سالاری در جریان بازدید از محل اجرای پروژه شارباغ مطرح کرد:
انتظار داریم طرح بازآفرینی ۵۰ هکتاری شارباغ در این دوره به بهره برداری برسد
شارباغ حاصل نگاه متعالی مبتنی بر توجه به کیفیت بخشی به محلات است
تهران (پانا) - رییس کمیسیون شهر سازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران در آستانه آغاز رسمی عملیات اجرایی پروژه شارباغ حضرت فاطمه زهرا (س) با حضور معاون اول رییس جمهور، با حضور در محل پروژه به بررسی جزئیات عملیات اجرایی پرداخت.
به گزارش معاونت ارتباطات و امور بینالملل شورای اسلامی شهر تهران محمد سالاری با اشاره به حضور خود در کارگاه عمرانی پروژه شار باغ فاطمه زهرا (س) (طرح نیلوفری سابق) گفت: این پروژه بر فراز خط راه آهن تهران- تبریز در محدوده مناطق ۱۷ و ۱۸ شهر تهران واقع شده است و ما از ابتدای این دوره بارها و بارها در خصوص این طرح جلسه گذاشتیم و آن را از جهات مختلف مورد بحث و بررسی قرار دادیم.
وی تصریح کرد: این محدوده ۵۰ هکتاری متعلق به شرکت راه آهن کشور است که در ابتدای این دوره مدیریت شهری، برای واگذاری آن به شهر و شهرداری، ارقام بسیار قابل توجهی در حدود ۷۵۰ میلیارد تومان طلب می کردند. با پیگیریهای صورت گرفته، این مبلغ به ۴۵۰ میلیارد تومان کاهش پیدا کرد که نهایتا با دستور مساعدت آقای اسلامی وزیر راه و شهرسازی و نیز دستور دکتر جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، این مبلغ به ۱۸۰ میلیارد تومان رسید.
سالاری ادامه داد: در مرحله اول مبلغ ۵۰ میلیارد تومان توسط شهرداری تهران پرداخت شد و یک سوم پروژه یعنی ۳ کیلومتر از ۹ کیلومتر از این عرصه در اختیار شهرداری جهت آغاز عملیات اجرایی قرار گرفت.
این عضو شورای شهر تهران با اشاره به پیگیریهای کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر و شهرداری تهران، اظهار داشت: اخیراً صورتجلسه ای مبنی بر پرداخت مابقی رقم به پیمانکار شرکت راه آهن و واگذاری کل عرصه برای اجرای پروژه تهیه شده است که طی روزهای آتی، این صورت جلسه نهایی خواهد شد. امروز که در محل اجرای پروژه حضور داشتم، عملیات اجرایی بخش هایی از این طرح بسیار مهم آغاز شده بود که روز شنبه با حضور معاون اول رئیس جمهور و مسئولین مدیریت شهری کلنگ زنی این پروژه را رسما آغاز خواهیم کرد.
سالاری با بیان اینکه پروژه شار باغ حضرت فاطمه زهرا (س) صرفا بزرگترین پروژه بازآفرینی با رویکرد توسعه و احیاء فضای عمومی و تامین سرانههای خدماتی در مناطق غیر برخوردار و دارای بافت فرسوده متراکم نیست، گفت: این پروژه یک نگاه متعالی مبتنی بر توجه به کیفیت بخشی به محلات است که در این روزهای تاریخ معاصر، شهرداریهای کشور به آن نیاز مبرم دارند.
وی ادامه داد: بدلیل اهمیت همین موضوع است که بارها در خصوص تعویق در رسیدن به تفاهم پیگیری کردیم و تذکر دادیم و اکنون انتظار داریم این پروژه به سرعت و بصورت کامل به بهره برداری برسد.
وی ادامه داد: بدلیل اهمیت همین موضوع است که بارها در خصوص تعویق در رسیدن به تفاهم پیگیری کردیم و تذکر دادیم و اکنون انتظار داریم این پروژه به سرعت و بصورت کامل به بهره برداری برسد.
رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در خصوص پروژه محور شار باغ حضرت فاطمه زهرا (س)، گفت: این پروژه که پیشتر با عنوان محور نیلوفری شناخته می شد، یکی از پروژههای مهم مدیریت شهری پایتخت است که علاوه بر تاثیرات مثبت فرهنگی در مناطق کم برخوردار شهر تهران می تواند در رونق گردشگری شهری نیز تاثیرگذار باشد.
وی ادامه داد: این پروژه پس از انتقال خط راه آهن تهران-تبریز به زیر زمین در سال ۹۲، روی بام این تونل در محدودهای به طول تقریبی ۹ کیلومتر و کشیدگی شرقی-غربی از میدان شهدای مدافع حرم تا دره رود کن و عرض متوسط ۳۰ متر با وسعت حدود ۲۷ هکتار تعریف شده است که با احتساب فضای بین جداره ساختمان های شمالی تا جنوبی طرح و خیابانهای موجود این محدوده، در مجموع به حدود ۵۰ هکتار در فازهای بعدی افزایش پیدا کرد.
سالاری تصریح کرد: پس از انتخاب طرح اولیه از میان ۲۴۰ طرح، از طریق برگزاری مسابقه های بین المللی و انتخاب طرح برتر در اردیبهشت ماه ۹۸ و پیرو انعقاد تفاهم نامه میان راه آهن جمهوری اسلامی و شهرداری تهران در تیرماه ۹۹ و سپس آزادسازی ۲/۷ کیلومتر از ۹ کیلومتر طول پروژه در مهر ماه ۹۹، هم اکنون پروژه احداث محور شار باغ به مرحله اجرا رسیده است و با واگذاری عملیات اجرایی به شرکت یادمان سازه،این پروژه در فاز نخست فعال شده است.
این عضو شورای شهر تهران اجرای پروژه شارباغ را در راستای شعار "تهران شهری برای همه" و برای کاهش شکاف اجتماعی و حرکت به سوی بالا بردن سرانه فرهنگی و رفاهی مناطق ۹، ۱۷ و ۱۸ شهر تهران عنوان کرد و گفت: استخوان بندی اصلی پروژه شامل گستره های فرهنگی، تفریحی،گردشگری، تفرجی و تجاری-تفریحی با ۹۱ درصد فضای سبز و باز در مناطق یاد شده است.این پروژه یکی از منحصر به فردترین پروژههای شهری در جنوب تهران است که به بهبود فضای شهری در این مناطق کمک قابل توجهی می کند و با در نظر گرفتن خواستههای چندین ساله اهالی، موجب کاهش آسیب های اجتماعی در این مناطق میشود. اولویت نخست حرکتدر شار باغ حضرت فاطمه(س) با پیاده و سپس دوچرخه است که به دلیل سرعت و سهولت حرکت در سرتاسر مسیر، قلمروی زندگی عمومی شهری، مفهوم امنیت را گسترش میدهد.
سالاری افزود: در این طرح ۲۲ کوشک به عنوان ایستگاه دوچرخه، موزه مراکز فرهنگی، فضای تجاری، مراکز اختصاصی بانوان و غیره در فضای سبز طراحی شده است.
ارسال دیدگاه