یادداشت رخشانیمهر بهمناسبت روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی؛
مشق ایمنی از مدارس آغاز میشود
تهران (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور طی یادداشتی به مناسبت پنجم دی ماه "روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی" که در روزنامه جامجم امروز پنجشنبه چهارم دیماه منتشرشد به فعالیت های صورت گرفته در زمینه مقاوم سازی مدارس کشور پرداخت.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، متن یادداشت مهراله رخشانی مهر به شرح زیر است:
۵ دی مصادف با واقعه زلزله بم در تقویم رسمی کشور، روز ملی ایمنی در برابر زلزله نامگذاری شده است. ایران به علت قرارگرفتن روی کمربند «کوه زایی آلپ - هیمالیا»، یکی از مناطق زلزله خیز جهان است و به همین علت هر از چند سالی زمین لرزه به کشورمان خسارات وارد میکند.
در دهههای اخیر زلزلههای مختلف و در مواردی ویران کننده، مناطق مختلف ایران را با خسارات مرگبار مواجه کرده است که میتوان به زلزله سال ۱۳۹۶ کرمانشاه اشاره کرد. عمده پیشرفتهایی که در موضوع زمین لرزه در پنچ دهه اخیر حاصل شده، مربوط به آمادگی برای زلزله و همچنین در حیطه «مهندسی عمران» بوده است. در این حیطه در چند دهه اخیر استانداردهایی برای ساختمانسازی در نظر گرفته شده تا مقاومت آنها در برابر نیروی امواج زمینلرزه افزایش یابد.
درباره وضعیت مقاومت فضاهای آموزشی در برابر زلزله در سند زیر نظام تأمین فضا، تجهیزات و فناوری که ذیل سند تحول بنیادین آموزشوپرورش است به موضوع ایمنی، دوام و معماری مدارس توجه شده است. ایمنی و دوام مدارس در بخش سازهای و نشاط و هویت بخشی به این فضاها همچنین منطبق بودن بر معماری ایرانی - اسلامی به حوزه ساختوساز برمیگردد.
از زمان ابلاغ این سند، به سمت تحقق اهداف سند زیر نظام تأمین، فضا تجهیزات و فناوری رفته و درحوزه نوسازی مدارس توجه جدی به طراحی معماری انجام شد و اتفاقات خوبی در موضوع سازهای مدارس افتاده است.
ساختمانهای ایجادشده مدارس، مقاوم در برابر حوادث طبیعی طراحیشدهاند و تجربیات از زلزلههای اخیر نشان میدهد، امروز مدارس نوساز در برابر زلزله مقاوم هستند و آییننامهها و دستورالعملهای مورداستفاده در مدارس، نمونهاش در سایر دستگاههای اجرایی وجود ندارد.
تمام آییننامههای مربوط به زلزله و آییننامه ۲۸۰۰ در ساخت مدارس جدید لحاظ میشود و در همه مدارس دستورالعملهای طراحی رعایت شده و نمونه بارز آنهم اتفاقاتی است که در سالهای اخیر رخداده است. مدارسی که در زلزله کرمانشاه تخریب شد در فهرست تخریب و بازسازی قرار داشتند که نشان از عمر بالای آنها بود. همچنین در زلزله هریس، ورزقان و اهر و سیل استانهای گلستان، لرستان و خوزستان نیز مدارسی که به شکل مناسب و در سالهای اخیر ساختهشده بود، هیچ آسیبی ندیدند.
اکنون حدود ۳۰ درصد مدارس کشور نیازمند تخریب و بازسازی یا مقاومسازی هستند که نشان از توجه بیشازپیش به اعتبارات نوسازی مدارس است. البته در سالهای اخیر همواره بودجه نوسازی مدارس روند صعودی داشته اما برای حذف تمام مدارس فرسوده از کشور نیازمند یک عزم ملی و جدی در بخش اعتبارات هستیم تا بتوانیم برای همیشه این مدارس را از چرخه فعالیت خارج کنیم، نباید فراموش کنیم با توجه به حساسیت مدارس و لزوم مقاومسازی آنها بهتر است تخریب، بازسازی و مقاومسازی مدارس اولویت همه باشد.
ارسال دیدگاه