اهمیت ادامه فعالیت تامین کنندگان مواد شیمیایی حتی در شهرهای قرمز

تهران (پانا) - فعالیت صنف «تامین‌کنندگان مواد شیمیایی جهت عرضه مواد ضد عفونی و نیاز کارخانجات دارویی، بیمارستان‌ها، آزمایشگاه‌ها و صنایع مختلف» در روز یازدهم آذر از سوی پایگاه اطلاع رسانی اتاق اصناف ایران در تمامی شهرهای قرمز، نارنجی و زرد، مجاز اعلام شد.

کد مطلب: ۱۱۴۸۲۱۳
لینک کوتاه کپی شد
اهمیت ادامه فعالیت تامین کنندگان مواد شیمیایی حتی در شهرهای قرمز

به گزارش اتاق اصناف ایران، اهمیت این صنف چیست و چرا هیات رئیسه اتاق اصناف ایران بر تعیین تکلیف این صنف و رفع ابهام در وضعیت فعالیت ایشان با کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا و وزارت بهداشت رایزنی داشته‌اند؟ به طور کلی اهمیت فعالیت این صنف چیست و اعضای اتحادیه مرتبط با این صنف در تهران با چه چالش‌هایی روبرو هستند؟
رئیس اتحادیه صنف مواد شیمیایی صنعتی تهران در خصوص قرار گرفتن این صنف در گروه شغلی یک توضیح داد: با همت سعید ممبینی رئیس اتاق اصناف ایران و همکاران ما در اتاق اصناف تهران، این صنف در گروه شغلی یک قرار گرفت تا بتواند در تمامی شهر ها فعالیت داشته باشد.
سید مهدی طاهری در گفت و گو با خبرنگار پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق اصناف ایران بیان کرد: با تعیین گروه‌‎های شغلی ۱،۲،۳ و ۴ نامه‌‌هایی به اتاق اصناف ایران و چند نهاد مرتبط با اصناف زدیم که در نهایت از طریق اتاق اصناف ایران پیگیری شد.

از پنیر پیتزا تا مواد ضد عفونی
رئیس اتحادیه صنف مواد شیمیایی صنعتی تهران گفت: این صنف مواد اولیه کارخانجات دارویی کشور و پایتخت را تامین می‌کنند. به عنوان نمونه می‌توان به سیترات سدیم اشاره کرد. همچنین سیترات پتاسیم در دیالیز کلیه‌ها استفاده می‌شود. ضمنا این‌ها مصارف دو گانه و سه گانه دارند. سیترات پتاسیم در دارویی و آبکاری و نیز سیترات سدیم در آبکاری، تولید پنیر پیتزا و مواد افزودنی استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: فعالان این حوزه علاوه بر تولید مواد اولیه کارخانجات دارویی، مواد افزودنی خوراکی مثل اسید سیتریک جوش شیرین، ویتامین ب، ث ، د۳ و … را هم تولید می‌کنند. همچنین از ۲۰ اسفند سال ۹۸ تا کنون، اعضای این صنف مواد ضد عفونی دست و سطوح را برای مبارزه با کرونا تولید کردند. به این سه دلیل، فعالیت این گروه حتی در شهرهای قرمز ضرورت داشت که با پیگیری‌های اتاق اصناف ایران محقق شد.

تجربه شکست خورده شهرک صنعتی و بلاتکلیفی در صدور پروانه کسب
طاهری در ادامه از جزئیات مسائل و مشکلات این صنف خبر داد و تصریح کرد: با وجود اهمیت صنف مواد شیمیایی ما در صدور پروانه کسب مشکل داریم. علت آن به مصوبه شورای تامین استان بر می گردد. از آنجایی که تعدادی از اعضای صنفی ما مقداری مواد شیمیایی در واحدهای تجاری و مغازه هایشان دپو کرده بودند دو، سه مورد آتش‌سوزی طی ۳۵ سال گذشته داشته‌ایم لذا برابر مصوبه شورای تامین استان در سال ۱۳۹۰ عنوان شد که اعضای صنف مستقر در ناصر خسرو کوچه خدابنده‌لو دارای ۷ پاساژ به مرکزی که معین شده یعنی بازار کیمیا بروند که در میدان آقا نور، خیابان خاوران که اسم آن بازار مصالح بوده است.

وی افزود: بنابراین واحدهای صنفی از ناصر خسرو به بازار کیمیا رفتند. اما رضایت اعضای صنف در خصوص امکانات و خدمات آنجا تامین نشد. ضمن اینکه شهرک صنفی به دلیل این که دور از محل تهران است و دانشجویانی که می‌خواهند عنصری شیمایی بگیرد نمی تواند به شهرک صنعتی بیاید. همچنین تبیلغاتی هم برای شناخته شدن این محل نشد.

طاهری گفت: شرکت ساماندهی متذکر شد که ما اینجا را به صورت امانی داده‌ایم و می‌گویند اعضای صنف باید جای دیگری را در نظر می‌گرفتند. به هر حال تجربه بازار کیمیا، تجربه موفقی نبود و تعدادی از اعضای صنف به ناصرخسرو برگشتند و متاسفانه برخی دیگر هم در واحدهای مسکونی مشغول به کار شدند که این اقدام، بسیار خطرناک است و همچنین دپو کردن کالا در واحدهای صنفی اصلا مجاز نیست.

وی در خصوص چاره کار نیز بیان کرد: حدود ۵ سال است که من همه این موارد را به مسئولان امنیتی و انتظامی گفته‌ام. وزارت صمت و دیگر نهادها هم قبول کرده اند که دفاتر را مجوز بدهیم. ما حدود ۴۰، ۵۰ تا دفتر فروش دارند. در نظر داریم که برای جلوگیری از خطرات آتش سوزی، فروش مواد شیمیایی به صورت مجازی انجام شود اما این دفاتر پروانه کسب داشته باشند. ضمنا ما از آنها در دفترخانه تعهد محضری می گیریم که مواد را دپو نکنند و بقیه هم اگر دپوی کالا کردند برای رفع مشکل یا باید فروشگاهشان را تخلیه کنند و به صورت تهی از مواد شیمیایی پروانه کسب بگیرد و یا به بازار کیمیا بروند.

رئیس اتحادیه صنف مواد شیمیایی صنعتی تهران افزود: با وضعیتی مواجه هستیم که همکاران ما از اتحادیه خرازی، اتحادیه عطاری، نایلون پلاستیک که ارتباط به
صنف مواد شیمیایی ندارند، پروانه کسب می گیرند تا به فروش مواد شیمیایی بپردازند. سوال ما این است که چطور سایر اتحادیه‌ها که دانش شیمی ندارند می‌توانند مجوز فروش چنین مواد خطرناکی را صادر کنند اما ما که دانش و علم شیمی داریم نمی‌توانیم برای آن‌ها پروانه کسب صادر کنیم. البته موافقت فرمانداری، واجا و چند نهاد دیگر را گرفته‌ایم اما کار اجرایی آن انجام نشده است و ما بلاتکلیف هستیم.

ضرورت ساماندهی انبارها
طاهری گفت: همان طور که پیش تر اشاره شد برخی از افراد اقدام به دپوی مواد شیمیایی در اماکن مسکونی کرده بودند که بسیار خطرناک است. حدود ۹ انبار مسکونی که در ناصر خسرو بود با همت و تلاش شرکت ساماندهی صنایع مشاغل پلمب شد. این واحدها مواد شیمایی را در ناصر خسرو تزریق می‌کردند. در خصوص انبارهای عمومی در یکی از شهرهای اطراف تهران حدود ۳۶ بنگاه وجود دارد که مواد شیمیایی نگهداری می‌کنند و به نظر می‌رسد پروانه کسب بنگاه‌داران را هم ندارند. بنابراین با نهادهای مرتبط از چندی از این انبارها بازدید داشته‌ایم. چند انبار دیدیم که منضبط و منظم بودند اما باید مواد شیمیایی جامدات، مایعات، حلال ها و … به تفکیک نگهداری شوند. یعنی مواد شیمیایی افزودنی خوراکی در کنار حلال‌ها نباشد و موارد دیگر که بنده در نامه‌ای به ایشان و نهادها اعلام کرده‌ام. این اتحادیه به دلیل استراتژیک بودند مواد شیمیایی به طور مرتب با ۱۶نهاد از جمله آتش نشانی، مدیریت بحران شهری، وزارت صمت، اداره شورای هماهنگی مواد مخدر و … در ارتباط مستقیم است.

ثبت در سامانه تجارت چگونه ممکن شد؟
رئیس اتحادیه صنف مواد شیمیایی صنعتی تهران در خصوص ضرورت ثبت مواد شیمیایی وارداتی در سامانه تجارت نیز توضیح داده و اظهار کرد: یکی از کارهای بسیار مهم که با صرف وقت زیادی انجام شد، مهیا کردن امکان ثبت مواد شیمیایی در سامانه تجارت بود. برای این منظور، ۲۲۰ قلم مواد شیمیایی پر خطر، سمی، انفجاری و حتی اتوکسین‌ها را از هم تفکیک کرده و برای آن‌ها تعرفه‌های گمرکی و کَس نامبر (شماره شناسایی یکتا برای ترکیبات شیمیایی) تعریف کردیم بعدا تعداد ۲۶۸ کالا رسید و حالا هر کسی بخواهد مواد شیمیایی به کشور وارد کند، باید کد رهگیری بگیرد. در این راستا، تقدیر نامه ای هم از وزارت صمت دریافت کردم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار