرستانیها
کوروش سلیمانی که به همراه محمدرضا الوند و سینا ییلاقبیگی مسئولیت داوری و انتخاب برگزیدگان جشنوارههای تئاتر استانها را بهعهده دارد درباره شرایط ویژهای که امسال بر جشنواره تئاتر فجر و طبیعتاً تمامی بخشهای آن حکمفرماست میگوید: «بدون تردید شرایط متفاوت از سالهای گذشته است اما ما در بحث بازبینی و داوری، کاری را که همیشه انجام میدادهایم انجام خواهیم داد و کارها را بر اساس ارزشهای هنری نمایشی قضاوت و داوری خواهیم کرد که این اصل، همیشه بوده و تغییری در آن بهوجود نیامده است.»
سلیمانی درباره نحوه انتخاب آثار و ورودشان به جشنواره هم این گونه توضیح میدهد: «به هر صورت این ۵۸ اثری که به دست ما رسیده همگی جزو منتخبین جشنوارههای استانی هستند و ما هم آنها را از روی فیلمهای اجراهایی که در بیشتر موارد عمومی بودهاند داوری میکنیم. اتفاقاً نکتهای که باید بگویم این است که با تمام مصائب و مشکلاتی که تئاتر با آنها روبهرو بوده است آثاری که ما تا حالا مورد بازبینی قراردادیم، اصولا آثار خوب و قابل توجهی به لحاظ کیفی بودند و ما هم انتخاب آثار را کاملاً منوط به نمره قبولی در سنجشهای اثر هنری گذاشتیم و ارزشگذاریها به همین منوال بود. البته طبیعتاً گاهی سلیقههای داوران با هم کمی متفاوت است و سعی بر آن است که در بخش داوری تا حد ممکن از این موضوع دوری کنیم و به جای آن به اصل مسأله، یعنی ارزش و اعتبار هنری کار متمرکز باشیم که گمان میکنم تا حدود زیادی این اتفاق افتاده است. پس همانطور که گفته شد برای انتخاب آثار یک سری معیار وجود دارد که کارها بر اساس همین معیارها از روی نسخههای ویدئویی دیده و داوری میشوند.» سلیمانی درباره تأثیر کرونا بر تئاتر و پیشنهادهایی که میشود برای جشنواره امسال داشت، میگوید: «کرونا ضربههای بزرگی به تئاتر ما زد و همچنان این آسیبها ادامه دارد و روزبهروز هم بیشتر میشود اما بهعنوان مثال امسال میشود با نگاهی خلاقانه به بخشها و ژانرهایی فکر کرد که در این محدودیتها بهتر میتوانند بدرخشند. مثلاً تئاتر خیابانی با توجه به اینکه در فضای باز اجرا میشود و خطرات بسیار کمتری در پی دارد، میتواند یکی از بخشهای بسیار فعال این دوره باشد. شکی نیست که کرونا، تأثیر بسیاری بر جشنواره خواهد گذاشت اما مثلاً در بازبینی کارهای دوستان شهرستانی متوجه شدم که چقدر در آثارشان تنوع نگاه وجود دارد و هم آثار خوب برآمده از بوم و اقلیمها را دیدیم و هم تئاترهای مدرن و به روز را. یا حتی حضور پیشکسوتها در کنار جوانترها در عرصه بازیگری و کارگردانی و... اینها را باید به فال نیک گرفت.» سلیمانی در پاسخ به این پرسش که آیا شاهد کم شدن کیفیت آثار به دلیل همین شرایط کرونایی بودند یا نه میگوید: «بهصورت کلی باید بگویم که اگر در برخی کارها کیفیتی که مد نظر ما بود دیده نمیشد احتمالاً به دلیل همین محدودیتهای تمرین در دوران قرنطینه و تعطیلی سالنها و... یا عدم نمایش و اجرای عمومی تئاترهاست که باعث شده روی کیفیت آثار تأثیرگذار باشد.»
ارسال دیدگاه