اختصاص نیمدرصد جرایم رانندگی برای اسقاط موتورسیکلتهای فرسوده
تهران(پانا) - سید آرش حسینی میلانی، رئیس کمیته محیطزیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در رشتهتوییتی درخصوص دیدارش با رئیس فراکسیون محیطزیست مجلس شورای اسلامی نوشت طی روزهای گذشته با خانم سمیه رفیعی، نماینده محترم تهران و رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس دیدار کردم. شهر تهران با معضلات محیط زیستی روبهرو است که جز با همکاری شورا و مجلس قابل حل شدن نیست.
آلودگی هوا یکی از مهمترین مسائل تهران است که عوامل مهم آن مصرف گازوئیل و مازوت از سوی پالایشگاه و صنایع مستقر در حریم شهری است. متاسفانه ادارهکل محیطزیست تاکنون اطلاعات لازم درباره نوع سوخت مصرفی این کانونهای آلاینده را به موقع ارائه نکرده است.
براساس آخرین گزارش سیاهه انتشار، سهم صنایع آلاینده مشخص شده و قابل کتمان نیست. آلایندگی آنها موجب شده وضعیت آلودگی هوا به ویژه در مناطق جنوبی تهران نسبت به سایر مناطق وضعیت مناسبی نداشته باشد. شورا درصدد استفاده از ظرفیت حقوقی خود برای شکایت از کانونهای آلاینده در حریم شهر است.
روند اسقاط موتورسیکلت و اتومبیل فرسوده عملا متوقف شده و دیوان عدالت هم آییننامه اسقاط موتورسیکلت را ابطال کرده است. کرونا چرخه بهرهبرداری از موتورهای فرسوده را رونق بخشیده و نوسانات ارزی هم موجب شده تا صاحبان آن تمایل چندانی برای از رده خارج کردن موتورهای فرسوده خود نداشته باشند.
پیشنهاد کمیته محیط زیست شورا آن است که نیم درصد از جرایم رانندگی با تصویب مجلس به نوسازی ناوگان موتوری و از رده خارج کردن موتورسیکلتهای فرسوده اختصاص یابد.
متاسفانه توسعه حمل و نقل عمومی و نوسازی ناوگان آن چندان مورد توجه دولت نیست. بودجه اختصاص داده شده برای توسعه حمل و نقل عمومی به اندازه دو رام مترو است. بیش از ۵۰ درصد اتوبوسهای تهران در حال فرسودگی هستند. اگر اقدامی جدی در مورد آنها انجام نشود، تقریبا تمامی اتوبوسها فرسوده میشوند.
افزایش اعتبار حمل و نقل عمومی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ و ورود کمیسیون اصل ۹۰ به بحث آلودگی هوا برای پیگیری تخلفات دستگاههایی که قانون هوای پاک را اجرا نمیکنند، دو اقدام موثری است که مجلس میتواند برای بهبود وضعیت آلودگی هوا به مردم تهران هدیه دهد.
ارسال دیدگاه